Corona-kronieken: Wanneer Nieuw-Zeelanders een startprocedure bedenken


Het kampioenschap heeft er twee races gepland, voor aanvang van de allereerste Highlands 101, waarbij het cijfer slaat op het aantal af te leggen ronden. Zoals altijd wordt er een kwalificatiesessie afgewerkt, alleen hebben de organisatoren een origineel idee voor wat ze met de uitslag gaan doen. Het plan is... een loopwedstrijd. Quinn en co zijn op het idee gekomen om de klassieke Le Mans-startprocedure weer in het leven te roepen, maar dan met eigen inbreng. Aangezien de race met twee piloten betwist wordt, zit de startrijder klaar in de wagen, terwijl de tweede man minstens zo'n 250 meter moet lopen. De lopers starten immers volgens de uitslag van de kwalificatiesessie, met telkens enkele meter tussen elke deelnemer. De start wordt gegeven aan het begin van de pitstraat en wanneer de loper zijn auto heeft bereikt, moet hij een velcrolint van de achtervleugel trekken, wat het startschot betekent voor zijn teamgenoot.
Erezaak

Helaas wordt die uithoudingsrace in datzelfde jaar voor het laatst betwist in het kader van het Australische GT-kampioenschap. Hampton Downs krijgt vanaf 2018 de rechten om als enige Nieuw-Zeelandse manche te fungeren, wat sinds vorig jaar ook al verleden tijd is. Wanneer dat nieuws wordt bekendgemaakt, blikt Tony Quinn terug bij Speedcafe: "Ze verklaarden ons gek toen we die startprocedure introduceerden en geloofden nooit dat wij een grote wedstrijd naar hier konden halen, maar het is ons toch gelukt. Aan die vijf jaar hebben we toch mooie herinneringen overgehouden."
Uiteraard hebben we ook beelden voorzien van een van de uniekste startprocedures in de hedendaagse autosport...
Foto's: Australian GT - Highlands Motorsport Park - Niels Vaeck
Tweet