van der Horst

Corona-kronieken: WTCC-waterballet in Francorchamps

WTCC Spa 2005
WTCC Spa 2005
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. Tot tweemaal toe was het WTCC (World Touring Car Championship) te gast in de Belgische Ardennen, met vooral in 2005 veel spektakel. Zeker als de weergoden zich komen moeien...
  • Dreamdrive
Andy Priaulx (RBM) in 2005
Andy Priaulx (RBM) in 2005
Naar goede gewoonte werkt het WK voor toerwagens twee wedstrijden af - toen nog in het voorprogramma van de 24 Uur van Spa - met een korte pauze om eventuele schade te herstellen. De eerste manche van 2005 in Francorchamps is gewonnen door toenmalig WK-leider Dirk Müller (Schnitzer BMW), voor merkgenoot en latere wereldkampioen Andy Priaulx (RBM BMW). De Duitse constructeur domineert samen met Alfa Romeo de volledige top 8, waardoor Fabrizio Giovanardi (Alfa Romeo) samen met Antonio Garcia (ROAL BMW) samen de eerste startrij innemen voor de tweede confrontatie.

Een wedstrijd met een omgekeerde startgrid verveelt zelden, zeker wanneer een regenbui voor een onzekere bandenkeuze zorgt. Het merendeel van de deelnemers start met slicks, waarmee het levensgevaarlijk is om buiten te ideale rijlijn verzeild te raken. En laat dat nu net zijn wat de volledige top 4 probeert te doen bij de laatste doortocht in de chicane. Een onwaarschijnlijk scenario met enkele stijlfiguren tot gevolg en... een overwinning voor privérijder Stefano D'Aste. De Italiaan heeft de chicane noodgedwongen afgesneden, maar zal door de wedstrijdleiding toch teruggezet worden naar de tweede plek. Giovanardi, die als bij wonder niet werd geraakt in het opmerkelijke incident, krijgt zo de zege cadeau.
 

Bekijk hieronder integraal de twee WTCC-races in Spa-Francorchamps van 2005:


Foto: RBM



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 31 maart 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons