van der Horst

Corsica: Neuville op zoek naar eerste seizoenszege

Thierry Neuville
Thierry Neuville
Met twee zeges voor Sébastien Ogier en eentje voor Ott Tänak moet Thierry Neuville stilaan zijn voet naast de WK-leider en de wereldkampioen zetten. De Belg was al twee keer primus op de Île de la Beauté, dus de Rally van Corsica komt misschien mooi op tijd. Dan moet de Hyundai het wel beter gaan doen op asfalt want uit het jongste verleden blijkt dat de Koreaanse troepen van Andrea Adamo het niet onder de markt hebben op asfalt.
Thierry Neuville (Hyundai i20) is voorlopig zegeloos, als enige van de "grote drie". Dankzij de regelmaat die hij in het seizoensbegin aan de dag legde is hij wel stevig derde in de WK-tussenstand op amper zes punten van Sébastien Ogier (Citroën C3) en tien punten van WK-leider Ott Tänak (Toyota Yaris). Aan Corsica heeft de Belg wel goede herinneringen. Hij won de wedstrijd als jonkie in 2011 wat meteen de grote internationale doorbraak betekende en in 2017 herhaalde hij dat kabinetstukje nog eens (vooral omdat Kris Meeke pech had). Maar vorig jaar ging het een pak minder. Neuville kon nooit een vuist maken op het Corsicaanse schuurpapier. Geen toeval zou blijken, want ook in Duitsland en Catalunya waren de Hyundai, en Neuville zijn teamgenoten onmachtig. Echter, misschien zorgen de ervaring en het afstelwerk van Sébastien Loeb (Hyundai i20) voor de sleutel tot nieuw succes. En in Monte-Carlo, toch ook grotendeels op asfalt dit jaar, was Neuville helemaal mee. Met Loeb en Dani Sordo (Hyundai i20) zit Neuville alvast in het beste asfaltteam (ooit?) van het WRC.

Sébastien Ogier - Citroën C3 WRC
Sébastien Ogier - Citroën C3 WRC
Maar dan moet Neuville wel voorbij Citroën en Sébastien Ogier. De wereldkampioen zit met twee zeges helemaal "in the zone" en de Citroën presteert formidabel op asfalt. Denk maar aan Kris Meeke (Toyota Yaris) in 2017, of aan Meeke en Loeb vorig jaar (ook al gingen ze allebei in de fout). Zijn teamgenoot Esapekka Lappi (Citroën C3) presteert ook altijd goed op verhard, dus het wordt ook uitkijken naar de tijden van de jonge Fin.

Ott Tänak, de fiere WK-leider sinds Zweden, moet het goede van vorig jaar herhalen. De Est was vorig jaar tweede, zijn beste resultaat ooit op Corsica, want tot vorig jaar moest hij het telkens stellen met een schamele top tien-plaats. We weten echter dat ook hij weg kan op vaste ondergrond, kijk maar naar Duitsland. Met Kris Meeke heeft hij zeker de perfecte bliksemafleider in het team en ook Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris) kan wel weg met de 10.000 bochten want hij schreef de rally in 2015 op zijn naam.

Bij Ford is het vooral uitkijken naar Elfyn Evans (Ford Fiesta), want Teemu Suninen (Ford Fiesta) zal zich vooral moeten richten op uitrijden met amper één puntje op zak na drie wedstrijden, en evenveel crashes.

Sébastien Bédoret - Skoda Fabia R5
Sébastien Bédoret - Skoda Fabia R5
België stuurt trouwens een stevige delegatie naar Corsica, met Guillaume de Mévius en Sébastien Bédoret. Renaud Jamoul zit weer naast het Franse talent Adrien Fourmaux die met een blauw oog aan de start verschijnt, het gevolg van een stevige buiteling in Le Touquet. En niet te vergeten: bij de historics nemen onder meer Stefaan Stouf, Kurt Vanderspinnen, Christian Kelders en ene Paul Lietaer de handschoen op!

De Tour de Corse telt dit jaar 14 proeven, met een slopende vrijdagetappe zonder service en een loodzware zaterdag waar de proef van Castagniccia, goed voor 47 km tegen de klok, een sleutelrol zal spelen. Donderdag is er de shakedown, vrijdag start de rally. Zondag is Power Stage Calvi de afsluiter.

Foto: Hyundai Motorsport



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op dinsdag 26 maart 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Frankrijk.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons