van der Horst

Coupes de Mettet: Nabeschouwing van de organisatoren

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
Afgelopen weekend organiseerde promotor BRAVO zijn derde weekend op het circuit van Mettet in het kader van de Coupes de Mettet. Voor de Belgian Youngtimer Cup was dit reeds de derde ontmoeting van het seizoen en zodoende zijn zij reeds halfweg het kampioenschap. Voor de Belgian Historic Cup waren de races op Mettet de tweede ontmoeting. Met 15 Youngtimers en 14 Historics kregen we niet het grootste startveld voorgeschoteld, maar alle tenoren die meestrijden voor de verschillende titels tekenden present en we kregen op het totaal overzichtelijke circuit van Mettet enkele boeiende races voorgeschoteld. De afwezigen hadden eens temeer ongelijk.
Tijdens de kwalificatie van de Youngtimers pakte Olav Gelissen verrassend de pole met zijn Porsche 964 Cup voor de exemplaren van Patrick Michiels en Luc Moortgat. Pierre-Yves Paque realiseerde in zijn Porsche 911 de vierde chrono en was amper 2/10 sec. sneller dan Tom Laureyns die zijn BMW 325i omruilde voor de prachtige VW Golf en meteen leider bij de Tourings, Bas Van Elderen onder druk zette die met zijn BMW de zesde chrono realiseerde. Eric Nulens volgde met zijn Porsche 964 Cup voor de VW Golf van Patrick Verbeelen, de BMW 325i van Jonathan Bracke en de rest van het veld.

Bij de Historics was het opnieuw Freddy Van Sprundel die met zijn Ford Escort MK1 vertrok op de pole met naast hem de Porsche 911 RSR van Diederik Ceyssens, de Opel Kadett van Patrick Van Damme en de twee Lotussen Elan van Guy François en Philippe Lambilliotte. De derde Lotus in het rijtje, het exemplaar van Roger Poulet had de trieste eer om als eerste de wagen op de trailer te belanden met een afgebroken ophanging.

Tijdens de eerste race van de Belgian Historic Cup eiste Van Sprundel zijn pole meteen op en trok onmiddellijk een gat met de rest van het veld. Achter hem was er een mooie strijd tussen de Porsche van Ceyssens en de Opel Kadett van Van Damme die over een nieuwe en snellere motor beschikt. François zat gevangen achter merkgenoot Lambilliotte, maar eens erover reed de Gentenaar het gat met zijn gouwgenoot Van Damme dicht en er ontstond een Hitchcock thriller. Beiden speelden enkele malen haasje over en uiteindelijk was het Van Damme die het pleit won. Ondertussen kreeg leider Van Sprundel zwart met een oranje bol voorgeschoteld omdat hij de reglementaire 93 decibel had overschreden. Hierdoor kwam het tot een mooi duel tussen de Porsche van Ceyssens en de Opel van Van Damme voor de zege. Deze laatste perste nog alles uit de blauwe Kadett, maar kwam aan de meet een halve seconde te kort om Ceyssens van zijn tweede overwinning van het seizoen te houden. François werd derde voor Lambilliotte, de Porsche van Cryns en de Ford Escort van Bertrand.

Voor de start van de tweede manche werd de top 6 van de eerste wedstrijd omgekeerd en zodoende mocht Bertrand starten vanop de pole voor Cryns, Lambilliotte, François, Van Damme en Ceyssens. Geen spoor op de startgrid van Freddy Van Sprundel. De Escort rijder was woest na zijn uitsluiting tijdens de eerste manche en plaatste de Escort meteen op de trailer. We kregen in de beginfase een prachtige strijd te zien tussen François, Ceyssens, Van Damme en Lambilliotte voor de eerste plaats. De Porsche van Ceyssens nestelde zich na enkele ronden aan de leiding, maar de Kadett van Van Damme beet zich vast in de bumper van de Porsche. Achter het duo opnieuw een zware strijd tussen de Lotussen van François en Lambilliotte voor de derde plaats. Uiteindelijk wist Van Damme de Porsche te verschalken en een mooie voorsprong uit te bouwen. Lambilliotte kreeg technische tegenslag en zodoende kon François freewheelen richting de derde plaats. Patrick Van Damme won zodoende de Klasse 2, terwijl Guy François een ganse dag primus was in Klasse 1. Met een vierde en een vijfde plaats verzamelde ook Raphaël Cryns een pak punten met zijn Porsche in Klasse 1, net als Luc Geebelen die ook tweemaal op het podium stond in Klasse 1 met zijn Porsche.

Patrick Michiels kon tijdens de start van de eerste manche bij de Youngtimers de Porsche van Olav Gelissen verschalken en pakte de leiding, gevolgd door merkgenoten Gelissen, Paque, Moortgat en Nulens. In Toerisme was het de VW Golf van Verbeelen die het best uit de startblokken kwam voor de BMW van Bas Van Elderen, de VW Golf van Tom Laureyns en de BMW van Jonathan Bracke. Het duurde een viertal ronden voor Real rijder Moortgat met zijn supersnelle groene bolide voorbij teammaat Paque raakte, maar eens dit voor mekaar rukte hij in geen tijd op naar de leiding. Ondertussen verloren we Laureyns bij de Tourings met een defecte koppeling en kon Van Elderen de leiding over nemen van Verbeelen. Gelissen kreeg af te rekenen met een gebroken wiel en stond in een gevaarlijke zone. We kregen een code 60 en de tenoren kwamen opnieuw wiel in wiel. Bij de herstart kon Michiels voorbij Moortgat en werd Nulens bestraft met een drive through wegens te snel onder geel. Met nog vijf ronden voor de boeg kon Moortgat opnieuw het commando over nemen en kon Bracke over Verbeelen opstomen naar de tweede plaats in Tourisme. Michiels bleef in het spoor van Moortgat, maar de regerende kampioen kwam als eerste over de finish voor Michiels, Paque en Van Elderen die de Tourisme won voor een puike Bracke.

Voor de start van de tweede reeks van het weekend werd ook hier de top 6 omgekeerd en mocht Bracke met zijn BMW starten vanop de pole naast de Porsche van Nulens. Michiels en lukte een kanonstart en kon van de vijfde plaats oprukken naar de kop. In Tourisme was het Bas van Elderen die de leiding pakte voor Verbeelen, Bracke en Laureyns.
Drie ronden zou het duren voor Luc Moortgat zich kon losrukken van Paque en Nulens en de achtervolging kon inzetten op leider Michiels. Halverwege de wedstrijd kon Moortgat dan terug het commando overnemen en opnieuw trachtte Michiels aan te klampen. Maar het pk-overwicht overwon opnieuw en Michiels verloor ongeveer een seconde per ronde. Nulens en Paque streden een ganse wedstrijd voor de derde plaats en uiteindelijk was het de Porsche 964 van Nulens die het nipt haalde voor de 911 van Paque.

Patrick Michiels: “Ik heb me super geamuseerd en ik dacht dat ik het Luk Moortgat op de technische omloop van Mettet iets lastiger zou kunnen maken. We hadden enkele boeiende duels, maar winnen van Moortgat zit er voorlopig niet in”.

Bij de Tourings was het opnieuw Bas Van Elderen die het laken naar zich toe trok nadat de VW Golf van Laureyns opnieuw vroegtijdig naar de kant moest. Ditmaal met een schakelprobleem. Enkele kinderziektes dus voor de VW Golf, maar het potentieel is aanwezig. Voor de tweede plaats kregen we een boeiende strijd te zien tussen de BMW van Bracke en de VW Golf van Verbeelen die enkele keren van stuivertje wisselden. Het was na een remfoutje van Bracke dat Verbeelen de tweede plaats kon pakken en zodoende konden beiden met evenveel punten terug huiswaarts keren.

BRAVO Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 27 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rencontres de Mettet.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons