van der Horst

CREVENTIC blaast Coppa Florio op Pergusa nieuw leven in

Pergusa circuit
Pergusa circuit
CREVENTIC is zeer verheugd, te kunnen aankondigen, dat de beroemde Coppa Florio in oktober van dat jaar op het Autodromo di Pergusa voor het eerst in bijna 40 jaar weer zal worden georganiseerd, en wel als onderdeel van de 24H SERIES powered by Hankook 2020.
De Siciliaanse wegrace, een van de oudste lange-afstandswedstrijden in de autosport en met een historie die verder teruggaat dan die van de 24 Uur van Le Mans, de Mille Miglia en de Rally van Monte Carlo, werd in 1900 voor het eerst verreden, toen echter nog onder de naam ‘Coppa Brescia’. In 1905, inmiddels met Vincenzo Florio als beschermheer, kreeg het evenement de naam ‘Coppa Florio’ en vond tot 1929 in totaal twaalf keer plaats. Nu, 91 jaar later en na een ingrijpende renovatie van het Autodromo di Pergusa, heeft Florio’s kleizoon Chico Pallandio Florio aan CREVENTIC officieel toestemming verleend om de naam Coppa Florio voor 2020 en de jaren daarna in het kader van de 24H SERIES nieuw leven in te blazen.
 
De Coppa Florio staat van 9 tot en met 11 oktober op de kalender van de 24H SERIES voor 2020 en komt in de plaats van de Hankook 12H IMOLA. De race telt mee voor de 24H SERIES Europe van dit jaar.
 
Ole Dörlemann, sportcoördinator van CREVENTIC, verklaart: “Dit is een geweldige kans en spreekt boekdelen over het vertrouwen dat Signore Chico Pallandino Fiorio in CREVENTIC heeft gesteld om een van de oudste lange-afstandsraces in de historie van de autosport nieuw leven in te blazen. We zijn ook zeer verheugd, het Autodromo di Pergusa op de kalender van de 24H SERIES te kunnen verwelkomen. Het is een circuit dat ongelooflijk veel karakter en historie heeft. De lijst van rijders die er races gewonnen hebben, is een ‘who is who’ van de autosport.”

“We hebben er alle vertrouwen in dat de nieuwe Coppa Florio in de komende jaren kan uitgroeien tot een van de evenementen in de 24H SERIES waarnaar het meest wordt uitgekeken. We kijken uit naar fantastische competitie op de baan op Sicilië in oktober, zowel in de GT- als de TCE-divisie.”
 
Aanhoudende wijzigingen op de kalender van het Autodromo Internationale Enzo e Dino Ferrari alsmede stringentere normen ten aanzien van geluidsbeperking zorgden ervoor dat er in 2020 in Imola geen wedstrijd van de 24H SERIES kan plaatsvinden.
 
Het Autodromo di Pergusa
 
De Coppa Florio in de jaren 60
De Coppa Florio in de jaren 60
Het Autodromo werd gebouwd in 1951 en omrondt het Lago de Pergusa, waaraan het ook zijn naam te danken heeft. Het 4,950 kilometer lange parcours bestaat uit een combinatie van lange rechte stukken en snelle, vloeiende bochten. Anders dan op tal van andere Italiaanse circuits duurde het tot in de vroege jaren zestig voordat de autosport op Pergusa echt doorbrak. Tot de eerste belangrijke evenementen behoorde de Grand Prix van de Middellandse Zee, een race die in 1962 voor het eerst volgens F1-reglement verreden werd, maar niet meetelde voor het kampioenschap. De race werd tot 1967 gehouden, daarna werd Pergusa een vaste waarde op de kalender van de Formule 2 en vervolgens de Formule 3000, tot en met de laatste editie van de Grand Prix in 1998.
 
Tot de prominente winnaars van de Grand Prix van de Middellandse Zee behoren de vroegere Formule 1-wereldkampioenen Sir Jackie Stewart, John Surtees, Jochen Rindt en Keke Rosberg, de voormalig Indy 500-winnaars en IndyCar/CART-kampioenen Gil de Ferran en Juan Pablo Montoya en Le Mans-helden Hans-Joachim Stuck en Henri Pescarolo.
 
In latere jaren vonden er twee evenementen van het FIA GT-kampioenschap plaats, in 2002 en 2003, alsmede in 2012 een race van de International GTSprint Series, die geen lang leven beschoren was. De komst van CREVENTIC in 2020 betekent daarmee het eerste internationale autosportevenement in bijna een decennium dat er plaatsvindt.
 
CREVENTIC en zijn deelnemers zijn ook de eersten die volledig gebruik kunnen maken van de recent gerenoveerde pits en paddock van Pergusa. Vorig jaar werd de baan volledig nieuw geasfalteerd en werden ook de pitboxen flink opgeknapt. Ten behoeve van de teams zijn die nu allen voorzien van een nieuw elektriciteitsnetwerk alsmede wifi- en LAN-verbindingen.
 
De Coppa Florio: een race en een beker
 
Na twee evenementen bij wijze van proef in 1900 en 1901, waarbij de tweede race gewonnen werd door Vincenzo Lancia, de oprichter van het gelijknamige merk, vond op 4 september 1905 de eerste officiële editie van de ‘Coppa Florio’ plaats. Ter gelegenheid van het evenement loofde Vincenzo Florio, die in 1906 ook de Targa Florio in het leven riep, een bedrag van 50.000 Italiaanse lire als prijzengeld uit voor de fabrikant die tijdens de eerste zeven edities van de race de meeste overwinningen behaalde. Opmerkelijk genoeg leverden de eerste zeven races, die tussen 1905 en 1924 plaatsvonden, zeven verschillende merken als winnaar op. Pas toen Peugeot in 1925 bij de achtste editie van de Coppa Florio zijn tweede overwinning behaalde, kon het prijzengeld eindelijk worden uitgekeerd. De Coppa Florio beleefde een kortstondige terugkeer als wedstrijd voor het WK voor sportwagens aan het eind van de jaren zeventig en stond in 1981 voor het laatst op de kalender.
 
Tot de bekende winnaars van de oorspronkelijke Coppa Florio behoren Giovanni Battista Raggio, die in 1905 de eerste officiële overwinning behaalde; Felice Nazzaro, tweevoudig winnaar van de Targa Florio en de eerste van slechts drie rijders die de Coppa Florio meermaals wisten te winnen; Jules Goux, winnaar van de 500 mijl van Indianapolis in 1913, en Albert Divo, ook een tweevoudig winnaar van de Targa Florio, naar wie Bugatti in 2019 zijn 1.500 pk sterke en in gelimiteerde oplage gebouwde hypercar heeft genoemd.
 
De Coppa Florio 2020 is gepland als 12-uursrace voor zowel de GT- als de TCE-divisie. De eerste zes uur van de wedstrijd wordt op zaterdag 10 oktober verreden, de resterende zes uur volgen op zondag 11 oktober, na een nachtelijke interventie. Een officieel tijdschema zal binnen afzienbare tijd worden gepubliceerd.
 
CREVENTIC blaast niet alleen een evenement met een historie die meer dan 90 jaar teruggaat nieuw leven in, maar is ook van plan om aan de winnende teams van zowel de GT- als de TCE-categorie exacte replica’s van de oorspronkelijke ‘Florio-beker’ uit te reiken, zoals die aan het begin van de 20e eeuw ook aan de winnaars van het evenement overhandigd werden.
 
Parade over bergwegen als start van het evenement
 
Het weekeinde van 9 tot en met 11 oktober begint met een parade van GT’s en toerwagens, die de 15 kilometer lange route van het Autodromo door de bergen naar de naburige stad Enna zullen afleggen. De auto’s vertrekken met een interval van telkens een minuut vanaf het circuit. Lokale Carabinieri zullen zorgen voor het afsluiten van alle kruisingen, zodat rijders snelheden van tot 75 km/u kunnen bereiken, waarmee beschadiging en/of oververhitting van de aandrijflijn van de raceauto’s voorkomen wordt. Op het plein in het centrum van Enna zal elke deelnemende rijder persoonlijk worden begroet door de heer Maurizio Dipietro, de burgemeester van de stad.
 
Aansluitend is er een handtekeningsessie met de rijders en de gelegenheid tot het maken van foto’s, inclusief een bik op de beroemde vulkaan Etna en het bijna 3000 jaar oude Enna zelf. In het inschrijfgeld is de overtocht per ferry van Genua naar Palermo en weer terug inbegrepen, zodat de deelnemende teams de brandstofkosten voor zo’n 3.000 kilometer en de tolgelden voor de vrachtauto’s kunnen besparen.
 
Nadere informatie over de heropleving van de Coppa Florio en de 24H SERIES powered by Hankook van dit jaar is te vinden op 24hseries.com. Geïnteresseerden kunnen ook direct contact opnemen met CREVENTIC via info@creventic.com en/of telefonisch via +31 485 471 166.

CREVENTIC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op woensdag 22 juli 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons