van der Horst

Critérium Jean-Louis Dumont: Nabeschouwing van de organisatoren

De eerste wedstrijdt op Waalse bodem na de wapenstilstand opgelegd door COVID-19 lijkt alle vakjes te hebben aangekruist. Op deze zonnige zondag zijn bijna 180 voertuigen gestart voor een Critérium Jean-Louis Dumont 2020, dat vanuit sportief oogpunt uitzonderlijk is gebleken, in overeenstemming met de verwachtingen op het gebied van spektakel en leerzaam in organisatorisch opzicht.
  • Prospeed Competition
Ecurie Hesbaye kan zichzelf feliciteren met de nodige inspanningen om deze editie van het Critérium Jean-Louis Dumont op te zetten. Hoewel de deelnemers deze investering in aantallen en met enthousiasme verwelkomd hebben, met als resultaat een precieze organisatie die is aangepast aan de gezondheidsomstandigheden, was de organisator ook gerustgesteld: "We kunnen volledig tevreden zijn omdat het publiek goed heeft gereageerd op het vertrouwen dat we in hen hebben gesteld. Dit was het uiteindelijke doel van dit evenement, om te bewijzen dat het nog steeds mogelijk is om wegwedstrijden te organiseren zonder de veiligheid van de deelnemers, het publiek en ons team in gevaar te brengen. De toeschouwers waren aanwezig, talrijk en gedisciplineerd, om voor de auto's te trillen. Laten we hopen dat het seizoen op deze manier kan doorgaan. "De door de pandemie opgelegde aanpassingen hebben het ook mogelijk gemaakt om bepaalde processen, voornamelijk administratieve, weer op gang te brengen, en de uitvoering ervan in 2020 zou in de toekomst duurzaam kunnen zijn.
 
Hoewel veel bemanningen oprecht toegaven dat ze enige moeite hadden om weer in het zadel te komen en enkele fouten maakten in termen van concentratie door het gebrek aan kilometers in de afgelopen maanden, zal worden opgemerkt dat het aantal off-roading gedurende de hele race laag bleef. Hetzelfde kan niet gezegd worden van mechanische schade, die meer dan 75% van de pensioneringen voor zijn rekening nam. Schade die alle categorieën beïnvloedde en de inspanningen van de chauffeurs in de kiem smoorde die bij de bocht werden verwacht.
 
In Divisie 4 waren Colignon, Boon en Poelmans de eersten die de race stopten, met Vanneste, Jonkers en Guillemin erbij. De Cecco (Skoda Fabia R5), Niels Reynvoet (Skoda Fabia R5), Jonas Langenakens (Mitsubishi Lancer Evo VII) en Patrick Snijers (Porsche 911) waren de sterkste rijders van de dag. De gaten waren minimaal en elk speelde met de specifieke kenmerken van zijn auto om te profiteren van de gaten van de andere. Snijers nam de leiding op het droge en in de snelle delen van de race en parkeerde de Porsche met de hulp van de andere coureurs. Jonas Langenakens was vanaf de start altijd snel en eindigde op de derde plaats, slechts vijf seconden achter de winnaar. De tweede plaats ging naar Niels Reynvoet, die een beetje teleurgesteld was om zo dicht bij de finish te falen, maar getroost was: "Ik heb veel geleerd. Het was echt een snelheidsgebeurtenis en dat zal ik in de toekomst kunnen gebruiken. Aan de andere kant is de tweede stap van het podium vanwege een kleine fout en voor slechts een kleine seconde een beetje frustrerend," zei Niels Reynvoet. En deze kleine seconde is erg duur omdat Cédric de Cecco tot 17 seconden te laat was aan het begin van de dag, na een kleine "flop". "Ik ben blij dat ik terug kon komen van zo ver. We hebben hard gevochten en het is een goed resultaat. Het is niet gemakkelijk om een reeks perfecte fasen samen te stellen. We moesten na zo'n lange afwezigheid achter het stuur weer aan de slag, en dat is precies de reden waarom we aan de start stonden", aldus de bestuurder van de Metior.
 
In Divisie 3, die ook door enkele pensioneringen werd gekapt, was Kevin Humblet de man voor de race. De kleinzoon van Jean-Louis Dumont, Loïc Dumont, liet Humblet zijn DS 3 vanaf het begin van de dag draaien en vergat al snel een lekke band die hij bij de start van de wedstrijd had opgelopen. Duidelijk bewogen aan het einde van de race, het Hesbignon duo worstelde om hun tevredenheid te uiten. Een tevredenheid die wordt gedeeld door Julien Delleuse, briljante tweede aan het stuur van zijn trouwe Opel Astra. "We zijn blij dat we eindelijk weer achter het stuur hebben kunnen zitten en danken de organisatoren voor hun inspanningen. We moesten snel en heel slim rijden vandaag. Ik had graag gewonnen, in plaats van weer tweede te worden [lacht]. Maar Kevin krijgen was onmogelijk in deze omstandigheden," glimlachte Julien. Op de laatste trede van het podium in Divisie 3 was ook de winnaar van de 3-11 klasse, Stéphane Hubin en zijn indrukwekkende Opel Omega: "Het niveau is verschrikkelijk, net als vorig jaar. Je kunt niet opgeven, je moet de hele tijd op het scherp van de snee zitten om het tempo bij te kunnen houden en onze auto wordt moeilijk te rijden als het erg snel gaat zoals op dit parcours. Je moet altijd op je hoede zijn..." Hubin heeft acht seconden voorsprong op Jean-Michel Dumont, de zoon van Jean-Louis en de vader van Loïc, die een fout heeft gemaakt aan het begin van de rally. Laurent Mottet's Peugeot 306 en Jonathan Peeters' Citroën, winnaar van Klasse 3-9, volgen als hij zijn nieuwe auto, een C2 R2, ontdekt. De schitterende tiende plaats van Michaël Pirnay is ook opmerkelijk omdat hij zijn Citroën AX naar de bovenste trede van de 3-8 klasse hijst. De klassen 2-6, 2-5 en 2-4 werden respectievelijk gevolgd door Aaron Duville, Gilles Detiège en Philippe Robyns.
 
In de SR-divisie was Raphael Verboven de snelste rijder in de geschiedenis van de klasse en won snel van de andere concurrenten. Het is waar dat de Opel Corsa niet te maken had met de zeer snelle Ford Escort van Hubert Deferm, noch met de prachtige Porsche 911 van William Wilkin, die beide snel de lijst met terugtrekkingen deden opzwellen. Verboven kon de aanval van zijn volgelingen de hele dag tegenhouden en eindigde voor de "Opelisten" Philippe Meulemans en Gaston Vaes. Thierry Reginster, die sinds zijn vertrek uit de competitie... in de vorige eeuw een geleidelijke comeback heeft gemaakt, kwam op de zesde plaats.
 
De PH-categorie zag ook serieuze kanshebbers voor de overwinning verdwijnen vanaf het begin van het evenement. Dit was het geval voor de Escorts of Hellings en Detal (respectievelijk de ophanging en de koppeling). De debatten richtten zich al snel op de Escorts van Tollet en Incardona, gerefereerd door de BMW van Hugues Thomas. De laatste, aan het stuur van een bescheiden geprepareerde auto, kon de overhand niet houden tegen de eerste twee auto's, hoewel hij slechts 51 seconden toestond aan de winnaar. Lange tijd aan het hoofd van de race kon Emile Tollet de aanvallen van Sébastien Incardona niet weerstaan, die blij was met zijn prestaties gezien zijn zeer klein ervaring in rally.
 
Zoals aangekondigd eindigde het Critérium Jean-Louis Dumont vreemd genoeg, in een rustige sfeer, zonder prijsuitreiking of bar, zonder deze menselijke factor die waarschijnlijk nog enige tijd zal ontbreken.

Critérium Jean-Louis Dumont



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op maandag 21 september 2020.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons