CrowdStrike 24 Hours of Spa: Affiche 8/10: BMW, het merk van alle records.


Aan de rechterkant heeft u uiteraard de M4 GT3 van ROWE Racing herkend, dezelfde auto die BMW in 2023 zijn 25ste zege heeft geschonken… en in 2024 terugkomt met dezelfde rijders: Philipp Eng, Marco Wittmann en Nick Yelloly. Een droomteam dat ook in de eeuweditie de beste wil zijn, maar de uitdaging is enorm. In 100 jaar tijd is slechts één identiek team erin geslaagd om zijn zege te herhalen: in 1980 wonnen de broers Jean-Michel en Philippe Martin voor de tweede opeenvolgende keer met hun Ford Capri.

Door het gebrek aan een gepast model moest BMW profiteren van een opening in het reglement (Groep 2 bood meer speelruimte) om in 2004 de officiële M3 GTR aan de start te brengen, met een zesde plaats als resultaat. In 2010, na zes jaar afwezigheid, werd opnieuw subtiel een M3 ingeschreven in GT National. Bijna was dat een meesterzet! BMW was op weg naar de overwinning, toen een onderdeel van de ophanging stuk ging op dertig minuten van het einde. De bronzen medaille had een bittere nasmaak…

Sindsdien lijkt de honger van BMW onstilbaar: de M6 GT3 won zowel in 2016 als 2018 en de M4 GT3 zegevierde in de meest recente editie. In het GT-tijdperk van de CrowdStrike 24 Hours of Spa is BMW samen met Porsche en Audi de constructeur met de meeste zeges achter zijn naam. Titelverdediger ROWE Racing en Team WRT vertegenwoordigen het merk in de Pro-klasse en zijn vastberaden om de concurrentie ook op zondag 30 juni, in het kader van de eeuweditie, te vloeren!
Wist u dat?
De 25 zeges van BMW kwamen op naam van niet minder dan 16 verschillende modellen. In chronologische volgorde gaat het om de 1800 Ti/SA (in 1965), de 2000 Ti (in 1966), de 2800 CS Alpina (1970), de 3.0 CSL (1972 en 1976), de 3.0 CSi (1974 en 1975), de 530i (1977), de 528i (1982), de 635 CSi (1983, 1985 en 1986), de M3 E30 Gr.A (1987 en 1988), de M3 E30 Sport Evo Gr.A (1990 en 1992), de 318is Supertoerisme (1994), de 320i Supertoerisme (1995, 1996 en 1997), de 320i Gr.N/Super Productie (1998), de Z4 GT3 (2015), de M6 GT3 (2016 en 2018) en de M4 GT3 (2023).
Persbericht Crowdstrike 24 Hours of Spa
Tweet