Dag 4: Finse zege in Zweden voor Latvala en Volkswagen
Op de 17e KP Hara over 11,32 km was Latvala de snelste voor Ostberg en Hirvonen. Mikkelsen moest 3,9 seconden toegeven en dat gaf Latvala iets meer ademruimte. Ogier werd na zijn indrukwekkende vertoning van gisteren pas 9de op 18 seconden, maar Evans verloor nog meer, waardoor Ogier kon opklimmen naar de 9de positie.
KP 18 Torntorp over 19,26 km was opnieuw voor een ontketende Latvala en ditmaal moest Mikkelsen 25 seconden toegeven nadat hij even naast de baan terecht kwam. Hij kon voorlopig zijn tweede positie wel handhaven, maar de Citroën van zijn landgenoot Ostberg was ondertussen wel genaderd tot 19 seconden. Breen maakte ditmaal een slechte beurt en dat sprak opnieuw in het voordeel van Ogier die de tweede chrono draaide en zodoende naar de achtste plaats kon opschuiven.
En Latvala ging door op elan en won ook KP 19 met 1,9 sec. voorspring op onze landgenoot Neuville die net als zijn kompaan Hänninen via rally2 terug in de wedstrijd was voor de nog resterende punten tijdens de afsluitende Power Stage. Ostberg was opnieuw een fractie sneller dan Mikkelsen en zodoende bleef de strijd voor de tweede plaats open. Ogier werd zesde, maar had opnieuw het geluk dat de wagen voor hem van Tidemand tijd verloor, waardoor hij kon doorschuiven naar de zevende plaats. Ook KP 20 en de laatste van de eerste lus was voor Latvala die een bijzonder knappe vier op vier scoorde. Opnieuw was hij de snelste voor Ostberg en Mikkelsen.
De eerste KP van de laatste lus werd geannuleerd wegens tijdsverlies en de geplande rechtstreekse covering op televisie van de Power Stage. Op KP 23 was het ditmaal Ostberg die de snelste chrono realiseerde in zijn strijd voor de tweede plaats met Mikkelsen. Latvala moest amper een halve seconde toegeven, maar Mikkelsen kreeg er vijf aan zijn broek. Ostberg had ondertussen zijn achterstand op Mikkelsen verkleind tot 11,6 seconden terwijl Latvala in theorie buiten schot was.
Dat maakte de 23ste of voorlaatste KP zeer belangrijk. Ogier won deze terwijl Henning Solberg 20 seconden moest toegeven. Hierdoor kon Ogier opnieuw een plaats opschuiven en met nog één proef te gaan lag de regerende wereldkampioen in zesde stelling met amper 1 tiende voorsprong. Belangrijker nog was de tweede plaats van Mikkelsen die 1,8 seconden verder uitliep op Ostberg.
De laatste KP of de Power Stage was voor Ostberg die nog een alles of niets poging waagde. Hij was nipt de meerdere van Latvala en Hirvonen. Deze drie pakken nog eens respectievelijk 3, 2 en 1 punten in de eindafrekening. Mikkelsen werd pas 7de op 7,9 seconden waardoor hij nog maar 5,9 seconden over hield om Ostberg naar de laagste podiumtrede te verwijzen.
De Fin Latvala pakt dus verdiend de zege voor zijn Noorse teammaat Mikkelsen die een zeer knappe wedstrijd reed. Ook Ostberg reed een beresterke race en moest nipt de duimen leggen tegen zijn landgenoot. De vierde plaats is voor de Ford Fiësta van Hirvonen die merkgenoot Tanak voorblijft. Ook de Est heeft een verbazend knappe wedstrijd achter de rug. Ondanks de zesde plaats van Ogier toch een dubbel voor Volkswagen in Zweden. En zonder het zeldzame foutje van de wereldkampioen was het ganse podium voor Volkswagen.
Latvala (40) pakt in zijn Volkswagen Polo nu de leiding over van teammaat Ogier (35) die naar de tweede plaats verhuist terwijl Ostberg een sprong naar de derde plaats (30) maakt voor de derde Volkswagen van Mikkelsen (24).
Van de 23 verreden KP’s oogste Volkswagen met Ogier (10), Latvala (5) en Mikkelsen (4) maar liefst 19 maal de snelste chrono, terwijl Citroën met Ostber en Ford met Tanak en Henning Solberg elk twee KP’s wisten te winnen.
Foto's: RIP/Ferraro & Willy Weyens
Tweet