van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Dagboek Nicolas Gilsoul: "We beginnen de verschillen te merken"

En dan waren er twee! Zoals jullie wellicht al kunnen raden, stuur ik met veel genoegen de nieuwtjes uit Argentinië. Samen met Thierry konden we onze tweede opeenvolgende overwinning pakken en vergroten we zodoende onze voorsprong in het kampioenschap tot 10 punten. Nog voor mijn vlucht naar Argentinië had ik er al een goed oog in toen ik de weersvoorspellingen raadpleegde. De regen werd aangekondigd en hij kon wel eens onze bondgenoot worden.Tijdens een gravelrally heb je bij slechte weersomstandigheden twee mogelijkheden: Of de weg is doornat en de eerste auto mag zich bezighouden met het leegrijden van de plassen en daardoor tijd verliezen of de weg is gewoon nat, wat een voordeel kan zijn waarbij je misschien wat meer grip kan vinden dan de deelnemers die later starten.
Om de hoop hoog te houden te kunnen schitteren in zulke weersomstandigheden moet je op de kleinste details letten tijdens de verkenningen. Deze vonden plaats in danteske omstandigheden, en samen met Thierry hebben we onze ervaring van de specifieke omstandigheden in Argentinië gebruikt om de nota's zo goed mogelijk te verfijnen en in te schatten hoe we ze in verschillende scenario's konden gebruiken. Eénmaal de proef gestart is moet je “verstandig” rijden met een zekere veiligheidsmarge. Op een dergelijk parkoers is het belangrijk de auto in goede staat te houden en moet je steeds klaar zijn om eventueel met een behoudende stijl te rijden. Het is meer een “uithoudingsrally” waar we voornamelijk bij de smalle rotspassages moeten opletten dat we niks beschadigen.

Als we daarbij het werk voegen van onze weersvoorspellers en de personen die op de proeven aanwezig zijn en ons de laatste info doorgeven, dan krijgen we de mogelijkheid om de wagen af te stellen in functie van de omstandigheden. Zoals ik al zei voor de rally speelt de ervaring, in een wedstrijd zoals deze in Argentinië, een grote rol. Graag voeg ik er nog aan toe dat dit een overwinning is met veel maturiteit. En daar mogen we fier op zijn!

De Hyundai i20 Coupé WRC was zeer betrouwbaar in deze omstandigheden en eveneens zeer performant. Het merk kon zelfs een mooie dubbel binnenhalen. Ik was zeer tevreden voor Andreas Mikkelsen die zijn weg naar het podium vond. Het lijkt er op dat hij de zwarte kat, die het hem de voorbije maanden niet makkelijk maakte, kon verjagen.  Bij Hyundai is er heel wat geëvolueerd de voorbije winter en we beginnen de verschillen te merken.  Met als beste bewijs deze twee overwinningen op totaal verschillende ondergronden: Het asfalt van Corsica en de gravel van Argentinië! Alvast veelbelovend voor het vervolg van het kampioenschap.

Ik kan deze kroniek onmogelijk afsluiten zonder te hebben gesproken over de immense vurigheid van de Argentijnen, die de rally echt in hun hart dragen.  Op de El Condor proef was er een zee mensen waar je maar keek!  Vanuit de auto kan je ze niet alleen zien, maar je voelt hun aanwezigheid zelfs... je ruikt er zelfs de geur van de barbecues die er gedurende twee dagen bijna onophoudelijk brandden!  Het is te vergelijken met de sfeer in een vol voetbalstadium. Enorm en uniek!

Nu richten we onze pijlen reeds naar Chili, waar het volgende deel van dit Zuid-Amerikaanse tweeluik ons opwacht.  Een ander land, een ander parkoers, en voor Thierry en mezelf, een vurig verlangen om dit hectische tempo, zoals we het graag hebben, aan te houden.  Tot zeer binnenkort voor nieuwe avonturen, en allen bedankt voor jullie ontelbare berichten.  Deze zijn voor ons de kers op de taart.

Nicolas



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rally Championship op woensdag 1 mei 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Argentinië.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons