van der Horst

Etappe 7: Nabeschouwing Team De Rooy

Bij het ingaan van de geneutraliseerde zone in de zevende etappe van de Dakar leek zich een daverende sensatie te voltrekken. Ton van Genugten, de snelle assistentie van Petronas Team De Rooy Iveco noteerde de snelste tussentijd van de dag. Maar in de laatste 100 kilometer van de etappe moest Van Genugten zijn kansen op de etappezege opgeven, omdat het teambelang voor ging en hij moest stoppen om teamgenoot Federico Villagra te helpen bij het wisselen van een band.
De lekke band kostte Van Genugten 9 minuten, maar Villagra moest een nog groter verlies incasseren van 13.46. Gerard de Rooy kwam over de finish van de 336 kilometer lange special tussen Uyuni in Bolivia en Salta in Argentinië met de vierde tijd, 2.11 achter etappewinnaar Eduard Nikolaev. Een navigatiefoutje had de #501 Iveco Powerstar een minuutje gekost.

De zevende etappe ontpopte zich onverwachts tot een behoorlijk spectaculaire dag die grote verschuivingen in het klassement teweeg bracht. Aan de vooravond van de rustdag klom Gerard de Rooy op naar de tweede plaats, op 5.31 van landgenoot Peter Versluis. De lekke band kostte Federico Villagra drie plaatsen in het klassement, waarin hij naar de zesde plaats terugviel op 15.35. Ton van Genugten daarentegen steeg naar de zevende plaats, terwijl Pep Vila de twaalfde plaats handhaafde.
“Het is jammer dat we moesten stoppen om Federico te helpen, want we gingen als een speer,” zei Van Genugten. “Maar dat is wel onze belangrijkste taak: Gerard en Federico helpen als dat nodig is. We konden hem niet laten staan. Weten dat we in staat zijn om een etappe te winnen, is super. We hebben ons uitstekend vermaakt.”

Op ongeveer 20 kilometer voor de geneutraliseerde zone haalde Gerard de Rooy Hans Stacey in, die als eerste was vertrokken. Het was De Rooy duidelijk dat zijn neef en rivaal een probleem had. “Ik heb het in het eerste stuk voorzichtig aan gedaan, want het was nat en glibberig en daar ben ik geen held in. Ik was eerlijk gezegd verrast dat ik Stacey daar al zag, maar besloot hem toch in te halen. Ik wist dat ik vanaf dat moment aan kop reed. De route openen is altijd een risico, omdat de trucks achter je jouw sporen kunnen gebruiken als referentie en dus makkelijker kunnen rijden. In het tweede deel van de special maakten we een navigatiefoutje wat ons ongeveer een minuut kostte.”

Vooraf had De Rooy niet verwacht dat de etappe zulke verschuivingen teweeg zou brengen. “De tweede week wordt echt interessant en spannend zo. Het spel is nu op de wagen.”

Team De Rooy press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op zondag 10 januari 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons