van der Horst

Dakar: Al-Attiyah haalt meteen de sloophamer boven

Nasser Al-Attiyah - Toyota Hilux
Nasser Al-Attiyah - Toyota Hilux
Nasser Al-Attiyah heeft meteen fors uitgehaald in de Dakar Rally. De Qatarees won de eerste lange rit, nadat hij zaterdag ook al de proloog won. De tegenstand kon enkel de schade beperken. Sébastien Loeb verloor "maar" twaalf minuten als tweede. Mr. Dakar Stéphane Peterhansel hangt al in de touwen met de nieuwe Audi, maar ook de andere Audi's, Hunters en een pak Toyota's kijken al aan tegen een achterstand van vele tientallen minuten.
Na een klein voorgerechtje van 20 kilometer op zaterdag was het zondag tijd voor het echte werk. De tellers werden terug op 0 gezet. De teams moesten zich een weg zoeken rond startplaats Ha'il. Meteen een stevige noot om te kraken zo bleek, vooral voor de navigators. Er werd dan ook gegoocheld met minuten na 333 kilometer koers. Vooral voorbij halfweg werden de checkpoints moeilijk gevonden en bleven heel wat rijders rondjes malen op zoek naar de tussenpunten.

Nasser Al-Attiyah (Toyota) mocht na zijn zege gisteren als eerste zijn startpositie kiezen. De Qatarees ging als tiende van start en kon zo al genieten van enkele sporen. Hij beende zowat iedereen bij en zette op het einde zelfs zelf even de lijnen uit. De drievoudige winnaar werd enkel in de openingsfase nog gevolgd door Stéphane Peterhansel (Audi), maar de Fransman moest al snel zijn fonkelnieuwe Audi aan de kant zetten en wachten op assistentie nadat hij in de fout ging en de achtertrein van de Audi beschadigde. Ook Hank Lategan (Toyota) moest wachten op hulp nadat hij een wiel afreed.

De andere Audi's deden het aanvankelijk goed, maar ook Matthias Ekström - lang tweede - en Carlos Sainz - lang virtueel op het podium - verloren meteen een pak tijd. De Zweed en de Spanjaard reden zich volledig verloren rond de kaap van de 200 kilometer. Ze verloren respectievelijk anderhalf en twee uur. Er waren nog meer verliezers. Giniel De Viliers (Toyota) verloor al een half uur, maar dat was nog altijd beter dan pakweg Jakub Przygonski (Mini), Yazeed Al-Rahji (Toyota) en de Hunters van Orlando Terranova en Nani Roma die allemaal om een bij de drie kwartier, en (veel) meer, verloren. Ook de verrassing van gisteren Brian Baragwanath (Century) verloor bijna twee uren, net zoals Bernhard Ten Brinke (Toyota).

Sébastien Loeb - BRX Hunter
Sébastien Loeb - BRX Hunter
Uiteindelijk klokte Sébastien Loeb (Hunter BRX) de tweede tijd op ruim 12 minuten van Al-Attiyah. Hij en zijn Belgische co-rijder Fabian Lurquin konden zich in het tweede deel in het spoor nestelen van Al-Attiyah en zo de schade beperken. Yasir Seaidan (Mini) die zich de voorbije jaren enkele keren liet opmerken met dichte ereplaatsen, leek op weg naar de derde tijd, maar strandde op een zucht van de finish. Zo ging de derde stek naar een verrassende Martin Prokop in zijn Ford. De Tsjech volgt al op ruim 20 minuten, maar doet al vroeg in deze rally een gouden zaak in zijn jacht op een ereplaats.

Al-Attiyah dus op één, Loeb op twaalf minuten en Prokop op 22'39 minuten. Nog binnen het half uur drie verrassingen met de Argentijn Lucio Alvarez (Toyota), Vladimir Vasilyev in zijn originele BMW, en nog een Argentijn, met Sebastien Halpern (Mini). De Villiers werd zevende, voor Przygonski, Yazeed Al-Rahji en de Peugeot 3008 van Cyril Despres die de top tien afrondt.

Guillaume de Mévius
Guillaume de Mévius
Bij de motoren is er ook een twee op twee. Daniël Sanders haalde het opnieuw, voor Pablo Quintanilla en Matthias Walkner. Ook bij de motoren werden de verschillen meteen stevig uitgediept. Bij de lichte prototypes ging de winst naar Seth Quintero, voor Francisco Lopez Contardo en Sebastien Eriksson. Guillaume de Mévius was op weg naar het dagpodium maar moest kort voor het einde wachten op assistentie. Andreas Mikkelsen, die er in extremis bijkwam, verloor al bijna een uur. Bij de trucks was er weerom niets te doen aan de vloot van Kamaz.

Morgen verlaat de karavaan Ha'il richting Al-Artawiya. Ook dat wordt een stevige kluif want de 338 kilometer van morgen vormen slechts het eerste deel van een marathonetappe die dinsdag pas eindigt. Morgenavond volgt er dus geen assistentie.

Tussenstand om 15.00 uur.

Foto's: ASO - DPPI & Willy Weyens



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Dakar Rally Raid op zondag 2 januari 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons