van der Horst

Dakar: Al-Attiyah op zoek naar de hattrick

Nasser Al-Attiyah - Prodrive BRX
Nasser Al-Attiyah - Prodrive BRX
Met de 46ste editie van de Dakar Rally start komende zaterdag het eerste topevenement van het jaar in de autosport. In deze vijfde editie op Saoedische bodem wordt de aftrap gegeven in Alula. Op 19 januari eindigt de karavaan, of wat er nog van overblijft, in Yanbu, na goed 5000 wedstrijdkilometers tegen de klok. Nasser Al-Attiyah verdedigt zijn titel en gaat op zoek naar zijn derde overwinning op rij.
  • STX Motorhomes
De grootste verandering van deze Dakar lijkt het vertrek van Nasser Al-Attiyah (BRX) die het kamp van Toyota verliet en Prodrive vervoegt met de BRX Hunter, als teamgenoot van Sébastien Loeb (BRX). Gazoo Racing lijkt daardoor een beetje onthoofd.

Het BRX-blok oogt dus sterk met de vijfvoudige winnaar in hun rangen. Sébastien Loeb jaagt ook al even een eerste zege na en kan Al-Attiyah nu bestrijden met gelijke wapens. Gazoo Racing vertrekt dus voor het eerst sinds lang als outsider. Met de Braziliaan Lucas Moraes, de Amerikaan Seth Quintero en de Zuid-Afrikaan Giniel de Villiers koppelen ze bij Toyota jong geweld aan bakken ervaring. Moraes was de revelatie vorig jaar met een podiumplaats als rookie. Quintero maakt zijn debuut in de hoogste klasse, maar was de jongste jaren ontzettend sterk, zowat onnavolgbaar, bij de T3-buggy's.

Ook Audi lijkt goed gewapend nu ze de nodige ervaring hebben. Stéphane Peterhansel zal zeker nog gebrand zijn op die vijftiende zege. Hij krijgt nog een oud-winnaar, namelijk Carlos Sainz, opnieuw naast zich. Mattias Ekström bezet de derde Audi. En er zijn nog een pak outsiders, zeker voor het podium, met: Yazeed Al-Rahji (Overdrive Toyota), Martin Prokop (Ford), Nani Roma (Ford) die BRX verliet, Guerlain Chicherit (Overdrive), Mathieu Serradori (Century) en Brian Baragwanath (Century). We kijken uiteraard ook uit naar Guillaume de Mévius (Overdrive), die mag meespelen met de grote jongens. De Mévius lag lang op winstkoers vorig jaar, in T3, maar moest vrede nemen met een podiumstek.

Ook in de andere klasses, bij de motoren, Dakar Classic en uiteraard de trucks, vinden we nog heel wat Belgen. Vooral Jan Van der Vaet kan meedingen naar een dichte ereplaats als corijder van Martin Van den Brink. Ons land zend ruim twintig landgenoten uit.

De karavaan wacht twaalf lange etappes, aangevuld met een korte proloog in Alula. Het parcours is grondig gewijzigd. De deelnemers vliegen er in met een proef van meteen 400 kilometer, maar het is nu al kijken naar de marathon van 48 uur tussen Al-hofuf en Shubaytah in het gevreesde Empty Quarter. De rijders zullen er onder de sterren moeten slapen na een slopend eerste deel, zonder te weten wat de concurrentie heeft gedaan... De verbinding en de proef tellen samen bijna
1400 kilometer. Op vrijdag 19 januari, na onder meer nog een tussenstop in de bekende steden Riyadh en Ha'Il, eindigt deze editie, aan de boorden van de kust van de Rode Zee in Yanbu.

Foto: ASO - DPPI



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Dakar Rally Raid op donderdag 4 januari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar Rally.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons