Dakar Classic: Belgen doen dapper mee voor de zege
Het lijkt stilaan op een Toyota onderonsje, want de voorlopige top zeven van het klassement is onderweg met een Toyota. Van Rompuy is momenteel tweede bij de Legends voor wagens die effectief vroeger reeds de Dakar reden.
Regularity is een bijzonder moeilijke discipline binnen de rallysport.
Aan het woord Chris Goris, co van Dirk Van Rompuy en voorlopig nog steeds in de running voor de zege.
“Naast de regularity test (RT) is er ook nog de navigatie test (NT) via een roadbook en dat is heel complex en moeilijk. Je moet dan een aantal waypoints passeren binnen een bepaalde tijd en deze zijn alleen te vinden via compaskoersen. Die koersen krijg je als Cap Average wanneer je bvb een piste zou volgen die slingert of Cap Claculé wanneer je van A naar B rijdt zoals op de kaart gemeten. Maar daar kunnen rotsen en duinen tussen liggen. De afstand die je uiteindelijk aflegt wordt vergeleken met de afstand die de organisatie erover deed toen die het parcours uitzette. Is uw afstand langer, korter of doe je er te lang over, dan krijg je strafpunten aan de broek".
"Regelmaat is de regel. Elke dag zijn er drie voorwaarden om goed te presteren. De auto moet top zijn, de piloot moet fris blijven en de copiloot moet er bovenop zitten. Het moet een ketting zijn zonder zwakke schakels, anders pak je strafpunten," verduidelijkt de ex Boeing-piloot.
Foto's: VR Racing / Dakar Classic
Tweet