van der Horst

Dakar Classic: Belgen doen dapper mee voor de zege

Luis Pedrals Marot-Jan Rosa I Vinas - Nissan
Luis Pedrals Marot-Jan Rosa I Vinas - Nissan
Na het annuleren van de derde etappe door de apocalyptische weersomstandigheden die de woestijn blank zetten, hebben de deelnemers terug hun draai gevonden en ging de tocht van Ha’il naar Ha’il of een lus van maar liefst 573 km waarvan 425 km tegen de klok. Opnieuw waren de Belgen vooraan te vinden met een ex aequo 2de plaats voor het duo Van Rompuy / Goris.
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
De etappe werd gewonnen door het Spaanse duo  Luis Pedrals Marot / Jan Rosa I Vinas in een Nissan. Hun landgenoten Santaollala en Sol I Juaznola pakken vandaag de tweede plaats, ex aequo met Dirk Van Rompuy / Chris Goris die de beste Belgen waren en een goede etappe reden. Hierdoor schuiven ze een plaatje op richting top 5 na ondermeer landgenoten Claeys / Claeys en ploegmaten Qvick / Lurquin terwijl de Spanjaarden Morera en Ruba aan de leiding blijven.

Het lijkt stilaan op een Toyota onderonsje, want de voorlopige top zeven van het klassement is onderweg met een Toyota. Van Rompuy is momenteel tweede bij de Legends voor wagens die effectief vroeger reeds de Dakar reden.  

Regularity is een bijzonder moeilijke discipline binnen de rallysport.
Aan het woord Chris Goris, co van Dirk Van Rompuy en voorlopig nog steeds in de running voor de zege.
Chris Goris
Chris Goris
“Naast de regularity test (RT) is er ook nog de navigatie test (NT) via een roadbook en dat is heel complex en moeilijk. Je moet dan een aantal waypoints passeren binnen een bepaalde tijd en deze zijn alleen te vinden via compaskoersen. Die koersen krijg je als Cap Average wanneer je bvb een piste zou volgen die slingert of Cap Claculé wanneer je van A naar B rijdt zoals op de kaart gemeten. Maar daar kunnen rotsen en duinen tussen liggen. De afstand die je uiteindelijk aflegt wordt vergeleken met de afstand die de organisatie erover deed toen die het parcours uitzette. Is uw afstand langer, korter of doe je er te lang over, dan krijg je strafpunten aan de broek".
"Regelmaat is de regel. Elke dag zijn er drie voorwaarden om goed te presteren. De auto moet top zijn, de piloot moet fris blijven en de copiloot moet er bovenop zitten. Het moet een ketting zijn zonder zwakke schakels, anders pak je strafpunten," verduidelijkt de ex Boeing-piloot.

Foto's: VR Racing / Dakar Classic 
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op woensdag 4 januari 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons