van der Horst

Dakar Classic: Dirk van Rompuy en Chris Goris doen gooi naar podium

Van Rompuy - Barbero Garcia - Toyota HDJ80
Van Rompuy - Barbero Garcia - Toyota HDJ80
Op 3 Januari 2025 wordt in Bisha in Saoedi-Arabië de start gegeven van de vijfde editie van de Rally Dakar Classic. Voor Dirk Van Rompuy de vierde deelname op rij en de tweede maal met vaste copiloot Chris Goris. Het wordt opnieuw een loodzware opgave van 3 tot 17 januari over een totale afstand van 7246 km waarvan 4033 km tegen de klok. Beide ervaren woestijnvossen doen het opnieuw in de historisch originele Toyota HDJ80 en vertrouwen de assistentie toe aan het ervaren Spaans TH Trucks.
  • Dreamdrive
Dirk Van Rompuy & Chris Goris
Dirk Van Rompuy & Chris Goris
De Dakar Classic is een regularity wedstrijd. Het is de bedoeling om het parcours zo nauwkeurig mogelijk te volgen aan een opgelegde gemiddelde snelheid. De rol van de copiloot is minstens evenredig aan die van de piloot en het is de kunst alle verborgen controlepunten of waypoints te passeren en ondertussen de opgelegde gemiddelde snelheid te respecteren. Er zijn echter veel obstakels zoals rotsen, duinen, lekke banden, vastrijden, enz. die hun pad kruisen. En regelmatig moet de piloot dan recht op het gas om eventueel verloren tijd opnieuw goed te maken terwijl de copiloot constant de cijfers moet checken en herrekenen. Geen gezondheidswandeling, maar een helletocht door het ruige landschap van Saoedi-Arabië.  
  
De Dakar Classic kent binnen de Dakar Rally een enorme opwaartse spiraal en de wagens worden sneller en beter. Voor deze editie zijn 95 voertuigen ingeschreven in verschillende klassen. 

In 1998 en 2003 was de Antwerpse duizendpoot Dirk Van Rompuy al actief in de toenmalige Afrikaanse rallyraid Parijs-Dakar. Een kleine 20 jaar later was er opnieuw de lokroep van de woestijn. Ondertussen is het de vierde Dakar Classic rallyraid op rij voor Dirk.

Parcours Dakar Classic 2025
Parcours Dakar Classic 2025
Met een schitterende vierde plaats algemeen viel Dirk Van Rompuy vorig jaar net naast het podium. Een bijzonder knappe prestatie, maar Dirk en Chris mikken in ideale omstandigheden nog net iets hoger en ambiëren een podiumplaats en de zege in de Challenge Iconic Classic Club. Deze klasse omvat unieke wagens met een historisch paspoort en die ooit hebben gestreden voor de zege bij de professionals.

De race begint met een proloog op vrijdag 3 januari. Op zaterdag start de rally met een lus van 384 km met start en aankomst in Bisha. Op zondag en maandag is er rond Bisha een dubbele etappe over 1058 km waarbij er ‘s avonds amper anderhalf uur mag worden gewerkt aan de wagens. Nog in de eerste week is er de marathon etappe waarbij de teams een tweedaagse tocht doen zonder assistentie van buitenaf. Na een zeer intense eerste week is er op vrijdag 10 januari de verdiende rustdag.

Ook tijdens de tweede week worden de deelnemers niet gespaard. De laatste loodjes wegen dan letterlijk en figuurlijk het zwaarst, want dan rijden ze richting Empty Quarter in het zuiden van Saoedi-Arabië. De grootste zandbak van de wereld van maar liefst 430.000 km² op Saoedisch grondgebied. Het is tevens bezaaid met torenhoge en veranderlijke zandduinen.

Press VR Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op donderdag 2 januari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar Rally.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons