van der Horst

Dakar Classic: Dirk Van Rompuy knap 4de, spanning tot laatste meter voor de zege

Dirk Van Rompuy/Luis Barbero García - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy/Luis Barbero García - Toyota HDJ80
Voor de tweede maal op drie jaar haalt onze landgenoot Dirk Van Rompuy de finish van de zwaarste rallyraid van de wereld. Tijdens zijn eerste deelname werd de eeuwig jonge Antwerpenaar geveld door Corona, met Jean-Marie Lurquin als co. Vorig seizoen werd hij knap zesde algemeen met Chris Goris in de praatstoel en dit jaar kwam hij als vierde algemeen over de finish op een deelnemersveld van dik 80 wagens. Hij werd ook tweede in de klasse Iconic voor wagens die een historisch paspoort hebben en ooit officieel actief waren in het verleden van deze woestijnrally. Samen met de Guillaume de Mevius (2de) en Fabian Lurquin (3de) die op een schitterende manier het podium haalden bij de moderne wagens, is Dirk Van Rompuy de derde Belg die een knappe prestatie uit zijn mouw schudt. Hij reed in de hoogstaande Dakar Classic die alsmaar wint aan kwaliteit en kwantiteit.
Dirk Van Rompuy
Dirk Van Rompuy
Het was een gelukkige Dirk Van Rompuy aan de finish van deze loodzware rally. Met zijn 70 lentes heeft hij samen met zijn Spaanse co en de Toyota HDJ80, klaargestoomd door het gerenommeerde Spaanse TH-Trucks een opmerkelijke prestatie afgeleverd. Het begon wel niet ideaal voor de sterke man achter VR Racing. 


Start met een valse noot
De crew van de beide wedstrijdwagens
De crew van de beide wedstrijdwagens
Dirk Van Rompuy: “De voorbereiding, waaronder enkele rallyraids in Spanje en de rally van Marokko waren zeer vlot verlopen met twee zeges samen met vaste co Chris Goris. Ook de extra cursus om nog beter de duinen te temmen in Marokko had zijn vruchten afgeworpen. We waren er klaar voor en we hadden ook nog een snelle identieke assistentiewagen in competitie. Toen het nieuws kwam dat Chris door onvoorziene omstandigheden de handdoek in de ring moest gooien, moesten we snel schakelen en een plan B uitrollen. De copiloot van de assistentiewagen verhuisde naar mijn Toyota en hij werd op zijn beurt vervangen door een andere co. Het was in het begin zoeken naar de juiste communicatie want ik spreek geen woord Spaans en Luis een klein mondje Engels. We hebben dan op korte termijn via goede afspraken een soort van eigen taaltje ontwikkeld en dat heeft wonderwel goed gewerkt.”

Zeer tevreden met resultaat en entourage
De crew van TH-Trucks mee op het podium
De crew van TH-Trucks mee op het podium
Dirk Van Rompuy: “We hebben een goede en regelmatige wedstrijd achter de rug en hebben éénmaal 300 strafpunten gepakt door het feit dat we een waypoint hebben gemist. Ook nog een 50 extra strafpunten omdat we te snel uit de startblokken schoten. Ook na de marathonetappe hadden we wat problemen met de versnellingsbak, maar dat hebben de mannen van TH-Trucks perfect opgelost. Ook de assistentiewagen in competitie heeft een perfecte job gedaan en zich aan de afspraken gehouden. Alsook na iedere zware en lange rit onderhanden genomen door sportkinesist Jurgen Cop heeft me overeind gehouden en was zeker geen overdreven luxe.”

Het podium van Dirk Van Rompuy en Luis Barbero García
Het podium van Dirk Van Rompuy en Luis Barbero García
“We zijn vierde algemeen geworden en tevens ook vierde in de Klasse 2 wat onmiddellijk duidelijk maakt dat dit de moeilijkste klasse was. We zijn gestart op de zevende plaats na de openingsetappe en we zijn stelselmatig opgeklommen in het klassement naar de vierde plaats. We zijn heel tevreden, maar ik weet dat we in staat zijn om de top 3 te halen. Volgens de organisatie was dit de zwaarste van alle edities met zeer lange afstanden, vroege vertrekuren, weinig slaap, eentonige voeding, veel duinenwerk, moeilijker parcours en meer strafpunten dan de vorige edities. Vooral fysisch en psychisch een zware dobber. Maar ondanks de leeftijd voel ik nog steeds progressie en we denken reeds aan de volgende editie. Veel rust is niet aan de orde, want op 17 februari sta ik met Jens Vanoverschelde aan de start van de 69ste editie van de Rallye Neige et Glace met onze Porsche 914/6. Van het zand met een zware 4x4 naar de sneeuw met een achterwiel aangedreven Porsche. Een wereld van verschil”, besluit de uiterst tevreden allrounder Dirk Van Rompuy. 

Film van de wedstrijd en onwaarschijnlijke eindsprint voor de zege
Winnaars 2024 Milla-Vinas - Toyota Landcruiser
Winnaars 2024 Milla-Vinas - Toyota Landcruiser
Het Italiaanse duo Traglio/Briani (Toyota Pathfinder) was de eerste leider van deze rally, maar werd een dag later van de eerste plaats verdrongen door de Spanjaarden Milla/Vinas (Toyota Landcruiser) die in 2023 nog de tweede plaats pakten. Ze reden echter onder zware druk van de Tsjechische Skoda van Klymciw/Broz die de leiding pakte na de vijfde etappe. Na de marathon etappe over twee dagen kwamen de Spanjaarden terug aan de leiding en was Dirk Van Rompuy na een oerregelmatige wedstrijd reeds opgeschoven naar de vijfde plaats.

Traglio-Briano nipt geklopt na thriller - Toyota Pathfinder
Traglio-Briano nipt geklopt na thriller - Toyota Pathfinder
De Tsjechen bleven druk zetten op de koplopers en kwamen terug aan de leiding na etappe 8 voor Traglio/Briani en Milla/Vinas die de leiding verloren door het pakken van 300 strafpunten wegens het negeren van een waypoint. Iets wat ook Van Rompuy op zijn bord kreeg, maar hij kon zich handhaven op vijfde plaats. Maar de Tsjechische équipe had teveel gevraagd van de Skoda en viel terug na een technisch probleem. Milla/Vinas terug naar de leiding, maar op 2 seconden gevolgd door Traglio/Briani. Ondertussen was Van Rompuy opgeschoven naar de vierde plaats, maar door de opgelopen strafpunten was het verschil met de top drie te groot geworden om nog een rol van betekenis te spelen voor een algemeen podium.

Bedeschi-Bottallo op de laagste podiumtrede met Toyota BJ71
Bedeschi-Bottallo op de laagste podiumtrede met Toyota BJ71
Schitterende 4de plaats voor Dirk Van Rompuy en 2de klasse Iconics
Schitterende 4de plaats voor Dirk Van Rompuy en 2de klasse Iconics
Traglio/Briani legden zich niet neer bij hun tweede plaats en plaatsten op de voorlaatste dag een aanval op de leiders. Ze naderden met nog één etappe te gaan op 1 seconde van de Spaanse leiders. En dit na reeds dik 7000 km door zand, stenen en duinen. Onwaarschijnlijk.

De laatste etappe of de Superstage was dus geen gezondheidswandeling maar een bikkelharde race om de zege. Halfweg de laatste etappe was de winnaar nog niet gekend, maar toen maakte Traglio/Briani een kleine foutje door vijf meter van de ideale lijn af te wijken en af te snijden. Hierdoor werden ze geklopt met 11 punten door Milla/Vinas die deze waanzinnig spannende editie won.

Winnaars 2023 Merera & Ruba vielen in extremis buiten de top 5
Winnaars 2023 Merera & Ruba vielen in extremis buiten de top 5
Traglio/Briani werden knap tweede na een ware Hitchcock thriller. De derde plaats ging naar de Italianen Bedeschi/Bottallo (3de in 2023 in Toyota BJ71)) voor het Belgisch-Spaanse duo Van Rompuy/Garcia die op hun beurt de Fransen Gublin/Sousa (Landrover Defender 110) voorbleven. De Fransen, die aan hun eerste editie toe waren, pakten tijdens de laatste etappe nog de vijfde stek af van de Spanjaarden Morera/Ruba, de winnaars van de vorige editie met een Porsche 959. 

Foto's: Dakar.com / Kelly Santaella



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op maandag 22 januari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar Rally.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons