Dakar Classic: Murphys law voor Dirk Van Rompuy en Chris Goris
De proloog en de twee eerste wedstrijddagen waren telkens met start en aankomst in Bisha, een stad in het zuidwesten van Saoedi-Arabië. De eerste echte wedstrijddag op zondag was reeds goed voor een flinke opwarmer van 384 km waarvan 336 tegen de klok. Het duo deed het voortreffelijk tijdens de vier regularity ritten en één navigatie rit met één ex aequo zege. Ze stonden na de openingsrit op een verdienstelijke achtste plaats.
De tweede etappe was meteen een endurance etappe met een dubbele lus over twee dagen met beperkte service na de eerste dag. Ditmaal moest de bemanning van de Toyota HDJ80 1058 km overbruggen waarvan 529 km tegen de chrono of navigatie.
Goed begonnen is half gewonnen was hier niet van toepassing. Ondanks een gedeelde eerste plaats in de eerste navigatieproef en een uitstekende eerste regularity, kregen ze vroeg in de race af te rekenen met een lekke band, waardoor ze meer dan 10 minuten verloren. Nadien werden de strafpunten nog aangedikt omdat ze door het tijdsverlies aan iedere controle nog eens 60 punten extra kregen aangesmeerd. Iets wat het totaal op 860 punten bracht en waardoor ze pas 39ste werden.
Een rekensommetje leert ons dat ze zonder deze lekke band binnen top 3 waren beland en dicht aanleunden tegen de voorlopige top 5 in de tussenstand. De harde wet van mechanische sport waardoor ze momenteel op een 33ste plaats staan en een zware inhaalbeweging moeten maken.
Uiteraard is de wedstrijd pas verreden op 17 januari, maar een goed klassering is quasi utopisch. Na de zware ontgoocheling zullen Dirk en Chris zich opnieuw moeden opladen voor de volgende etappe van Bisha naar Al Henakiyah over een afstand van 811 km waarvan 375 km aan klassementsproeven. Ze laten echter de moed niet zakken en zullen al hun ervaring aanspreken om zoveel mogelijk voorliggers achter zich te houden. De wedstrijd is nog lang.
VR Racing Press
Tweet