van der Horst

Dakar Classic: Murphys law voor Dirk Van Rompuy en Chris Goris

Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy en Chris Goris waren naar Saudi-Arabië afgereisd voor de vijfde editie van de Dakar Classic, een regularity race waarbij snelheid en precisie de ingrediënten zijn voor een goede cocktail. Met een vierde plaats vorig jaar kwamen ze met veel ambitie aan de start. Deze wedstrijd wint aan populariteit, de wagens worden jonger en sneller en dus wordt een plaats in de top alsmaar moeilijker. Ook de moeilijkheidsgraad bij het navigeren wordt steeds moelijker. Het duo begon schitterend, maar werd op de tweede wedstrijddag ver achteruit geslagen door een lekke band en dus zijn ze voor het verdere verloop van de wedstrijd op achtervolgen aangewezen.
Van Rompuy / Goris - Toyota HDJ80
Van Rompuy / Goris - Toyota HDJ80
Tijdens de proloog op zaterdag werden ze in hun Toyota HDJ80 knap achtste op een totaal van 95 deelnemers, gespreid over verschillende klassen. Deze proloog telde niet mee voor de rangschikking, maar wel voor de startpositie een dag later die ook zeker niet onbelangrijk is.

De proloog en de twee eerste wedstrijddagen waren telkens met start en aankomst in Bisha, een stad in het zuidwesten van Saoedi-Arabië. De eerste echte wedstrijddag op zondag was reeds goed voor een flinke opwarmer van 384 km waarvan 336 tegen de klok. Het duo deed het voortreffelijk tijdens de vier regularity ritten en één navigatie rit met één ex aequo zege. Ze stonden na de openingsrit op een verdienstelijke achtste plaats. 
De tweede etappe was meteen een endurance etappe met een dubbele lus over twee dagen met beperkte service na de eerste dag. Ditmaal moest de bemanning van de Toyota HDJ80 1058 km overbruggen waarvan 529 km tegen de chrono of navigatie.

VR Racing / TH Trucks
VR Racing / TH Trucks
Goed begonnen is half gewonnen was hier niet van toepassing. Ondanks een gedeelde eerste plaats in de eerste navigatieproef en een uitstekende eerste regularity, kregen ze vroeg in de race af te rekenen met een lekke band, waardoor ze meer dan 10 minuten verloren. Nadien werden de strafpunten nog aangedikt omdat ze door het tijdsverlies aan iedere controle nog eens 60 punten extra kregen aangesmeerd. Iets wat het totaal op 860 punten bracht en waardoor ze pas 39ste werden. 

Dirk Van Rompuy & Chris Goris
Dirk Van Rompuy & Chris Goris
Een rekensommetje leert ons dat ze zonder deze lekke band binnen top 3 waren beland en dicht aanleunden tegen de voorlopige top 5 in de tussenstand. De harde wet van mechanische sport waardoor ze momenteel op een 33ste plaats staan en een zware inhaalbeweging moeten maken.

Uiteraard is de wedstrijd pas verreden op 17 januari, maar een goed klassering is quasi utopisch. Na de zware ontgoocheling zullen Dirk en Chris zich opnieuw moeden opladen voor de volgende etappe van Bisha naar Al Henakiyah over een afstand van 811 km waarvan 375 km aan klassementsproeven. Ze laten echter de moed niet zakken en zullen al hun ervaring aanspreken om zoveel mogelijk voorliggers achter zich te houden. De wedstrijd is nog lang. 

VR Racing Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op dinsdag 7 januari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar Rally.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons