van der Horst

Dakar Classic: VR Racing met twee wagens en met ambitie naar Saudi-Arabië

Dakar Classic 2023
Dakar Classic 2023
Voor de derde maal in de geschiedenis van de Dakar is er opnieuw een Dakar Classic voor regularity en wagens met een bouwjaar ouder dan 2000. De deelnemers rijden parallel met de ‘grote’ Dakar op een andere piste, maar komen iedere avond aan in dezelfde bivak. In samenwerking met het Spaanse TH Trucks is VR Racing opnieuw van de partij. Ditmaal met twee identieke Toyota’s HDJ 80 voor Dirk Van Rompuy / Chris Goris en Erik Qvick / Jean-Marie Lurquin. Naast deze twee duo’s zijn er nog tal van Belgen die zich inschreven in de Dakar Classic.
  • De Swert Opticiens
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Niet minder dan 88 equipes staan klaar met wagen of vrachtwagen om 6449 km te overbruggen waarvan 3383 km tegen de klok. De race start met een proloog op 31 december 2022 terwijl op 1 januari 2023 alle registers worden open getrokken met een eerste etappe van 336 km waarvan 218 tegen de chrono. Op maandag 9 januari is er een rustdag en nadien wachten twee loodzware marathon etappes over telkens twee dagen waarbij er tussendoor geen service van buitenaf mag worden aangeboden. Dat wordt improviseren tijdens de twee nachten waarbij de organisatoren de deelnemers trachten een mentale tik uit te delen.   

De Dakar Classic wint trouwens aan interesse en publiciteit met de diehards inzake regularity en de liefde voor authentieke wagens. Er zijn vier verschillende klassen naargelang het type voertuig en de gekozen snelheid. De piloten worden daarenboven beter en het materiaal professioneler. Dirk koos voor het tweede jaar op rij voor bijstand van TH-Trucks van Rafa Tibau. Diezelfde Tibau die voor rekening van Prodrive ook de assistentie verzorgt voor toprijder Sebastien Loeb die zoon Fabian Lurquin (zoon van Jean-Marie) naast zich krijgt in de praatstoel.

Erik Qvick / Jean-Marie Lurquin
Erik Qvick / Jean-Marie Lurquin
Dirk Van Rompuy is reeds voor de vierde maal van de partij. Tweemaal in snelheid (1998 met Marc Flamand en 2003 met Serge Bruynkens) en nu voor de tweede maal op rij in regularity sinds de geboorte van de Dakar Classic. De wagen waarmee Dirk aan de start komt is een Toyota HDJ 80 waarvan het chassisnummer vroeger nog officieel meedeed in competitie. Hierdoor wordt hij nog eens extra ingedeeld in een aparte klasse; nl. De Iconic Classic Club, samen met nog 15 andere teams. De wagen waarmee Erik Qvick en Jean-Marie Lurquin aan de start verschijnen is een identiek exemplaar als die van Dirk Van Rompuy, maar de wagen zelf heeft nooit deel genomen destijds aan de Dakar.

Vorig jaar moest Dirk Van Rompuy de Dakar wegens covid verlaten met zicht op een algemene podiumplaats. Brute pech, maar de VR-rijder heeft toen gezworen dat hij na de opgedane ervaring zou terug keren met ambitie.

TH Truck assistentie
TH Truck assistentie
“Samen met Chris Goris hebben we ons zeer goed voorbereid”, aldus Van Rompuy senior. “Ik had vorig jaar samen met Jean-Marie Lurquin uitzicht op een mogelijk podium maar een covid-infectie gooide roet in het eten en dat was een zware dobber. We hebben dit jaar niets aan het toeval gelaten en samen met TH-Trucks drie voorbereidende rally’s gereden in Spanje met de beide Toyota’s. De Classic wint aan interesse bij internationale piloten en teams. De iconische wagens spreken tot de verbeelding en iedereen is er enthousiast over. Maar dat betekent ook dat de concurrentie zwaarder wordt. Onze ambitie in deze loodzware wedstrijd blijft uitrijden met een ereplaats binnen de top 10. Ik gok ook op een top 3 binnen onze klasse H1 en de Iconic Classic Club”, besluit de immer jonge Dirk Van Rompuy.

Parcours 2023 Dakar Classic
Parcours 2023 Dakar Classic
En met ook het andere VR-duo Erik Qvick / Jean-Marie Lurquin binnen dezelfde race is de ketting zelfs nog iets sterker dan vorig jaar.

Andere Belgische rijders in Dakar Classic zijn Diego Delespeaux en zijn Franse co-pilote Julie Verdaguer (Volkswagen), René Declercq / John Demeester (Bombardier), Nicolas Delencre / Eric Vandormael (Land Rover), Eric Claeys / Tom Claeys (Toyota), Hugo Duisters / Remco De Vis (NL) (DAF). In eerste instantie was ook het duo Nicola Feryn / Kurt Keysers ingeschreven met een Toyota, maar door het gedwongen forfait van Koen Wauters / Pascal Feryn werd ook deze wagen uit de wedstrijd gehaald.  

Foto's: VR Racing - Dakar - Joan Galvan
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op donderdag 22 december 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons