van der Horst

Dame Fortuna voorlopig niet aan de zijde van St. Paul Raceteam

St-Paul Raceteam
St-Paul Raceteam
De Spa Summer Classic was voor het St. Paul Raceteam niet bepaald een succesweekend. Ze waren met zes wagens actief in drie verschillende competities waarvan de Belcar Historic Cup de belangrijkste was met het kampioenentrio Dieter (Ford Capri Weslake), Wim (Ford Capri Cosworth), Tim Kuijl (BMW) en Samuel Verheggen (Mercedes). Er werd ook veel verwacht van de Spa 3 Hours waarin ze konden meedraaien voor een podiumplaats, maar uiteindelijk uitvielen met een defecte versnellingsbak. Tijdens de Zolder Historic GP moet het tij keren voor het sympathiek kwartet want dan zijn we halfweg het kampioenschap en is het tijd voor een tussenbilan.
  • St. Paul
Start-finish race voor Wim Kuijl
Start-finish race voor Wim Kuijl
De Spa Summer Classic is een bijzonder knappe organisatie van ‘Roadbook’ dat later op het seizoen ook nog de Spa Six Hours organiseert. Naast twee races voor de Belcar Historic Cup waren er nog tal van andere races waaronder de Bimmer Race Car Challenge of drie wedstrijden met alleen maar BMW’s op de startgrid en waarin Tim Kuijl met zijn nieuwe BMW E46 Schnitzer WTCC ex Dirk Müller aanwezig tekende. De traditionele Spa 3 Hours op zaterdagavond stond ook op het programma van St. Paul met een Ford Capri 2600 RS Weslake.
 
Tijdens het openingsweekend op Circuit Zolder kende het St. Paul raceteam wat pech. Alleen Dieter Kuijl wist in platform 1 met de Ford Capri RS 2600 Weslake de beide races wist te winnen. Wim en Tim werden door pech achteruit geslagen.
 
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA
De Spa Summer Classic moest het tij doen keren. Tijdens de kwalificaties was er nog geen vuiltje aan de lucht. Wim ging oerendhard en realiseerde de pole algemeen met de Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA, terwijl Tim via een vijfde chrono zijn BMW E36 2.5l op de pole parkeerde van platform 4 en vader Dieter de snelste was in platform 1 met een 11de chrono algemeen. Dat Samuel Verheggen met de Mercedes erbij was en de rangen kon sluiten binnen St. Paul was een overwinning op zich na de zware operatie aan de rug. Hij pakte de 9de chrono in platform 3.

Motorbreuk hield Tim Kuijl van de zege
Motorbreuk hield Tim Kuijl van de zege
Op het einde van de kwalificatie brak een wiel op de wagen van Tim, maar de pole was een feit. Er kwam wel wat kunst en vliegwerk aan te pas om het onderdeel te repareren waardoor Wim pas enkele minuten voor de race zeker was dat zijn Capri opnieuw rijklaar was. Ook Tim had geluk dat hij de kwalificatie tot een goed einde kon brengen, want een dag eerder tijdens de vrije training draaide zijn krachtbron in de poeier.

Race 1: Winst voor Tim, motorbreuk voor Tim en Dieter van de baan gekegeld
Dieter Kuijl verloor kostbare punten door aanrijding
Dieter Kuijl verloor kostbare punten door aanrijding
Knappe race van Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Knappe race van Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Tijdens de eerste race lukte Tim een start-finish race in zijn razendsnelle Capri terwijl de Porsche 964 RS 3.8l van Luc Moortgat de enige was die in de buurt kon blijven. Ook Tim was goed uit de startblokken geschoten en lag aan de leiding in platform 4 tot hij opnieuw zijn motor naar de eeuwige jachtvelden stuurde en moest opgeven. Dieter lag knap aan de leiding in platform 1 met zijn Ford Capri 2600 RS Weslake tot een Escort BDA langszij kwam en Dieter zwaar in de flank ramde. Een aderlating voor Dieter die bezig was om een hattrick op zijn palmares bij te schrijven. Samuel had af te rekenen met een nukkige stuurbekrachtiging en werd 12de algemeen en achtste in platform 3.

Race 2: Niet het verhoopte succes in de regen
Geen goede regenbanden voorhanden voor de wagen van Wim Kuijl
Geen goede regenbanden voorhanden voor de wagen van Wim Kuijl
Race 2 op zondag was een wet race waarbij de winnaar van de eerste manche, Wim Kuijl veel problemen had met de banden. Vertrokken op de pole verhuisde de regerende kampioen in platform 4 naar de vijfde plaats. Wim moet nu tijdens de Zolder Historic GP zwaar in de aanval als hij zijn titel nog een jaartje wil verlengen.
Wim: “Het was echt niet te doen. We wachten reeds enkele maanden op onze nieuwe regenbanden, maar die zullen pas rond oktober geleverd worden. Het is momenteel roeien met de riemen die we hebben. Ik sukkelde bijna tweemaal van de baan en ben toen wijselijk van het gas gegaan. Ook de ruiten waren fel aangedampt omdat het ventilatiesysteem defect was. Hierdoor was het zicht quasi 0”.
 
Dieter kuijl vocht zcih op halve kracht naar derde plaats in platform 1
Dieter kuijl vocht zcih op halve kracht naar derde plaats in platform 1
Dieter wou revanche pakken voor zijn 0-resultaat door de aanrijding, maar moest het doen met een halve motor die op amper drie van de zes cilinders draaide. Hij moest daarenboven helemaal achteraan starten, maar kon nog de meubelen enigszins redden met een derde plaats in platform 3 en een zege in de klasse. Dieter zakt hierdoor naar de tweede plaats in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap in platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Uiteraard is er niets verloren, maar één schrapresultaat is alvast opgesoupeerd.

Tim Kuijl moest door motorbreuk wisselen van wagen naar een BMW E46 Schnitzer WTCC zx Dirk Müller
Tim Kuijl moest door motorbreuk wisselen van wagen naar een BMW E46 Schnitzer WTCC zx Dirk Müller
Tim van zijn kant moest ook achteraan starten, maar wegens de eerder vermelde motorbreuk wisselde de uittredende kampioen van wagen en stapte over in zijn BMW E46 Schnitzer ex Dirk Müller. Hij wist in moeilijke weersomstandigheden en met een wagen die hij nog niet goed kent op te rukken naar de tweede plaats in platform 4.
Met deze ex BMW Motorsport bolide was het ook de bedoeling om de drie races te rijden van Bimmer Race Car Challenge. Een kampioenschap waarin alleen historische BMW-wagens rijden. Bij zijn maidentrip met de E46 WTCC realiseerde hij meteen een vierde chrono algemeen op 43 wagens. Tijdens de eerste race reed hij mee vooraan voor de knikkers, maar een lekke band haalde hem richting pits. De tweede race verliep beter en Tim dook hij als derde onder de geblokte vlag en mocht richting podium. De derde race op zondag kon hij niet starten, want hij kon na de tweede race van de Belcar Historic Cup niet tijdig aan de start komen.

Dieter Kuijl
Dieter Kuijl
Wim Kuijl
Wim Kuijl
Tim Kuijl
Tim Kuijl
Last but not least reden vader Dieter Kuijl samen met zonen Wim en Tim de Spa 3 Hours in een Ford Capri 2600 RS Weslake. Een identieke wagen als het exemplaar waarmee Dieter actief is in de Belcar Historic Cup. Ze realiseerden de 9de chrono op 67 wagens en konden achteraf gezien wedijveren voor een podiumplaats. Maar tijdens de wedstrijd werd de Capri achteruit geslagen door ondermeer een misverstand met de safety car en een onterechte drive through. Uiteindelijk zouden ze kort voor het einde van de race uitvallen met een defecte schakelbak.
Dieter: “Ondanks de pech heb ik me geweldig geamuseerd. Samen met twee zonen een endurance rijden geeft een geweldig gevoel. Dit smaakt naar meer in de toekomst.”

Komend weekend is er de Zolder Historic GP met opnieuw tal van mooie wedstrijden voor historische wagens. Dan wordt ook de vijfde en zesde manche verreden voor de Belcar Historic Cup. Dieter zit ondanks een tegenvaller in Spa mooi op schema en gaat als favoriet van start in platform 1 voor FIA gehomlogeerde wagens. De broers Wim & Tim moeten hoog scoren om als regerende kampioenen hun titelambities kracht bij te zetten. Ondanks een 0-reusltaat tijdens de tweede race in Spa staat Samuel Verheggen met zijn Mercedes 190 Evo2 tweede in zijn klasse en 7de in platform 3.

Foto's: Bravo Racing / David Noels
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 17 juli 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons