van der Horst

Rubens Barrichello en Ryan Hunter-Reay aan de start in Daytona

Starworks Motorsports - Riley-BMW
Starworks Motorsports - Riley-BMW
Naar aanleiding van de 53ste 24 uren van Daytona, openingswedstrijd van het Tudor United SportsCar Championship, maakte Starworks Motorsports zijn 5-koppige rijdersteam bekend dat zal uitkomen in de hoogste klasse, de Prototypes. De Riley-BMW #7 zal bestuurd worden door niemand minder dan Formule 1-legende Rubens Barrichello, IndyCar-topper Ryan Hunter-Reay, Porsche fabrieksrijder Brendon Hartley, de Thaise veteraan Tor Graves en Scott Mayer, een vaste rijder van Starworks.
Starworks Motorsport is vooral bekend van de LMPC-klasse maar snoepte vorig jaar al af en toe van de P-klasse. Of het team de #7 het hele seizoen zal laten afwerken zal volgens teambaas Peter Baron afhangen van de resultaten in Daytona en Sebring. Starworks Motorsport zal ook nog uitkomen in LMPC met Renger van der Zande en Mirco Schultis in de Oreca FLM09-Chevrolet. De Nederlander, die vorig jaar tweede werd in de TUSC-eindstand, en de Duitser worden voor de North American Endurance Cup bijgestaan door Mike Hedlund terwijl een vierde rijder dra zou worden bekend gemaakt door Baron. Het team uit Florida zou wel nog maar één Oreca inzetten in plaats van de twee vorig jaar. 

Aston Martin Racing
Aston Martin Racing
Het officiële fabrieksteam van Aston Martin zal de volledige NAEC rijden. Het Britse merk zet één Vantage GTE in, in de GTLM-klasse. Naast de gebruikelijke namen bij Aston Martin Racing zijnde Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Darren Turner vinden we ook Mathias Lauda terug. De carrière van de zoon van Niki zat al enkele jaren in het slob en kan dus nu een nieuw duwtje in de rug krijgen. Naast het NAEC zal Dalla Lana ook overigens weer heel het WEC rijden in GTE-Am, de klasse waarin hij vorig jaar met Lamy vicekampioen werd. Ook AF Corse komt aan de start met wereldkampioenen Toni Vilander en Gianmaria Bruni. De Italianen rijden wel enkel Daytona mee. 

Krohn Racing - Ligier-Judd
Krohn Racing - Ligier-Judd
Ook Krohn Racing, bekend van de groene Ferrari in GT maakt de overstap naar de Protoypes. De Amerikanen komen aan de start met een Ligier JS P2-Judd. Naast de vaste Krohn-rijders Tracy Krohn en Nic Jonsson zal de #57 worden bestuurd door niemand minder dan Alex Brundle en Olivier Pla, de twee voornaamste ontwikkelaars van het Ligier-chassis. Naast Daytona en Sebring plant Krohn ook deelnames in Le Mans en de volledige ELMS. 

Flying Lizard Motorsports maakte vorige jaar de overstap van Porsche naar Audi maar kende een
Flying Lizard Motorsports - Audi R8 LMS
Flying Lizard Motorsports - Audi R8 LMS
teleurstellend 2014. Met twee R8's LMS behaalde het team amper één podium (Daytona) terwijl Paul Miller Racing met slechts één R8 er vier boekte waaronder een zege. In Daytona zal Flying Lizard Motorsport aan de start komen met maar één Audi hoewel dat in de loop van het seizoen terug twee zou moeten worden. Markus Winkelhock is de enige van de 2014-bezetting die overblijft bij Flying Lizard. Hij wordt bijgestaan in de 24 uren door Robert Thorne, Tomonobu Fujii en Satoshi Hoshino. Het team van Eric Ingraham is gebrand op revanche na de laatste ronde van vorig jaar. De Audi ging toen van de baan in een duel met de Ferrari van Level 5, maar kreeg de zege cadeau na de diskwalificatie van de Ferrari en verloor deze vervolgens weer nadat Ferrari rijder Allessandro Pier Guidi toch onschuldig werd bevonden aan het uitstapje van de Audi naast het circuit. 

Corvette doet het opnieuw met  Antonio Garcia en Jan Magnussen op de C7.R #3, terwijl Tommy Milner en Olliver Gavin wederom de zusterbolide onder startnummer 4 bemannen. De heren die het volledige seizoen afwerken worden voor de 24H van Daytona bijgestaan door respectievelijk Ryan Briscoe en Simon Pagenaud.

Ook bij BMW Team RLL zijn de bezetting voor de Roar before the 24 bekend; John Edwards, Lucas Luhr, Jens Klingmann en Graham Rahal op de BMW Z4 GTE #24 en Bill Auberlen, Dirk Werner, Augusto Farfus, en Bruno Spengler op de tweede Bimmer (#25).

Porsche doet het met de trio's Tandy/Pilet/Lieb en Bergmeister/Bamber/Makowiecki op het fabrieksmateriaal en Henzler/Sellers/Long op het Falken-rubber geschoeide exemplaar.


Foto's: IMSA



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Tudor United Sportscar Championship op woensdag 7 januari 2015.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons