van der Horst

Daytona 24: Cadillac ziet tegenstand wegvallen, Vanthoor vijfde

Action Racing Express - Cadillac DPi-V.R
Action Racing Express - Cadillac DPi-V.R
De 24 Uur van Daytona 2018 is een slagveld geworden. Vooraan moeten de twee overgebleven Cadillac DPi-V.R van Action Racing Express gewoon acht uur hopen om uit de problemen te blijven, aangezien de verzamelde tegenstand om diverse redenen uit beeld is verdwenen. Laurens Vanthoor (Porsche) ligt vijfde in een relatief eentonige GTLM-klasse, waarin beide Ford GT domineren. Lamborghini leidt in GTD, maar daar is nog niets beslist.
Heel wat prototypeteams zullen vanavond met een onvoldoende op het rapport huiswaarts keren. Een korte bloemlezing: schade op de Acura van Helio Castroneves en een kapotte alternator op het exemplaar van Juan Pablo Montoya - hoewel beide bolides van Team Penske in het donker even vooraan kwamen postvatten - remproblemen op de United Autosports Ligier van Fernando Alonso, kapotte motor op de ESM Nissan DPi van Pipo Derani, schade op de Jackie Chan Oreca van het sterrenviertal Frijns-Stroll-Juncadella-Rosenqvist... Met nog acht uur op de klok lijkt de 24 Uur van Daytona een sprong in het verleden gemaakt te hebben: de eerste klassieker van het nieuwe seizoen is een echte uithoudingswedstrijd geworden, waarin niet snelheid maar wel betrouwbaarheid de doorslaggevende factor vormt.

Vooraan leidt de Cadillac van het Portugees sprekende drietal Albuquerque-Fittipaldi-Barbosa, voor de zusterwagen bij Action Racing Express, bestuurd door Stuart Middleton, Felipe Nasr, Mike Conway en Eric Curran. De Ligier van United Autosports van onder meer Bruno Senna ligt derde, weliswaar al op vijf ronden.

Contrast in GT

Chip Ganassi Racing - Ford GT
Chip Ganassi Racing - Ford GT
Misschien nog opvallender is het wedstrijdverloop in GTLM, waarin beide Ford GT van Chip Ganassi Racing vrijwel meteen het ruime sop hebben gekozen. Enkel de officiële Corvette van onder meer Antonio Garcia kan zijn wagonnetje aanhaken, zij het met heel veel moeite. Laurens Vanthoor ligt vijfde in zijn Porsche, maar moet wel al vier ronden goed maken... En met amper neutralisaties - slechts drie op vijftien uur wedstrijd - wordt dat een aartsmoeilijke opdracht.

Paul Miller Racing - Lamborghini Huracan GT3
Paul Miller Racing - Lamborghini Huracan GT3
De enige categorie waarin de strijd voor de overwinning wel nog woedt, is de klasse voor GT3-wagens. Lamborghini heeft met de Huracán van Paul Miller Racing de leiding in handen, maar zes wagens bevinden zich nog altijd binnen dezelfde ronde. De Land Motorsport Audi R8, een auto die bij het vallen van de nacht de leidersplaats innam, heeft onder meer door een bestraffing twee ronden laten liggen. Onze landgenoot Louis Machiels (GRT Lamborghini) komt voorlopig niet verder dan een anonieme zestiende positie.

Klik hier voor de tussenstand na zestien uur.

Copyright: Action Racing Express, Ford Chip Ganassi Racing en Paul Miller Racing



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 28 januari 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 At Daytona.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons