van der Horst

Daytona 24H: PR1 Mathiasen en Lexus vooraan in kwalificatietest

Lexus RC-F GT3 - AIM Vasser Sullivan
Lexus RC-F GT3 - AIM Vasser Sullivan
Specifiek aan de 'Roar before the 24', de testdagen voor aanvang van de 24 Uur van Daytona, is een kwalificatiesessie voor de vier aanwezige categorieën die de volgorde van de teams in de pitlane bepaalt. Op zaterdag waren de LMP2- en GTD-klasse aan de beurt, met de snelste tijd voor de Oreca 07 LMP2 van PR1 Mathiasen Motorsport (N. Boulle/G. Aubry/B. Keating/S. Trummer) en de Lexus RC-F GT3 van AIM Vasser Sullivan (​F. Montecalvo/T. Bell/S. van Gisbergen/A. Telitz).
  • Hamofa Performance
Waar slechts vijf wagens een rondetijd konden neerzetten in de LMP2-categorie, was de strijd in GTD een stuk heviger. De Audi R8 LMS van WRT (M. Bortolotti/R. Ineichen/D. Morad/D. Vanthoor) kwam slechts vier tienden van een seconde tekort op de snelste Lexus, maar moest desondanks vrede nemen met de achtste tijd. Zeventien wagens kwamen in actie. Enkel de officiële Aston Martin bleef op stal en neemt door een skiblessure van Paul Dalla Lana mogelijk ook niet deel aan de race.

Op zondag is het de beurt aan de DPi's en de GTLM-bolides.

--- UITSLAG KWALIFICATIE LMP2/GTD (PDF) ---

In de overige sessies viel vooral op dat Cadillac eindelijk eens de maat kon nemen van Mazda in de vierde sessie (de tweede op zaterdag). De prestatie van Whelen Engineering Racing en Filipe Albuquerque was echter niet goed genoeg om de beste dagtijd achter hun naam te zetten. Mazda blijft dus in het voordeel, terwijl vooral Acura achterop hinkt.

Laurens Vanthoor - Porsche 911 RSR
Laurens Vanthoor - Porsche 911 RSR
Laurens Vanthoor sloot de tweede testdag af met een uitstekend rapport: in de eerste sessie kwam de Porsche 911 RSR die hij deelt met Earl Bamber en Mathieu Jaminet nog net tekort op de leidende BMW M8, maar in de vierde sessie kwam onze landgenoot helemaal bovenaan terecht.

--- UITSLAG SESSIE 3 (PDF) ---
--- UITSLAG SESSIE 4 (PDF) ---

Foto's: AIM Vasser Sullivan/IMSA



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons