van der Horst

Daytona 24H: WTR Cadillac pakt tweede zege op rij - Laurens Vanthoor tweede in GTLM

Wayne Taylor Racing - Cadillac DPi
Wayne Taylor Racing - Cadillac DPi
Voor het tweede opeenvolgende jaar heeft de Wayne Taylor Racing Cadillac DPi-V.R #10 de Rolex 24 Hours of Daytona gewonnen. Het trio Briscoe/Dixon/Kobayashi zette daarbij zelfs een afstandsrecord (+25 ronden) neer in een bijzonder 'rustige' editie met een mager deelnemersveld. Ook in GTLM kregen we dezelfde winnaar als vorig jaar met BMW. Ditmaal won de BMW M8 GTE #24 van John Edwards, Augusto Farfus, Chaz Mostert en Jesse Krohn, een luttele 14 seconden voor de Porsche 911 RSR #912 van onder meer onze landgenoot Laurens Vanthoor.
Nochtans was het geen 'walk in the park' voor de WTR Cadillac. In het openingskwart was het een strijd met de witte Mazda DPi #77 die van op pole was vertrokken, maar gaandeweg nam de #10 steeds meer controle over de wedstrijd. Onderweg kreeg de wagen te maken met problemen aan de stuurbekrachtiging en met nog vijf uur op de klok werd de uiteindelijke winnaar op de vingers getikt voor het negeren van een rood licht bij het uitrijden van de pits. Een stop-and-hold van een minuut sloeg de wagen terug, maar een ontketende Briscoe kon op relatief korte tijd de JDC-Miller Motorsports Cadillac DPi #5 inhalen en de leiding heroveren. 

De Mazda #77 van Jarvis, Nunez  en Pla snoepte de tweede plaats nog af van de JDC Cadillac en werd een dikke minuut achter de winaars afgevlagd. De Penske Acura's kenden problemen, al kon het exemplaar #6 nog een vierde plek uit de brand slepen ondanks een slechte wegligging. In de LMP2-klasse ging de overwinning naar de DragonSpeed Oreca #81 van Harrison Newey, Ben Hanley, Henrik Hedman en Colin Braun, zij werden negende algemeen op 22 ronden achterstand.

BMW Team RLL - BMW M8 GTE
BMW Team RLL - BMW M8 GTE
In GTLM verzorgden BMW en Porsche het spektakel. BMW moest het al snel stellen met een wagen minder, maar de overblijvende M8 GTE #24 legde de Porsches #911 en #912 het vuur aan de schenen. De drie podiumwagens wisselden regelmatig van positie. Nick Tandy (#911) begon als leider aan het laatste uur, maar Jesse Krohn maakte zijn achterstand van vijf seconden snel goed en profiteerde van een klein foutje van de Brit om door te stoten naar de leiding. Tandy had intussen te veel van zijn rubber gevraagd en zag zo de zusterwagen van Earl Bamber, Laurens Vanthoor en Mathieu Jaminet passeren. De nieuwe Chevrolet Corvette C8.R #3 kwam als vierde over de meet op een ronde achterstand. De rest van het GTE-veld kwam op grote achterstand binnen.

Paul Miller Racing - Lamborghini Huracan GT3 Evo
Paul Miller Racing - Lamborghini Huracan GT3 Evo
GTD werd een kolfje naar de hand van Lamborghini, dat de race voor de derde opeenvolgende keer wist te winnen. Andrea Caldarelli, Corey Lewis, Bryan Sellers en Madison Snow waren de primus in de Paul Miller Racing Lamborghini Huracan GT3 Evo #48, 21 seconden voor het GRT Magnus exemplaar #44 van Spencer Pumpelly, John Potter, Andy Lally en Marco Mapelli. Dries Vanthoor mocht als derde op het podium plaatsnemen met de WRT Speedstar Audi die hij deelde met Mirko Bortolotti, Rolf Ineichen en Daniel Morad. Nochtans maakte onze landgenoot een sterke indruk enkele uren voor het einde, zo veroverde hij tot tweemaal toe de leiding tijdens zijn stint. De wagen moest in de slotfase echter de rol lossen met problemen aan de achtervleugel.

---  UITSLAG 24H DAYTONA 2020 (PDF) ---


Foto's: WTR, BMW, Paul Miller Racing
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 26 januari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons