Daytona 24H: WTR Cadillac pakt tweede zege op rij - Laurens Vanthoor tweede in GTLM
De Mazda #77 van Jarvis, Nunez en Pla snoepte de tweede plaats nog af van de JDC Cadillac en werd een dikke minuut achter de winaars afgevlagd. De Penske Acura's kenden problemen, al kon het exemplaar #6 nog een vierde plek uit de brand slepen ondanks een slechte wegligging. In de LMP2-klasse ging de overwinning naar de DragonSpeed Oreca #81 van Harrison Newey, Ben Hanley, Henrik Hedman en Colin Braun, zij werden negende algemeen op 22 ronden achterstand.
In GTLM verzorgden BMW en Porsche het spektakel. BMW moest het al snel stellen met een wagen minder, maar de overblijvende M8 GTE #24 legde de Porsches #911 en #912 het vuur aan de schenen. De drie podiumwagens wisselden regelmatig van positie. Nick Tandy (#911) begon als leider aan het laatste uur, maar Jesse Krohn maakte zijn achterstand van vijf seconden snel goed en profiteerde van een klein foutje van de Brit om door te stoten naar de leiding. Tandy had intussen te veel van zijn rubber gevraagd en zag zo de zusterwagen van Earl Bamber, Laurens Vanthoor en Mathieu Jaminet passeren. De nieuwe Chevrolet Corvette C8.R #3 kwam als vierde over de meet op een ronde achterstand. De rest van het GTE-veld kwam op grote achterstand binnen.
GTD werd een kolfje naar de hand van Lamborghini, dat de race voor de derde opeenvolgende keer wist te winnen. Andrea Caldarelli, Corey Lewis, Bryan Sellers en Madison Snow waren de primus in de Paul Miller Racing Lamborghini Huracan GT3 Evo #48, 21 seconden voor het GRT Magnus exemplaar #44 van Spencer Pumpelly, John Potter, Andy Lally en Marco Mapelli. Dries Vanthoor mocht als derde op het podium plaatsnemen met de WRT Speedstar Audi die hij deelde met Mirko Bortolotti, Rolf Ineichen en Daniel Morad. Nochtans maakte onze landgenoot een sterke indruk enkele uren voor het einde, zo veroverde hij tot tweemaal toe de leiding tijdens zijn stint. De wagen moest in de slotfase echter de rol lossen met problemen aan de achtervleugel.
--- UITSLAG 24H DAYTONA 2020 (PDF) ---
Foto's: WTR, BMW, Paul Miller Racing
Tweet