van der Horst

Daytona 24H: Kortnieuws na de Roar

Action Express Racing - Cadillac DPi-V.R
Action Express Racing - Cadillac DPi-V.R
Met de Roar before the Rolex 24 achter de rug is het nu aftellen richting het echte werk dat eind januari zal plaatsvinden op de Daytona International Speedway. Tijdens de laatste drie dagen vielen er ook heel wat interessante nieuwtjes te noteren. Autosport.be somt ze even voor u op.
  • Qvick Motors
***De kwalificatiesessie voor de Daytona Prototypes werd zoals verwacht gedomineerd door Mazda, waar Olivier Pla een nieuw ronderecord liet noteren in de auto die hij deelt met Tristan Nunez en Oliver Jarvis. Acura trok zich plots beter uit de slag en parkeerde beide wagens op de tweede en derde plek, voor de snelste Cadillac. James Calado zorgde dan weer voor de verrassing in GTLM: de Ferrari van Risi Competizione was voordien nooit in de voorposten te bespeuren, maar stak in de kwalificatie wel zijn neus aan het venster. Laurens Vanthoor werd vijfde in zijn Porsche 911 RSR.

--- UITSLAG KWALIFICATIE DPI/GTLM (PDF) ---

João Barbosa, Christian Fittipaldi en Felipe Albuquerque - Action Express Racing
João Barbosa, Christian Fittipaldi en Felipe Albuquerque - Action Express Racing
*** Naar jaarlijkse gewoonte kiest IMSA ook een Grand Marshal voor de Rolex 24 at Daytona en dit jaar is de keuze gevallen op Christian Fittipaldi. De neef van de bekende Emerson Fittipaldi en tevens oom van Pietro kan teren op een 40-jarige schat aan ervaring. Zo reed de Braziliaan onder meer drie keer naar de overwinning in Florida - de recenste zege was overigens in 2018 - en hing hij zijn helm aan de wilgen vorig jaar na de race. Hiermee treedt Fittipaldi in de voetsporen van onder meer Tom Kristensen en Dario Franchitti.

*** Helaas staat er ook een deelnemer minder aan de start tijdens het weekend eind januari. PR1/Mathiasen Racing had plannen om met twee wagens aan de start te verschijnen, maar ziet één wagen afvallen. De hoofdreden hiervoor is dat het team noch het budget noch de nodige piloten op tijd kon bijeen brengen. Hierdoor zullen er maar zes LMP2's aan de start staan. Daarnaast heeft het team ook kopzorgen in verband met het verdere verloop van het seizoen. Van de huidige vier piloten die zullen deelnemen aan de 24-uursrace, zal er maar één aan boord blijven en gezien Ben Keating maar voor één race gepland staat, moet het team dringend op zoek naar een piloot met de bronzen statuut.

Ben Keating
Ben Keating
*** Diezelfde Ben Keating gaat voor een unicum. De Texaan zal namelijk voor de tweede keer in zijn carrière in één wedstrijd twee wagens bemannen en dat in evenveel verschillende klassen: de PR1/Mathiasen Oreca en de Riley Mercedes-AMG. Volgens Keating moet het haalbaar zijn om de minimum rijtijd - wat overigens 4,5 uur is - in beide klassen vol te maken. Dat hij de switch aankan, bewees hij dit weekend al tijdens kwalificaties, waar hij topte in de LMP2, maar pas elfde eindigde in de GTD.

Paul Dalla Lana
Paul Dalla Lana
*** De kans bestaat dat er misschien nog een team de handdoek in de ring zal moeten werpen nog voor de lichten op groen gaan op 25 januari. De Aston Martin Racing Vantage GT3 zag namelijk Paul Dalla Lana uitvallen. De Canadees liep een blessure op tijdens het skiën, waardoor de dokters al direct een kruis maakten over zijn deelname aan de Rolex 24. Hierdoor zit het team met zijn handen in het haar en moet het op zoek gaan naar een nieuwe amateur piloot om verzekerd te zijn van een deelname aan de race.

*** Afsluiten doen we het met een Belgisch tintje. Deze zaterdag was er namelijk een special guest aanwezig op de Daytona International Speedway. Emily Vanthoor, dochter van Laurens Vanthoor, mocht er zaterdag haar eerste kaarsje uitblazen. Vorig jaar moest Vanthoor nog verstek geven voor de Roar vanwege de bevalling van zijn partner. De verjaardag van Emily werd natuurlijk uitbundig gevierd met taart en zij mocht achter het stuur kruipen van de Porsche. Opvolging verzekerd?

  Foto's: Rolex 24 Hours - IMSA  - PR1/Mathiasen Motorsports - Martijn Wouters



  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons