van der Horst

De 100 Series by BGDC 2024 staat in de startblokken

Start 2023 BGDC Zolder
Start 2023 BGDC Zolder
Het is binnen drie weken, op zaterdag 6 april, dat de 100 Series by BGDC 2024 zijn aanvang kent op het circuit van Zolder, ter gelegenheid van de Terlaemen 100 + 100. Het is de eerste in een serie van vijf afspraken. En aangezien de technische en sportieve regels door de gekende autoriteiten werden goedgekeurd, overlopen we even de nieuwigheden die werden ingevoerd…
Hundred Series by BGDC 2023
Hundred Series by BGDC 2023
Eerst en vooral is het belangrijk om iedereen eraan te herinneren dat de 100 Series by BGDC één van die series is die meer dan eens het circuit van Spa-Francorchamps zal bezoeken in 2024! Het is een piste die de voorkeur geniet van ontelbare rijders. Het parcours in de Ardennen zal zelfs dienen als uniek decor voor de tweede helft van het seizoen. In het weekend van 5 en 6 oktober is dat in  het kader van de Super Spa, waar de Spa 240 op het programma staan, en twee weken later fungeren de 100 Series nogmaals als unieke wedstrijd in het voorprogramma van de 24H2CV/C1, met de Spa 200. Tussen Zolder en de dubbele Ardeense afspraak, wordt Frankrijk bezocht met op het menu twee legendarische pistes die ooit de Grote Prijs Formule 1 in Frankrijk ontvingen: Nevers Magny-Cours (Magny-Cours 200, 18 tot 20 mei) en Dijon-Prenois (Dijon 240, 6 en 7 juli). Wie doet het beter?
 
Eenvoudiger!
 
De voornaamste nieuwigheden situeren zich op het niveau van de technische reglementering. Zo telt de Divisie 1 nog slechts twee klasses: de Klasse A (minder dan 1600cc) en de Klasse B (1601 tot 2000cc… plus de BMW 325i ‘Clubsport’ E90 of E92 wagens van minstens 1200 kilogram en zonder slick banden).
 
2023 BGDC Zolder
2023 BGDC Zolder
De Divisie 2 zal ook maar twee klassen meer tellen. De Klasse E wordt voorbehouden aan de turbo-aangedreven bolides van 1501 tot 1650cc (enkel benzine) die werden gehomologeerd na 1 januari 2010, of dezen van 1760 tot 2058cc, eveneens enkel de benzinewagens met turbocompressor, die werden gehomologeerd na 31 december 2013. Deze categorie onthaalt dus alle wagens van het type TCR, zonder enige  Balance of Performance. Wat de  Klasse F betreft, die is voorbehouden aan wagens van 2001 tot 3500cc (uitgezonderd de BMW 325i ‘Clubsport’ zoals hierboven beschreven), en aan de Silhouette wagens van minder dan 2 liter motorinhoud, zoals bijvoorbeeld de ‘Mitjet’.
 
De Divisie 3 verdwijnt van het toneel. De ‘dikke bakken’ van de categorieën Toerisme, GT en Silhouettes vinden we nu terug in de Divisie 4, met een Klasse GT- voor de toerismewagens en de GT van meer dan 3501cc die werden gehomologeerd tot 31 december 2016, een Klasse GT4+ voor de GT4 vanaf 1 januari 1997 en dit zonder Balance of Performance; en de Klasse GT+/992 die de toerisme- en GT-wagens groepeert van meer dan 3501cc, gehomologeerd na 1 januari 2017, evenals de Silhouette wagens van meer dan 2 liter.
 
Vermelden we trouwens nog dat de wagens van het type GT3, die werden gehomologeerd voor 31 december 2013, ook tot de start worden toegelaten.
 
1080 minuten racen en het systeem ‘Race Flag’
 
Wat deelnamerechten betreft : het is uiteraard mogelijk om zich in te schrijven op de meetings zelf. Goed om weten is dat, wanneer u wil deelnemen aan de volledige 100 Series by BGDC 2024, zijnde 1080 minuten aan races op de circuits van Zolder, Magny-Cours, Dijon en Spa-Francorchamps, de kosten 5390 euro (Klasse A) en 12.410 euro (Divisie 4) bedragen! Nogmaals, wie doet het beter?
 
Hundred Series by BGDC 2023
Hundred Series by BGDC 2023
Vermelden we tenslotte dat de 100 Series by BGDC 2024 heeft beslist om het systeem ‘Race Flag’ in te voeren. Het is een werkmiddel dat de wedstrijdleiding toelaat om met de rijders te communiceren gedurende de wedstrijd via een scherm ter grootte van een smartphone. Deze tool heeft als voordeel dat men ‘live’ aan de rijder kan signaleren wanneer hij een zone met een gele vlag inrijdt, er een procedure Full Course Yellow begint of eindigt, er een bestraffing wordt toegekend, enz. … Dit systeem laat ook toe om het respecteren van de neutralisaties onder Full Course Yellow, beter te controleren.
 
U hebt het al begrepen: voor het sportieve seizoen 2024 ontbreek het de drijvende krachten achter de 100 Series by BGDC niet aan argumenten om teams en rijders te verleiden die willen racen op bekende, zelfs legendarische, pistes, en dat alles in een gemoedelijke sfeer met respect voor de diverse reglementeringen. Een communicatie die mee is met zijn tijd, en professioneel is opgezet, vormt meer dan ooit de orde van de dag.
 
En zoals men in dat geval wel eens zegt: het zal mooi worden! 
 
Info, inschrijvingen en reglementen : www.bgdc.be      
 
Hundred Series by BGDC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 18 maart 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Terlaemen 200.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons