van der Horst

De Cock, Wymeersch & Kruger met historische TVR in Spa Six Hours

TVR Grantura Sebring MK3
TVR Grantura Sebring MK3
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Komend weekend staat een TVR Grantura Sebring MK3 op de startgrid van de Spa Six Hours. Op zich geen groot nieuws, ware het niet dat een zekere Jos Wymeersch deze bolide, die officieel werd ingezet in Sebring in 1963 en bestuurd door de in 1975 verongelukte F1 rijder Marc Donohue, van de schroothoop redde en volledig en volgens de regels van de kunst liet restaureren. Deze bolide zal dit weekend worden bestuurd door de eigenaar zelf, bijgestaan door Belcar kampioen Luc de Cock en Dorian Kruger.
TVR Grantura Sebring MK3
TVR Grantura Sebring MK3
"Ik wist deze wagen al meer dan 25 jaar staan in Amerika. Veel heeft hij niet meer geraced na zijn debuut in Sebring, maar hij moet zeker meer dan 40 jaar hebben stil gestaan", aldus de fiere eigenaar Jos Wymeersch.
"In 1963 stuurde TVR een delegatie van drie wagens naar Sebring met de nummers 51, 52 en 53. De 51 waarmee Donohue reed is de enige nog overblijvende wagen van deze drie fabriekswagens en dus uniek. Ik haalde hem een aantal jaren geleden terug naar Europa en liet de wagen restaureren door Nigel Reuben Racing. Hierdoor werd hij tot de laatste vijs opnieuw origineel opgebouwd. De motor is een door de FIA gehomologeerde en gepimpte 1800cc uit de MG en heeft ongeveer 170 pk. Ons doel is om ons te amuseren en zeker de wagen niet af te breken. Maar we wilden erbij zijn en hopen op regen om het verschil in snelheid met de Porsches en ander tuig in de Klasse te verkleinen. 34 wagen in de Klasse is veel en het wordt dus een zware dobber".

Voor Luc De Cock is Jos Wymeersch een vriend voor het leven en gezien beide gouwgenoten een voorliefde delen voor Engelse wagens was een deal snel gemaakt.

Luc De Cock
Luc De Cock
"Als je me nu vraagt als ik moet kiezen tussen een dergelijke classic en mijn moderne proto, dan kan ik daar niet op antwoorden omdat het verschil te groot is," aldus Luc De Cock die met een brede smile uit de TVR stapte.
"Hier wordt een vorm van geschiedenis geschreven. Deze wagen kreeg vandaag op de donderdag voor de race zijn roll out nadat hij meer dan 40 jaren heeft stil gestaan. Een schitterende restauratie moet ik zeggen. Ik heb destijds leren racen met wagens zonder extra toeters en bellen. Puur racen met dubbel ontkoppelen en tussengas, zonder traction control, ABS of andere hulpmiddelen. Ik heb me waanzinnig geamuseerd in de regen vandaag. Met de Norma is het ook fantastisch natuurlijk, maar dat is meer kicken op de snelheid in de bochten en de donwnforce en remvermogen van een proto. Nu is het echt werken en letterlijk aan het stuur draaien voor je een bocht doorkomt. En voor alle duidelijkheid, ik hou van dergelijke wagens, maar voorlopig blijven we nog zweren bij moderne racewagens. Ik wil me vooral amuseren komend weekend," besluit een enthousiaste Luc De Cock.

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit op donderdag 14 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons