van der Horst

De details van de nieuwe Porsche Cayman ClubSport Trophy

Het wordt één van de grote nieuwigheden van volgend seizoen! In 2019 wordt naast de Porsche Endurance Trophy Benelux ook een Porsche Cayman ClubSport Trophy georganiseerd. Die wordt gehouden in het kader van het Belcar Endurance Championship, het belangrijkste endurancekampioenschap van België. Er wordt gereden in vijf van de zes wedstrijden van de Belcar, de 24 Uur van Zolder laat men links liggen. In plaats daarvan wordt een zesde meeting gehouden in Zandvoort, ter gelegenheid van de Pinksterraces van 7 tot 9 juni. Daar maakt de Porsche Cayman ClubSport Trophy deel uit van het peloton van de STWC (de Nederlandse Super ToerWagen Cup) en wordt de paddock gedeeld met de Porsche Carrera Cup Benelux.
Zoals de naam aangeeft is deze Trophy – die in de Belcar een aparte klasse zal vormen – gereserveeed voor de Porsche Cayman ClubSport… van beide generaties. Begin januari stelde het merk uit Weissach immers zijn nieuwe model voor (Type 982, officieel onder de naam 718 GT4 ClubSport). Deze langverwachte bolide produceert 425 pk, ofwel 40 pk meer dan het vorige model (Type 981), met een gewicht van 1.320 kg. In de wetenschap dat de eerste Cayman ClubSport 421 keer een eigenaar vond, kan men over een waar succesverhaal spreken.
 
“In de piramide die wij aanbieden vormt de Porsche Cayman ClubSport Trophy de eerste stap richting competitie, voor zij die na de Track Days een trapje hoger willen”, stelt promotor Steven Stichelbout. “Wie de piramide wil volgen, kan daarna met een 911 GT3 Cup aan de slag in de Porsche Endurance Trophy Benelux, en zich vervolgens richten op de Porsche Carrera Cup Benelux.”
 
Enkel amateur-rijders en debutanten zullen in de Porsche Cayman ClubSport Trophy aan de slag mogen. Concreet gaat het dus over rijders die door de FIA als Bronze-rijders worden beschouwd, of Silvers jonger dan 30, zonder internationale race-ervaring. Een team bestaat bij de acht races (in zes meetings) tussen één en drie rijders, voor races die tussen 50 en 180 minuten duren. Uiteraard zullen een aantal verplichte pitstops voor het sportieve evenwicht tussen de deelnemers zorgen,
 
Zoals de promotor die sinds 2013 de recent herdoopte Porsche Carrera Cup Benelux organiseert keer op keer bewijst, mogen de deelnemers een hoogstaande dienstverlening verwachten, die helemaal bij de uitstraling van het prestigieuze merk past. Naast een professionele sportieve leiding en doorgedreven technische controles zullen alle rijders een Porsche-racepak ontvangen. Bovendien is er in de paddock elke keer een 'premium' hospitality aanwezig (waar de rijders hun genodigden kunnen ontvangen), en ook een truck met wisselstukken, waardoor de teams niet in een grote voorraad onderdelen hoeven te investeren.

Herinneren we er nog even aan dat de nieuwe Porsche Cayman ClubSport rechtstreeks bij Cup Challenge Benelux kan worden besteld, het bedrijf dat ook instaat voor de promotie van het kampioenschap. De eerste wagens van de tweede generatie zullen half maart worden geleverd, dus iedereen kijkt nu al uit naar de officiële roll-out die op zondag 3 april in Spa-Francorchamps geprogrammeerd staat!

Kalender Porsche Cayman ClubSport Trophy

3 april: Circuit de Spa-Francorchamps - Official roll out
17-19 mei: Circuit Zolder - DTM (2x 60 min.)
1-2 juni: Circuit Zolder - Superprix (180 min.)
7-9 juni: Pinksterraces (2 x 50 min.)
12-13 juli: Circuit de Spa-Francorchamps - 25u VW Fun Cup (180 min.)
4-6 oktober: Circuit Zolder - American Festival Nascar Finals (125 min.)

Porsche Endurance Trophy Benelux



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op dinsdag 22 januari 2019.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons