van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Porsche-fabriek in Leipzig wordt omgebouwd tot een fabriek voor elektrische mobiliteit

Porsche brengt de elektrische mobiliteit naar zijn fabriek in Saksen: de Raad van Bestuur van Porsche AG heeft immers besloten de volgende generatie van de Macan aan te bieden als een zuiver elektrisch model. De eerste volledig elektrische compacte SUV van Porsche zal vanaf het begin van het volgende decennium van de band rollen. Met die ontwikkeling breidt Porsche zijn gamma uit in het elektrische segment: de Taycan – de eerste zuiver elektrische sportwagen van Porsche – wordt eind 2019 gelanceerd, kort daarna gevolgd door de Taycan Cross Turismo.
“Elektrische mobiliteit en Porsche gaan perfect samen, niet alleen omwille van hun gedeelde benadering inzake maximale efficiëntie, maar vooral omwille van hun sportieve karakter”, aldus Oliver Blume, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG. “Tegen 2022 zullen we meer dan zes miljard euro investeren in elektrische mobiliteit en tegen 2025 zal de helft van alle nieuwe Porsches over een elektrische aandrijving kunnen beschikken. Toch zullen we ons de komende tien jaar blijven toeleggen op een mix van verder geoptimaliseerde benzinemotoren, oplaadbare hybrideversies en zuiver elektrische sportwagens. Porsche wil zich opwerpen als technologisch pionier en daarom zullen we onze activiteiten consistent blijven afstemmen op de mobiliteit van de toekomst.”

De beslissing om de volgende generatie van de Macan te bouwen in de fabriek van Leipzig werd reeds begin juli 2018 genomen. Deze investeringen om de fabriek van Leipzig voor te bereiden op de elektrische mobiliteit zullen het mogelijk maken om in de toekomst zuiver elektrische modellen te bouwen op de bestaande productielijn. De volgende generatie van de Macan zal het startschot geven voor de elektrificatie van het gamma. Net als de Taycan krijgt deze compacte SUV 800V-technologie en staat hij op het PPE-platform (Premium Platform Electric) dat Porsche in samenwerking met Audi AG heeft ontwikkeld. Dat bevestigt de leefbare toekomst van de site en tilt de flexibiliteit en efficiëntie naar een nog hoger niveau.

Porsche Leipzig GmbH startte in 2002 de serieproductie van de Cayenne SUV met 259 werknemers. Sindsdien werd de site voortdurend ontwikkeld om uit te groeien tot een van de meest geavanceerde en duurzame productiefaciliteiten in de autosector. De Macan luidde in 2011 een ware revolutie in en is een echt succesverhaal: voor de lancering van het model werd de fabriek van Leipzig uitgebreid tot een ‘full plant’ met een eigen koetswerkatelier en lakatelier. Toen die complete fabriek in februari 2014 actief werd, bedroeg de productiedoelstelling 40.000 compacte SUV’s per jaar. Vandaag de dag rollen er jaarlijks meer dan 90.000 wagens van de band. De laatste expansiefase, die twee jaar geleden op gang werd getrokken en het mogelijk maakte om ook het Panamera-gamma volledig in Leipzig te bouwen, bracht het totale aantal werknemers op meer dan 4.000. Sinds de eerstesteenlegging in februari 2000 heeft Porsche al meer dan 1,3 miljard euro geïnvesteerd in Leipzig.

Persbericht Porsche



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op dinsdag 26 februari 2019.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons