van der Horst

De Fun Cup powered by Hankook racet rond de klok in Anneau du Rhin

Fun Cup powered by Hankook
Fun Cup powered by Hankook
De jaarlijkse heropening van de schoolpoorten is voor de teams van de Fun Cup powered by Hankook het signaal om hun bolides klaar te stomen voor de laatste rechte lijn van het seizoen. De titelstrijd van het kampioenschap van Kronos Events wordt beslecht tijdens twee ultieme confrontaties, te beginnen met de 12 Uur van de Elzas op het Circuit de l’Anneau du Rhin komend weekend. Op de Franse omloop worden liefhebbers van uithoudingsraces op hun wenken bediend!
  • St. Paul
Na afloop van een succesvolle 25ste editie van de Hankook 25 Hours Fun Cup bestaat het royale dessertmenu uit de race rond de klok in Anneau du Rhin en ten slotte de finale in Zolder, begin oktober. Hoog tijd dus om de balans op te maken in de tussenstand van de Fun Cup powered by Hankook.
 
Na een sterk optreden in Francorchamps maken regerende kampioenen Guillaume Mondron, Simon Tourneur en Gilles Verleyen (#480 Milo Tourneur) nog altijd een grote kans om zichzelf op te volgen. Hen wacht de taak om een achterstand van tien punten goed te maken op hun teamgenoten Lorenzo Donniacuo, Kevin Caprasse en Timo Van Impe (#280 Milo Socardenne). De twee teams van Milo Racing trekken met andere woorden naar de Franse Elzas met het kampioenschap in het achterhoofd. Dat is niet het geval voor hun grootste uitdagers en de winnaars van de voorbije Hankook 25 Hours Fun Cup: Cédric Bollen, Matteo Raspatelli en Michael Leenders (#424 M3M Racing) hoeven zich door twee tegenslagen enkel op de twee laatste races te concentreren.
 
Op papier zijn er drie favorieten, maar dat zal de tegenstanders er niet van weerhouden om te profiteren van de kleinste misstap. Bovenaan de lijst met uitdagers staat de #517 DDK Mega van Claude Pirson, Benjamin Lessennes en tweevoudig WTCR-kampioen Yann Ehrlacher, die ongetwijfeld wil schitteren voor eigen publiek. Verder mogen noch de #446 Milo Racing van Pieter Ooms, vorig jaar tweede, Kevin Balthazar en Sébastien Kluyskens, noch de #498 Compact Machinery by Leader van Edouard Chevalier, Tristan Földesi, Enzo Ferrari en Benoit Dupont uit het oog verloren worden.
Fun: met een half oog op het algemene klassement 
Ook de Fun-categorie biedt een schouwspel met drie favorieten. Ze strijden niet alleen voor hun podium, maar slagen er regelmatig in de teams uit de Cup-klasse (voor Top Gun-rijders) het vuur aan de schenen te leggen: het gaat om de #486 Michaël Mazuin Sport (Louis Mazuin-Lucas Taelman-Nathan Brauns) – leider in de tussenstand – de #489 Milo HHH (Alexander Hommerson-Niek Hommerson-Marnix Hommerson) en de #415 Clubsport Racing (Koen De Wit-Matisse Lismont-Antoine Morlet). Door pech in Charade en de Hankook 25 Hours is het team uit Halle zijn derde plaats in de rangschikking kwijtgespeeld aan de #514 Michaël Mazuin Sport van Michaël, Camille en Gabriel Mazuin, een familiaal drietal dat weleens de verrassing zou kunnen creëren.
Pure: AC Motorsport op weg naar de titel 
Met een voorsprong van maar liefst 43 punten mogen Raphael Bolle Debal, Ralph Pierard, Jean-Luc Vandormael en Benoit Arnaudet (#487 AC Motorsport) op beide oren slapen. Een collectie van eerste en tweede plaatsen in de Pure-divisie heeft hen een geruststellende voorsprong opgeleverd op de #283 Milo Allure (Henk Rogiers-Christophe Grosjean) en de #114 Clubsport Racing (Philip Vandewalle-Olivier Aerts-Jean-Luc Heymans).
 
Maar liefst acht verschillende wagens stonden dit seizoen al op het podium van de categorie voor rijders die voornamelijk de Fun Cup op hun palmares hebben staan. Het is dus allesbehalve ondenkbaar om de #278 Eastkart by Acome (Nicolas Fedorenko-Frédéric Delhez-Dusty Kukenheim-Mitchell Kukenheim) of de 53 Nice Cars – Wondercar (Simon Carrera-Frédéric Bocquet) met een prijs naar huis te zien gaan.
Biplace: gaat DPW Racing door op zijn elan? 
Car-Pass, Fun 4 Racers, Milo Monster Trendy… Stuk voor stuk grepen ze naast de zege in de Biplace-categorie van de Hankook 25 Hours Fun Cup. De overwinning was voor de #381 DPW Racing, die in Anneau du Rhin wordt bestuurd door teambaas Davy Sneppe, Mathieu Simoné, Michiel Lescroart en Bram Mouton. Zal het kwartet even competitief voor de dag komen als in de Ardennen?
 
De uitdagers hopen uiteraard van niet: we denken dus aan de #365 Car-Pass LRE by Comtoyou van regerende (en toekomstige…) kampioenen Stéphane Lémeret, Philippe Denis, Quentin Denis, Gautier Engisch, Philippe Reynens en Antoine Petronio, en de #315 Fun 4 Racers Comtoyou van Geoffrey Bara, Alexandre Coffe en Frédéric Taquet. Een verrassing is bovendien nooit uitgesloten!
 
Het nieuwe format, met een wedstrijd van twaalf uur op de piste van iets meer dan 3,5 kilometer bij de Frans-Duitse grens, valt zichtbaar in de smaak. Niet minder dan 34 teams hebben zich namelijk ingeschreven voor de zesde afspraak van 2023! Ze nemen op vrijdagavond (eerst van 18u tot 19u en van 20u tot 22u) deel aan twee kwalificatiesessies, om vervolgens vanaf zaterdagmiddag tot middernacht het gaspedaal in te drukken.
 
Bovendien is de afspraak in Frankrijk van levensbelang voor het kampioenschap, dankzij een toekenning van 50 procent van de punten halfweg en een volledige toekenning aan de eindmeet. In totaal worden er dus 150 procent van de punten uitgedeeld. We voelen de spanning tussen de favorieten nu al stijgen!

Fun Cup press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Fun Cup op woensdag 13 september 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée Nostalgie.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons