De Hundred Series by BGDC gaat door dit weekend op Circuit Zolder
En meer goed nieuws is dat de wedstrijd vooraan in het peloton belooft van zeer mooi te worden. Zoals we vorige zomer al konden vaststellen wordt het gevecht tussen de beste bolides van de Divisies 2, 3 en 4 op een zakdoek gevoerd… en dat is zoveel te beter!
De zware jongens zitten vooraan in de meute
De goed bevolkte klasse E van de Divisie 2 bulkt van de krachtige toerwagens die het de GT’s en Silhouettes behoorlijk lastig kunnen maken. We denken hierbij aan de Peugeot 308 #23 van Caren Burton en Jérôme Heinen, die vorig jaar al zijn categorie won, aan de Cupra #25 van de Nederlander Yardy Hoogwerf en de Belg Steven Teirlinck, aan de Audi RS 3 LMS #102 van Damien Dussoul en de Italiaan Roberto Nale, aan de Audi RS 3 LMS #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets, evenals aan de Volkswagen Golf GTI #17 van Michael Mazuin en zijn kinderen Camille en Louis! Aan deze lijst kunnen we nog de Peugeot 207 Turbo #70 van Patrick Vander Eecken en Nicolas Lamonica toevoegen.
Eveneens rijkelijk bezet is de klasse F van de Divisie 2 en ook daar belooft het een zware kamp te worden tussen de Seat Leon Supercopa MK2 #27 van Eric De Boeck en Jean-Luc Peigneur, de BMW M3 #39 van Roland Van Asch, Johan De Kerpel en Jef Van Mechelen, en de BMW Z4 #94 van Guillaume en André Patzé. De gespierde Duitse bolides zijn talrijker maar de Spaanse bolide zal de kaart van de volharing trekken en nooit opgeven.
De Divisie 3 is het domein van de Silhouette wagens en het goede weer wordt daar gemaakt door Australische bolides afkomstig uit de werkplaatsen van MARC Cars. Beginnen we met de MARC BMW #7 van Chris Van Woensel en Dirk Mertens, of anders gezegd: de winnaar van vorig jaar. Die zal de degens kruisen in Klasse S+ met de MARC Focus V8 #20 van Raphael van der Straten. Een andere Silhouette zien we in Klasse S-. Het is de Renault Mégane Trophy #21 van René en Xavier Danneels, die opnieuw vergezeld worden van Michel Gilot.
In de Divisie 4 vinden we een even bonte als performante verzameling aan bolides, die er meer dan een zullen verrassen over de volledige afstand van de wedstrijd. De onuitgegeven Porsche Cayman 718 MR #16 No Speed Limit van Fred Bouvy en Denis Van Mol komt ons hier dadelijk voor de geest. Die zal een van de grootste nieuwigheden zijn van het seizoen. Maar we denken ook aan de Porsche Cayman CS #63 van Gunther Van Den Bergh en Arthur Peeters, en aan de Porsche Cayman #169 van Didier Rousseau en een zekere Nicolas Vandierendonck, die volop van zijn internationale ervaring zal kunnen profiteren. Al evenveel Duitse schonen zitten er in de Klasse G+. In de Divisie 4, maar binnen de klasse X deze keer, vinden we ook de BMW M4 #234 van de broers Recep en Hakan Sari, de BMW M235i Racing Cup #235 van Gunther Van den Hove en Wim Bradt, evenals de BMW M2 CS Racing #34 van Guido en Tom Werckx, die de aandacht wel op zich zal vestigen.
Jagen op de Astra in D1
Dan blijft er nog de traditionele Divisie 1 waar we in de Klasse B de onvermijdelijke, overbekende maar onberispelijke Vauxhall Astra Coupé #777 van de ‘jonge wolven” Philippe Ménage en Guy Kasters te zien krijgen. Zij zullen opgejaagd worden door de Toyota Celica GTI #24 van Yves Wanson, Alain Henrard en José Close, de Renault Clio Cup III #37 van Hervé Deger, Olivier Debroux en François Jeukenne, de Honda Civic Type-R #53 van Christian Franken en Yvan Muller, de Renault Clio Cup III #110 van Olivier Grevesse, Eric Duthoit en Serafino Pasquale, en door de Renault Clio Cup III #510 van Nicolas Buschaert, Nicolas Van Zandycke en André Filipe Fernandez. En Patrick Van Billoen, dirigent maar evenzeer muzikant in de Hundred Series, die zal tijdelijk even zijn gewoonlijke ploeggenoot Navric De Laet moeten missen, wegens onbeschikbaar. Zal hij proberen de afstand in zijn eentje af te leggen? In de wandelgangen wordt gefluisterd dat men hem aan de slag zag in een fitness zaal in het Brusselse…
Vijf wagens werden aangekondigd in de Klasse A, met de kleinere cilinderinhoud in de Hundred Series, en het belooft een strijd te worden tussen de Honda Civic #18 van Jean-Didier Ronveau, Fred Faucon en Georges Pons, de Honda Civic #44 van Marco Van Belle (de Iron Man van dienst…), de Honda Civic #48 van Pierre Habran, Alain De Coninck en Yannick Van Espen, de Renault Clio Cup II #69 van de onvermijdelijke Rogier Van Kuyk en Thomas Leten, en ook nog de Suzuki Baleno #232 van Massimo Petralia, Laurent Dons en Thierry Le Leu, die we altijd graag terug zien…
Om 11u05 zullen de spelers van de Hundred Series by BGDC de piste kiezen, voor de eerste 45 minuten aan kwalificaties in 2021. De wedstrijd zelf, die 200 minuten zal duren, wordt betwist tussen 14u30 en 17u50. En u kan er zeker van zijn dat elke rijder en ieder teamlid volop zal willen profiteren van elke minuut van deze dag, waarop zal worden gewisseld tussen mondmaskers en helm. Actie!
Hundred Series by BGDC / Super Season 2020-2021 / Kalender
Race | Datum |
Zolder 200 | 22 augustus 2020 (al verreden) |
Terlaemen 200 | 27 maart 2021 |
Magny-Cours 100/ Magny-Cours 200 | 14 tot 16 mei 2021 |
Assen 200 | 12 en 13 juni 2021 |
Spa 100 | 9 en 10 juli 2021 |
Zolder 200 | 2 oktober 2021 |
Franco 200 | 23 oktober 2021 |
Foto: Letihon
Tweet