De Legend Boucles @ Bastogne 2025 in het teken van de nieuwigheden
“Laten we beginnen met het parcours, dat enkele belangrijke wijzigingen zal ondergaan”, begint de organisator van de Legend Boucles @ Bastogne. “Op zaterdag staan er vier verschillende proeven (regularity tests) op het programma. Dat is minder dan in het verleden, maar een van de RT’s zal maar liefst 25 kilometer lang zijn en twee keer worden gereden. Hetzelfde geldt voor zondag, met een proef van 30 kilometer! Dat betekent dat het totale aantal kilometers van de wedstrijd eigenlijk hoger zal zijn dan dat van de editie 2024. De deelnemers zullen dus zeker niet benadeeld worden, integendeel...”
Hoewel de Legend Boucles @ Bastogne traditioneel werden gekenmerkt door een asfaltetappe op zaterdag en een etappe op onverharde wegen op zondag, evolueert dit concept eveneens… “We bieden nu een wedstrijd aan die we als gemengd kunnen omschrijven”, vervolgt Pierre Delettre. “Het parcours van zaterdag zal stukken op goed berijdbare onverharde wegen bevatten, terwijl er op zondag een asfaltproef tweemaal afgewerkt zal worden. Een van de doelen is duidelijk om te voorkomen dat auto's in 'full gravel'-configuratie zondag aan de start verschijnen, door eerder een compromis te kiezen dat over het algemeen minder duur is. Bovendien zullen de onverharde proeven echt in de wouden verreden worden. We laten dus de veldweggetjes achter ons, wegen die soms harder voor de wagens waren.”
Sportief gezien is de grootste nieuwigheid de afschaffing van het ‘Target Time’-concept, dat de afgelopen jaren werd gehanteerd in de categorieën ‘Legend’ en ‘Youngtimers’. “Dat om te voorkomen dat het resultaat vertekend wordt door soms te zware straffen op bepaalde stukken”, legt Eric Chapa uit, verantwoordelijk voor het parcours en de sportieve organisatie. “We geven nu de voorkeur aan een tijd die in punten zal worden omgezet. En de eventuele coëfficiënt wordt toegepast op het aantal punten. Bovendien worden de straffen voor het niet respecteren van de Slow Zones, die nog steeds om veiligheidsredenen in het programma staan, gehalveerd ten opzichte van wat we tot februari vorig jaar kenden.”
De auto's die deelnemen in de categorieën ‘Legend’ en ‘Challenger’ worden nu verdeeld over 9 verschillende divisies, afhankelijk van de leeftijd en de aandrijving, met coëfficiënten die variëren tussen 0,8 en 1,1. De voormalige ‘Youngtimers’-categorie wordt geïntegreerd in de ‘Legend’-klasse, die nu uitgebreid is tot het jaar 2000, met de introductie van nieuwe auto’s die in aanmerking komen, zoals recent door de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) is vastgelegd.
Ten slotte verschijnt er een nieuwe categorie… “Het begon als een aprilgrap, gelanceerd door onze geliefde persverantwoordelijke op zijn site… die uiteindelijk werkelijkheid is geworden”, zegt Pierre Delettre. “In het hart van een regio die vooral bekendstaat om de Slag om de Ardennen, waarvan we de 80ste verjaardag vieren, leek het misschien vreemd om Jeep Willys te laten rijden! Maar bij nader inzien was het idee misschien toch niet zo gek! We hebben er met betrokkenen over gesproken, we hebben de mensen van de RACB Sport geraadpleegd, en hier zijn we! Er ontstaat nu een categorie ‘Tribute Battle of the Bulge’. Deze zal een handvol Willys – en alleen Willys – verwelkomen die bepaalde RT's zullen afleggen met een gemiddelde van 30 km/u! Er zijn al geïnteresseerden, en aangezien deze nieuwigheid perfect past bij Bastogne, verheugen we ons op de komst van deze atypische teams aan de start…”
Zonder twijfel zal de editie van de Legend Boucles @ Bastogne 2025 voor gesprekstof zorgen! En hoewel de gloednieuwe Ford Escort Mk2 Gr.4 van de grote naam aan de start al officieel werd onthuld, zal het nog wachten zijn tot vrijdag 1 november om je in te schrijven via de officiële website van het evenement.
Persbericht R.A.C. Spa
Tweet