van der Horst

De McLaren Artura, de eerste van een nieuwe generatie

McLaren Artura
McLaren Artura
Vandaag de dag viert de Artura zijn internationaal debuut. De nieuwe hybride bolide uit Woking, de eerste gebouwd volgens de McLaren Carbon Lightweight Architecture, luidt een volgend tijdperk voor het merk in. Dit door zijn vooruitstrevende technologie, gebaseerd op ervaring uit de racerij. Buiten de nieuwe architectuur doet ook een 3 liter V6 motor zijn intrede.
  • Prospeed Competition
Dat McLaren heel wat knowhow in huis heeft als het om koolstofvezeltechnologie gaat zal wellicht niemand ontkennen. Met de komst van de nieuwe Artura ontwikkelde men een compleet nieuwe lichtgewicht monocoque uit carbon, dat gebouwd wordt bij McLaren Composites. Een ideale basis waarop een koetswerk uit aluminium en koolstofvezel plaatst vindt. Kortom, een ideale cocktail voor een lichte, rigide structuur. Ondanks het batterijpakket dat slechts 80 kg weegt, bedraagt het totaal gewicht van de Artura 1498 kg.

V6

McLaren Artura
McLaren Artura
Onder de motorkap van de nieuweling uit Woking vinden we een compacte 3-liter V6 120° krachtbron terug. De biturbomotor ontwikkelt zo’n 585 pk bij 7500 t/min, dus 200 pk/liter, en weegt 160 kg. Dat is 50 minder dan de V8 die we traditioneel gewend zijn bij McLaren.

Daaraan koppelt men een flux E-motor die zich dicht bij de transmissie bevindt en zorgt voor een extra 95 pk. Door het vervallen van de achteruit (die elektrische uitgevoerd is) meet de gangwissel 40 mm korter! Een sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts drie seconden in beslag. Na 21,5 seconden bereikt de Artura de limiet van 300 km/h. McLaren geeft als topsnelheid 330 km/h op.

Pirelli

McLaren Artura
McLaren Artura
De Artura heeft met de Pirelli P ZERO™ CORSA-rubbers grip dat overeenstemt met de extreme P ZERO™ Trofeo R tyres, waarover de extreme 600LT beschikt.   

McLaren plant de eerste leveringen van de Artura in de herfst van dit jaar. Basisprijs is vanaf 229.500,00 euro, BTW inbegrepen.

Tekst: Alec Lavaerts - Foto's McLaren
Update 25/02/2020: Prijs



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Autonieuws op donderdag 18 februari 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons