van der Horst

De nieuwe Audi S8: Opwindende prestaties in het luxesegment

Audi S8
Audi S8
De nieuwe Audi S8 combineert progressieve luxe met dynamische sportiviteit en scherpt tegelijk zijn reputatie aan als ijkpunt voor Vorsprung durch Technik met innovatie ophangingssystemen. Zijn 4.0 TFSI-motor – een biturbo-achtcilinder – ontwikkelt 420 kW (571 pk) en een overdadig koppel van 800 Nm. Hij is gecombineerd met MHEV-technologie voor een perfecte symbiose van efficiëntie, comfort en opwindende prestaties. De voorspellende luchtvering, dynamische vierwielsturing en quattro-aandrijving met standaard sportdifferentieel staan in voor een uitmuntend rijgedrag af-fabriek. De nieuwe Audi S8 gebruikt specifieke designelementen om de sportieve elegantie van de gesofisticeerde luxesedan op een heel precieze manier uit te drukken.
Indrukwekkende prestaties: de motor

Als V8-motor met mildhybrid-technologie biedt de prestatiegerichte aandrijflijn van de Audi S8 niet alleen maximale soepelheid, maar met een vermogen van 420 kW (571 pk), 800 Nm aan koppel en twee turboladers garandeert hij ook dat er voor elke situatie ruim voldoende kracht beschikbaar is. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De met staal beklede cilinderwanden in het aluminium blok verminderen de wrijving en zorgen voor een uitzonderlijk soepele loop. Automatisch geactiveerde kleppen in het uitlaatsysteem benadrukken de indrukwekkende sound.

Emoties en prestaties op sportwagenniveau worden gecombineerd met comfort en efficiëntie. Het mildhybrid-systeem (MHEV) werkt continu om het brandstofverbruik te drukken. De 48 Volt riemaangedreven alternator-starter en de extra lithium-ionbatterij maken het mogelijk om met uitgeschakelde motor uit te rollen, snel te herstarten en het bereik van het stop-startsysteem te vergroten. Bij dagelijkse ritten is zo een brandstofbesparing tot 0,8 l/100 km mogelijk. De cilinderuitschakeling, die cilinders apart kan uitschakelen bij lage belasting, geeft nog extra efficiëntie. De geluidsinstallatie van de auto omvat een actieve geluidsonderdrukking om storend lawaai uit de cabine te weren voor het hoogst mogelijke comfort.

Dynamisch rijgedrag: actieve ophanging, dynamische vierwielsturing en quattro met sportdifferentieel

De unieke combinatie van innovatie onderstelcomponenten maakt dat dit vlaggenschip het hele bereik kan afdekken, van zijdezacht cruisen als een luxesedan tot het dynamisch-strakke rijgedrag van een sportwagen. De nieuwe S8 wordt standaard met een voorspellende actieve ophanging geleverd. Dit hoogtechnologische systeem, dat samenwerkt met de adaptieve luchtveren, kan elk wiel apart optillen of naar beneden drukken via elektromechanische actuatoren. Op die manier is het voor het eerst mogelijk om de positie van het koetswerk op een actieve manier te controleren bij elke rijsituatie, zodat steiger- en duikneigingen bij optrekken of remmen sterk worden gereduceerd. De voorste camera, die grote wegoneffenheden detecteert, maakt dat dit op een voorspellende manier kan gebeuren. De nieuwe Audi S8 kan een bijzonder comfortabele luxesedan zijn of een oprecht dynamische sportwagen, dat hangt volledig van de bestuurder af. Het Audi drive select-systeem biedt de keuze uit vijf profielen. Comfort+ is een nieuw profiel. Dat maakt dat bochten nemen een nog comfortabeler ervaring wordt: het koetswerk kan in bochten tot 3 graden naar binnen gaan leunen om de zijdelingse acceleratie die op de inzittenden inwerkt te verminderen. In de modus dynamic stuurt de S8 scherp in. De maximale rolhoek in snelle bochten is ruwweg slechts 2,5 graden, in vergelijking met ongeveer 5 graden met de standaardophanging. De aan het moment aangepaste rolcontrole maakt een zelfsturend effect mogelijk dat de auto neutraal tot minimaal overstuurd maakt. De actieve ophanging biedt bovendien een nieuwe functie. Wanneer de deurklink wordt aangeraakt, wordt het koetswerk snel tot 50 millimeter omhoog gebracht om het in- en uitstappen nog comfortabeler te laten verlopen.

De Audi S8 herdefinieert de grenzen van de fysica dankzij de dynamische vierwielsturing. Die maakt het mogelijk om de stuurhoek van de voor- en de achteras onafhankelijk van elkaar aan te passen. Op die manier combineert het systeem directe, sportieve stuurreacties bij lage en middelhoge snelheden met een superieure stabiliteit op de snelweg en een korte draaicirkel, zodat een oeroud belangenconflict wordt opgelost. Het sportdifferentieel verdeelt het koppel in snel genomen bochten actief tussen de achterwielen. Wanneer in een bocht wordt ingestuurd of geaccelereerd wordt het meeste koppel naar het buitenste wiel gestuurd. Dat duwt de auto letterlijk de bocht in en smoort het minste spoor van onderstuur in de kiem. Bij overstuur versluist het sportdifferentieel in de achteras het koppel naar het binnenste wiel om de S8 te stabiliseren. De dynamische vierwielsturing, het sportdifferentieel en de voorspellende actieve ophanging zijn allemaal standaard. De samenwerking tussen deze systemen is uniek in dit segment en staat garant voor een sereen en sportief rijgedrag onder alle omstandigheden. Klanten kunnen kiezen voor de optionele koolstofkeramische remschijven met een diameter van 420 millimeter op de vooras en 370 millimeter op de achteras. De keramische remmen zijn geventileerd, slijtvast en zijn samen met de remklauwen 9,6 kilo lichter dan gietijzeren schijven. Elk van de voorste klauwen heeft tien zuigers.

Precieze expressie van sportieve elegantie: het design

Het progressieve, elegant vloeiende exterieurdesign van de modelreeks krijgt een aantal nieuwe accenten in de nieuwe Audi S8. Gewaagde designelementen in het interieur en aan het koetswerk scherpen het sportieve karakter subtiel aan. Voor de 5,17 meter lange sportsedan zijn velgen tot 21 duim verkrijgbaar. Details aan de voorbumper, zijschorten en buitenspiegelkappen en de twee S-typische dubbele uitlaatpijpen benadrukken het sportieve en progressieve karakter van de auto. Het zwarte stylingpakket is ook als optie verkrijgbaar. Klanten kunnen voor het ruime interieur, dat de ontspannen sfeer van een luxueuze lounge uitstraalt, kiezen uit negen gesofisticeerde kleuren en designwerelden waaronder het Audi design selection pastel silver. De bovenste inzetstukken – nieuw en enkel verkrijgbaar in de Audi S8 -  zijn gemaakt in Carbon Vector met een speciaal 3D-diepte-effect. Direct daaronder zit een inzetstuk van donker geborsteld mat aluminium. De opties voor de verlichting gaan tot HD matrix-ledkoplampen met Audi laserlicht en OLED-achterlichten. In de grote markten China, de VS, Canada en Zuid-Korea zal de Audi S8 voor het eerst en exclusief verkrijgbaar zijn met een verlengde wielbasis. De extra wagenlengte en -hoogte brengt meer comfort voor de inzittenden dankzij meer hoofd- en beenruimte.

Progressief en state-of-the-art: de uitrusting

Elk detail aan de nieuwe Audi S8 weerspiegelt zijn karakter van sportieve luxewagen. Een bijzonder element zijn de standaard op comfort afgestemde contourstoelen met sportlook. Ze bieden een uitgebreide elektrische verstelling, pneumatisch instelbare zijsteunen en gescheiden verwarming in drie trappen voor elke stoel. Daar kunnen nog een ventilatie- en massagefunctie aan worden toegevoegd.

Klanten kunnen kiezen uit de beste leersoorten Valcona en Unikat. De achterstoelen bieden ook talrijke elementen voor een uitmuntend comfort en creëren in de Audi S8 een first-class-atmosfeer.De 38 rijhulpsystemen die Audi voorziet in de nieuwe S8 zijn onderverdeeld in de pakketten City en Tour. Binnen het brede gamma aan rijhulpsystemen springt de Adaptive cruise assist eruit. Die combineert de functies van adaptieve snelheidsregelaar, file-assistent en rijstrookassistent. In combinatie met het predictive efficiency assist laat het de Audi S8 remmen en optrekken om te anticiperen op de omstandigheden verderop. In het pack City assist komt het Audi pre sense side bovenop de systemen pre sense front en pre sense rear om zo Audi pre sense 360° te creëren. Als het systeem detecteert dat een zijdelingse aanrijding zal gebeuren, kan het samenwerken met de voorspellende actieve ophanging om het koetswerk onmiddellijk tot 80 millimeter omhoog te brengen. Daardoor komt de drempel op een betere positie om de impactenergie te absorberen zodat de mogelijke gevolgen van het ongeval voor de inzittenden worden verminderd.

Het brein achter de rijhulpsystemen in de nieuwe S8 is een uiterst krachtige processor, de centrale bestuurdersassistentiecontrole (zFAS). Die stelt continu een model samen van de omgeving van de auto op basis van de data van de sensoren. Met volledige uitrusting heeft de auto vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasoonsensoren en een laserscanner aan boord.

Digitaal en intelligent: bediening en connectiviteit

De nieuwe Audi S8 biedt een progressieve technologische beleving met nieuwe digitale diensten en de modernste connectiviteit. Het MMI-bedieningsconcept met aanraakbediening is volledig digitaal. De bestuurder stuurt nagenoeg alle functies aan via twee grote schermen. De bestuurder kan ook de natuurlijke stembediening gebruiken die een quasi onbeperkte vrijheid biedt in de manier waarop vragen en opdrachten kunnen worden geformuleerd. Alle zaken die relevant zijn voor het rijden verschijnen in de Audi Virtual Cockpit, die de keuze biedt tussen twee weergaveopties. Terwijl de toerenteller en snelheidsmeter als grote wijzerplaten worden getoond in de rijmodus, vormt de navigatiekaart het middelpunt van de aandacht in de infotainmentmodus. Beide programma’s hebben S-specifieke rode grafische details. In het MMI kan verder nog een speciale S-performance lay-out worden gekozen voor de Audi Virtual Cockpit, waar de vierkante toerenteller het centrale aandachtspunt wordt en het vermogen en koppel in procent worden aangegeven. Het optionele head-updisplay kan belangrijke informatie op de vooruit projecteren.

Het MMI navigation plus dient als infotainment- en mediacentrum van de nieuwe S8. Het uitgebreide Audi connect-aanbod omvat talrijke car-to-X-diensten die gebruik maken van de zwermintelligentie van het Audi-wagenpark. Verkeerslichtinformatie is een nieuwe feature die Audi opeenvolgend uitrolt in bepaalde Europese steden. Door de connectiviteit met de infrastructuur van de stad kan het voertuig informatie bekomen van de centrale verkeerslichtcomputer via een server. Daardoor kan de bestuurder de snelheid zo aanpassen dat het volgende verkeerslicht bij zijn aankomst op groen staat. De Audi Virtual Cockpit toont een individuele aanbevolen snelheid en zegt hoe lang het nog duurt tot het volgende licht groen wordt als de bestuurder al aan een rood licht staat te wachten. Op die manier draagt het systeem bij tot een anticiperende en efficiënte rijstijl en maakt het een constante verkeersdoorstroming mogelijk. Online verkeersbordinformatie, waarschuwingen voor gevaar en aanduiding van parkeerplaatsen op de openbare weg vervolledigen het spectrum van de car-to-X-diensten. De myAudi-app verbindt de auto met de smartphone van de klant zodat die van in het salon eenvoudig bestemmingen naar de auto kan sturen. De Audi smartphone-interface brengt Android Auto en Apple Car Play draadloos aan boord. High-end-elementen zoals het Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System en de Audi phone box ronden het infotainmentaanbod van de nieuwe S8 af.

Persbericht Audi Belgium



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Automotive op vrijdag 5 juli 2019.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons