van der Horst

De nieuwe Ford Focus ST onthuld

Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019
Ford onthulde vandaag zijn volledig nieuwe Focus ST, die door Ford Performance werd ontwikkeld om de sensaties van een lichtvoetige, snelle hatchback te combineren met het koetswerk van een stijlvolle, comfortabele en praktische gezinswagen.
  • Powerkit.shop
De volledig nieuwe Focus ST bouwt voort op het toonaangevende rijgedrag van de vijfdeurs Focus en Focus Clipper van de vierde generatie. Fords nieuwe C2-architectuur werd opgewaardeerd met een unieke afstelling voor de ophanging, de remmen en de aandrijflijn, waardoor het nieuwe model zich zowel op de weg als op het circuit opwerpt als de meest alerte en wendbare Focus ST ooit.
 
Het nieuwe motorgamma levert bestuurders tot 12 procent meer vermogen en 17 procent meer koppel dan bij de vorige Focus ST-generatie. Fords 2.3 EcoBoost-benzinemotor met 280 pk en 2.0 EcoBlue-dieselmotor met 190 pk* staan allebei garant voor een brede spreiding van het vermogen en koppel over het hele toerentalgebied, voor hoogtoerige sportprestaties.
 
Het eerste gebruik van een elektronisch sperdifferentieel (eLSD) op een voorwielaangedreven wagen tilt het bochtengedrag en de stabiliteit van de EcoBoost-variant standaard naar een hoger niveau door de respons op veranderende gripniveaus en de bestuurderinput aan te scherpen door middel van computergestuurde preventieve ingrepen.
 
Klanten krijgen de keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een snel schakelende nieuwe zeventrapsautomaat. Bovendien kan de Focus ST voor het eerst rekenen op inschakelbare rijmodi, die het karakter van de auto aanpassen aan het rijscenario van het moment. De continu gestuurde schokdempers (CCD), die standaard worden aangeboden op de vijfdeurs EcoBoost-versie, verbeteren de onafhankelijke achterwielophanging met korte en lange arm (SLA) voor het ultieme raffinement.
 
“Intelligente technologieën zoals eLSD en CCD geven onze volledig nieuwe Focus ST meer dan ooit een tweeledig karakter, zodat hij zich met een druk op de knop kan omvormen van een geraffineerde GT tot een prestatiegerichte bolide”, aldus Leo Roeks, directeur van Ford Performance Europa. “Daartoe bouwden we voort op onze ervaring met modellen zoals de supersportwagen Ford GT en de alom geprezen Focus RS, om een prestatiegerichte middenklasser met een voor dit segment ongekende veelzijdigheid te ontwikkelen.”
 
De volledig nieuwe Focus ST zal worden gebouwd volgens de hoogste normen inzake vakmanschap en kwaliteit dankzij een investering van 600 miljoen euro in de Ford-fabriek van Saarlouis (Duitsland).
 
Alerte vermogensontplooiing
De nieuwe generatie van Fords volledig aluminium 2.3 EcoBoost-motor is de krachtigste die ooit werd aangeboden in de Focus ST. Met zijn geavanceerde turbotechnologie levert hij een vermogen van 280 pk bij 5.500 t/min en een koppel van 420 Nm tussen 3.000 en 4.000 t/min. Bovendien is hij de meest hoogtoerige Focus ST-motor ooit, met een verwachte tijd van minder dan 6 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u.
 
De motorrespons wordt nog versterkt door een ‘twin-scroll'-turbo met lage inertie, die de uitlaatgasenergie doeltreffender opvangt met behulp van afzonderlijke kanalen om de interferentie tussen de gaspulsen te minimaliseren. Een elektrisch gestuurde wastegate verzekert een nauwkeurigere regeling van de boostdruk om de motorprestaties te optimaliseren. Bovendien wordt de ademhaling van de motor verder geoptimaliseerd door een uniek uitlaatsysteem dat de tegendruk vermindert, een specifieke luchtinlaat en een geoptimaliseerde intercooler.
 
De innovatieve technologie die Ford ontwikkelde om turbovertraging te elimineren bij zijn supersportwagen Ford GT en de pick-up F-150 Raptor, komt nu ook naar de Focus ST, voor een onmiddellijke vermogensontplooiing in de modi Sport en Track Drive. Het systeem houdt de gasklep open wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat, waardoor de omkering van de luchtstroom vanaf de turbo wordt verlicht om de snelheid van het compressorwiel te behouden en de boostdruk sneller op te bouwen wanneer nodig.
 
Fords 190 pk sterke 2.0 EcoBlue-motor is de krachtigste diesel ooit in de Ford Focus en levert zijn maximumvermogen bij 3.500 t/min en zijn koppel van 400 Nm tussen 2.000 en 3.000 t/min. Vanaf 1.500 t/min staat er al 360 Nm beschikbaar voor onmiddellijke en lineaire acceleraties.
 
Een inertiearme turbo met variabele geometrie, stalen zuigers die de expansie bij hoge temperaturen beperken en een geïntegreerd inlaatsysteem met innovatieve gespiegelde poorten voor een optimale verbranding helpen een dieselaandrijving te verzekeren die 10 procent meer vermogen en ruim twee keer zoveel koppel levert als de 2.0 Duratec ST-benzinemotor uit de eerste Focus ST-generatie.
 
De handgeschakelde zesversnellingsbak van de Focus ST maakt snellere schakelovergangen mogelijk en voelt sportiever aan dankzij de zeven procent kortere schakelwegen dan bij de standaardversie van de nieuwe Focus. Fords nieuwe ‘rev matching’-technologie, die debuteerde op de nieuwe Ford Mustang, wordt eveneens geïntroduceerd als onderdeel van het optionele Performance Pack voor de 2.3 EcoBoost-versies met handgeschakelde versnellingsbak.
 
Deze technologie, die vloeiender en sneller terugschakelt, wordt aangevuld met een schakelindicator en gebruikt de elektronische sturing om kort tussengas te geven wanneer de bestuurder een lagere versnelling inschakelt, zodat het motortoerental wordt aangepast aan dat van de geselecteerde versnelling.
 
‘Rev matching’ stelt minder ervaren bestuurders in staat om te genieten van de voordelen van deze terugschakeltechniek die het elan aanhoudt, terwijl meer ervaren bestuurders het systeem kunnen uitschakelen als ze dat wensen.
 
De nieuwe zeventrapsversie van Fords recentste intelligente automatische versnellingsbak vult de meeslepende en sportieve rijervaring van de 2.3 EcoBoost-motor perfect aan. De extra versnelling optimaliseert de prestaties, terwijl ‘Adaptive Shift Scheduling’, dat de individuele rijstijl analyseert om de timing van de schakelovergangen te optimaliseren, werd verbeterd met het oog op een toegenomen flexibiliteit die onderscheid maakt tussen weg- en circuitgebruik. Bestuurders kunnen ook manueel schakelen met de schakelhendels aan het stuur.
 
“De EcoBoost-benzinemotor en EcoBlue-diesel hebben elk hun eigen, unieke karakter maar getuigen van evenveel charisma”, verklaarde Roeks. “De sportieve soundtrack van de Focus ST, met zijn ploffen en knallen, sluit naadloos aan bij de pittige prestaties en vormt een essentieel onderdeel van de ST-ervaring.” 
 
Intuïtieve dynamiek verbeterd met technologie
Door voort te bouwen op de befaamde rijdynamiek van de Ford Focus, werd de nieuwe Focus ST ontwikkeld om rijplezier op kleine wegen te verzoenen met sterke circuitprestaties en een dagelijks gebruiksgemak dat geen enkele auto in deze klasse kan evenaren.
 
De ophangingsconfiguratie met korte en lange arm helpt de respons op de bestuurderinput te optimaliseren zonder daarbij aan het comfort te raken en omvat een unieke geometrie voor de Clipper-versies, die de schokdempers anders positioneert om het lichtvoetige en alerte rijgedrag ook bij maximale belasting aan te houden. Het wendbare en energieke karakter van de standaard Focus blijft behouden dankzij de originele veerspecificaties. Daarnaast werden de schokdempers 20 procent stijver vooraan en 13 procent stijver achteraan en werd de rijhoogte met 10 millimeter verlaagd om het weggedrag en de respons bij sportieve rijomstandigheden te verbeteren.
 
Fords geavanceerde CCD-technologie wordt aangeboden als onderdeel van het Performance Pack voor de vijfdeurs EcoBoost-modellen en controleert om de twee milliseconden de ophanging, het koetswerk, de stuurinrichting en de reminput om de schokdempers bij te regelen met het oog op een uitmuntend rijcomfort en weggedrag.
 
De rijervaring wordt verder versterkt met de eLSD-technologie voor de Focus ST met 2.3 EcoBoost-motor. Dit systeem, dat in de versnellingsbak werd geïntegreerd, gebruikt hydraulisch geactiveerde koppelingen om het motorkoppel naar een wiel dat weinig grip heeft te beperken en tot 100 procent van het beschikbare koppel naar het wiel met meer grip te sturen om wielspin tegen te gaan en de acceleraties en de stabiliteit in en vanuit bochten te bevorderen.
 
De door Borg Warner ontwikkelde technologie is sneller te implementeren en legt meer precisie aan de dag dan een klassiek mechanisch sperdifferentieel. Het systeem kan de koppelverdeling preventief bijstellen op basis van input van de motor en de dynamische voertuigsensoren, eerder dan gewoon te reageren wanneer er zich wielspin voordoet. Het sperdifferentieel kan geleidelijk aan worden vergrendeld om de prestaties te perfectioneren.
 
De Focus ST met 2.0 EcoBlue-motor beschikt over Torque Vectoring Control, een technologie die het weggedrag ten goede komt en onderstuur reduceert door het binnenste voorwiel af te remmen in de bochten.
 
De volledig nieuwe Focus ST neemt de titel voor snelste stuurrespons over van de Fiesta ST. De elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) is namelijk 15 procent sneller dan die uit de standaard Focus en vergt slechts twee omwentelingen van aanslag tot aanslag.
 
Het ongeëvenaarde gevoel van verbondenheid met de weg wordt ondersteund door de unieke geometrie van het stuurgewricht, met een stangbevestiging die 9 millimeter verder naar voren en 6,5 millimeter hoger staat dan bij de standaard Focus om zo een scherpere respons te verzekeren. De nieuwe ‘Steering Torque Disturbance Reduction’-software voor het EPAS-systeem helpt ook koppelstuur tegen te gaan, waardoor het nog eenvoudiger wordt om het vermogen en koppel van de Focus ST de vrije loop te laten via de specifiek ontwikkelde Michelin Pilot Sport 4S-banden.
 
De bredere remonderdelen voor- en achteraan leggen de basis voor een uiterst krachtig remsysteem met verbeterde remkracht en fadingbestendigheid. De voorste remschijven groeiden tot 330 mm x 27 mm en beschikken over remklauwen met dubbele zuigers. Achteraan zijn de remschijven 302 mm x 11 mm groot. De remprestaties van de Focus ST werden gecontroleerd aan de hand van de slopende testprocedures die ook voor de supersportwagen Ford GT werden gebruikt. Dat resulteerde in een fadingbestendigheid die bijna vier keer hoger ligt dan bij de vorige Focus ST-generatie.
 
De elektrische rembekrachtiging van de C2-architectuur laat geen twijfel bestaan over zijn voordelen in de Focus ST-uitvoering. Deze technologie bouwt sneller remdruk op dan een hydraulisch systeem voor een meer geconnecteerd, zelfverzekerd en consistent pedaalgevoel over een brede waaier van bedrijfsomstandigheden. In het geval van de Focus ST betekent dit dat het systeem enerzijds wijzigingen in het remgedrag bij een prestatiegerichte rijstijl elimineert en anderzijds het remgevoel en de dynamiek aanpast volgens de geselecteerde aandrijfmodus.
 
Bovendien regelen de standen Glad/Nat, Normaal, Sport en – voor modellen met het Performance Pack – Track Drive de systemen eLSD, CCD en EPAS, de gasklepregeling, de schakelpatronen van de automatische versnellingsbak, de elektronische stabiliteitscontrole, electronic sound enhancement (ESE) en de klimaatinstellingen om ze af te stemmen op elk rijscenario. Een specifieke sporttoets op het onderaan afgeplatte stuurwiel geeft de bestuurder rechtstreeks toegang tot de Sport-modus, terwijl een bijkomende ‘Mode'-toets bestuurders in staat stelt om snel door de Drive Mode-opties te scrollen.
 
“Door de circuitmodus (Track) in te schakelen, wordt de remrespons directer en snediger, wordt het stuur zwaarder om de feedback te verbeteren, wordt de gasklep agressiever afgesteld, krijgt het eLSD de opdracht om een maximale tractie te verzekeren en wordt de interventiedrempel van het ESC-systeem verhoogd”, aldus David Put van Ford Performance vehicle dynamics. “Zo kunnen bestuurders maximaal vertrouwen op de circuitkwaliteiten van de Focus ST.
 
De traditionele wijzerplaten van de Focus ST kregen een eigentijdse uitvoering geïnspireerd op die van de supersportwagen Ford GT. De boostdruk van de turbo, de oliedruk en de olietemperatuur worden voortaan weergegeven op een speciaal, digitaal Ford Performance-scherm in het 4,2” tft-instrumentenbord in kleur. Launch Control – voor consistent snelle starts op het circuit – maakt eveneens deel uit van het Performance Pack voor de 2.3 EcoBoost-modellen.
 
Ontwikkeld voor vorm en functie
De volledig nieuwe Focus ST, die werd ontwikkeld om even comfortabel als meeslepend te zijn, benut het toonaangevende plaatsaanbod en uitzonderlijke raffinement van de standaard Focus. Hij voegt er bovendien een hoogwaardig interieur aan toe, dat dagelijks gebruiksgemak verenigt met een echt sportieve rijervaring.
 
De ingenieurs van Ford Performance perfectioneerden de positionering van de goed steunende Recaro-voorzetels om het gevoel van verbondenheid en controle voor de bestuurder te vervolmaken. Tegelijk versterkt de ESE-technologie de motor- en uitlaatklank in de modi Sport en Track, waardoor ze het sportieve rijgevoel accentueert en extra feedback geeft om prestatiegerichte bestuurders bij te staan.
 
De getunede motorsteunen en het geïsoleerde subframe verhogen – samen met de optionele CCD-technologie – het raffinement voor alle inzittenden. De royale schouderruimte vooraan en de onovertroffen knieruimte achterin gaan hand in hand met een koffervolume van 1.653 liter in de Clipper, die gemakkelijk plaats biedt aan een hondenren, voor een maximum aan comfort en functionaliteit.
 
Behalve het sportstuur en de Ebony-kleurige Recaro-zetels, die naar keuze zijn afgewerkt in een hoogwaardige stof, leder of gedeeltelijk leder en Miko Dinamica-materiaal versterkt het unieke interieur van de Focus ST de sportieve sfeer met een aluminium versnellingspookknop met ST-logo en dorpellijsten, lichtmetalen pedalen, zeshoekige sierelementen in gesatineerd zilver en metaalgrijze stiknaden voor de zetels, de deurpanelen en de zachte zijdelingse pads van de middenconsole.
 
De Focus ST bouwt voort op het prestigieuze, sportieve Focus-silhouet met subtiele, functionele stijlwijzigingen en unieke velgdesigns. Het hertekende bovenste en onderste deel van het radiatorrooster werd geoptimaliseerd om het koelvermogen te verhogen en gedurfde, merktypische vleugelelementen onderaan leiden lucht in de luchtgordijnen om de aerodynamische prestaties te verbeteren.
 
De grotere, steiler geplaatste dakspoiler verhoogt de neerwaartse druk om het rijgedrag van de Focus ST te optimaliseren. De dubbele uitlaatpijp vult de gespierdere diffuser achteraan aan en verhoogt de functionaliteit door sleepvoorzieningen te bieden die de vorige generatie van de Focus ST moest missen door de centraal gemonteerde uitlaatpijpen. Het Performance Pack voegt ook nog rode remklauwen toe.
 
De optionele koetswerkkleuren, die werden gekozen om de dynamische stijl van de Focus ST te benadrukken, zijn onder meer het exclusieve Ford Performance Blue en Orange Fury, maar ook de tinten Frozen White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red en Shadow Black. Het gamma opvallende lichtmetalen velgen omvat onder meer de 18”-velgen ‘Dark Sparkle’ en ‘Magnetite’. Die laatste is ook verkrijgbaar in 19”.
 
De Focus ST plukt ook de vruchten van Fords complete gamma geavanceerde rijhulpsystemen, die de volledig nieuwe Focus sinds zijn introductie in 2018 al dertien onderscheidingen en een vijfsterrenscore voor veiligheid hebben opgeleverd.
 
De naadloos geïntegreerde technologie staat borg voor een intuïtieve, stressreducerende en geraffineerde rijervaring. Enkele voorbeelden:
  • Adaptive Cruise Control, nu uitgebreid met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane Centring om moeiteloos om te gaan met stop-startverkeer
  • Het Adaptive Front Lighting System van Ford, met een nieuwe voorspellende bochtverlichting en op verkeersborden gebaseerde verlichting die gebruikmaken van een camera: door bochten in de weg en – een primeur in de autosector – verkeersborden in het oog te houden, passen ze de koplamppatronen vooraf aan, voor een betere zichtbaarheid
  • Active Park Assist 2 schakelt, accelereert, remt en stuurt zelf om manoeuvres volautomatisch uit te voeren met een druk op een knop
  • Het head-updisplay van Ford, dat voor het eerst verkrijgbaar is op Europese modellen, helpt bestuurders hun aandacht op de weg te houden
  • Evasive Steering Assist, een primeur in dit segment, helpt bestuurders om stilstaande of tragere voertuigen te omzeilen, zodat ze botsingen kunnen vermijden
 
Fords connectiviteitstechnologie SYNC 3 stelt bestuurders in staat om het audio- en navigatiesysteem, de klimaatfuncties en aangesloten smartphones te bedienen met eenvoudige gesproken commando's en beschikt over een 8”-aanraakkleurenscherm. Dit systeem is gratis compatibel met Apple CarPlay en Android Auto™, terwijl de optionele FordPass Connect-modem de wagen omvormt tot een mobiele wifihotspot met de mogelijkheid om tot tien toestellen aan te sluiten.
 
“Onze doelstelling bestond erin om een gloednieuwe Focus ST af te leveren, die even moeiteloos rijdt in het dagelijkse verkeer als de rest van het Ford-gamma”, besloot Roeks. “Het complete gamma technologieën impliceert dat klanten de sensationele ST-prestaties krijgen zonder daar offers voor te moeten brengen.
 
De volledig nieuwe Focus ST wordt in de zomer van 2019 gelanceerd in heel Europa.

Persbericht Ford



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Autonieuws op maandag 18 februari 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons