van der Horst

De start van een nieuw racetijdperk - Voorstelling Formule E seizoen

Bruno Senna - Mahindra Racing
Bruno Senna - Mahindra Racing
Dit weekend gaat in Bejing het Formule E kampioenschap van start, de eerste door de FIA erkende serie voor elektrische formulewagens. De FIA gelooft dat de Formule E de toekomst van de autosport betekent en heeft dan ook haar volledige steun toegezegd aan dit kampioenschap, Jean Todt zal trouwens persoonlijk aanwezig zijn in China om toe te zien op het verloop van de wedstrijd. De Formule E is trouwens niet alleen innovatief wat betreft de aandrijving maar ook op andere vlakken onderscheidt het zich van klassieke racewagens. Twintig rijders en veertig wagens staan zaterdag klaar om zonder geluid door de straten van de Chinese stad te razen. De race zal een uur duren, inclusief een verplichte pitstop waarbij er van wagen wordt gewisseld. Hieronder geven we een overzicht van de voornaamste sportieve en technische regels.
  • Hamofa Performance
Sebastien Buemi - e.dams Renault
Sebastien Buemi - e.dams Renault
De wagen
: De Spark-Renault SRT_01E bezit een chassis dat ontworpen is door de bekende racewagenfabrikant Dallara en bestaat uit een mengeling van koolstof en aluminium. De veiligheidsvoorzieningen zijn deze die de FIA toepast voor de formule 1. De carrosserie is ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te genereren om alzo het verbruik te minimaliseren. De wagen beschikt niet over stuurbekrachtiging, dat verbruikt immers energie en de ophanging laat toe de wagen vrij hoog af te stellen want alle races worden op stratencircuits afgewerkt. De Spark-Renault SRT_01E moet met rijder aan boord minimum 888 kg wegen en is uitgerust met een sequentiële versnellingsbak met vijf versnellingen. De bolides worden geassembleerd in Frankrijk bij Spark Racing Technology, een onderdeel is van ART GP dat al actief is in de GP2, GP3, BES en Formule Renault. Tot hiertoe werden er 42 wagens gebouwd.

De motor: De elektrische motor wordt geleverd door McLaren en heeft een kracht van 200 kW (270 pk), maar voor de race wordt die teruggeschroefd naar 150 kW (202 pk). Deze krachtbron moet de wagen een topsnelheid van 225 km/u geven en een acceleratievermogen van 0 naar 100 km/u in 3 seconden.

De batterij en de elektronica: De batterij werd ontworpen bij Williams Engineering en weegt 320 kg en werd zo gekalibreerd dat het debiet de 28 kWh niet overschrijdt. De bijpassende elektronica die de overdracht van de elektrische onderdelen naar de mechanische verzorgt werd dan weer ontwikkeld bij Renault Sport Technologies.

4f92f44c17f9cc634482268676673ebc6899d873.jpg
De banden
: Michelin levert de banden en er slechts één type band met afmetingen 245/40R18 die onder alle weersomstandigheden gebruikt wordt, daarom ook dat die unieke band ook gegroefd is. Iedere rijder krijgt per race vijf nieuwe voor- en vijf nieuwe achterbanden toegewezen.  Deze beperkte keuze laat Michelin toe om toe te komen met slechts 200 banden per meeting.

Sportief reglement: Iedere manche wordt op één dag afgewerkt en omvat twee vrije trainingen, een kwalificatie en een race van maximum één uur. Tijdens de vrije trainingen (45 minuten en 30 minuten) mogen de rijders hun twee wagens gebruiken en mag de motor gebruikt worden op maximale kracht (200 kW). De kwalificatie wordt afgewerkt in vier sessies van 10 minuten waarin telkens 5 wagens in actie komen; Er mag slechts één wagen gebruikt worden (op volle sterkte) en de snelste tijd bepaalt de pole die tevens 3 punten voor het kampioenschap oplevert. De wagens mogen niet bijgeladen worden tijdens de testen,
5904bede472f4a53a00c26aa079fcc61c5f5d60c.jpg
de kwalificatie of de race. Bij de race, met stilstaande start, moet minimaal 60 kilometer afgelegd worden maar deze mag niet langer dan een uur duren. Er is één verplichte pitstop waarbij er van wagen gewisseld wordt. Bij deze stops, die een minimumtijd per circuit toebedeeld krijgen, mag er niet van banden gewisseld worden.

Voor iedere race wordt er een “fanboost” toegekend. De supporters mogen voor de race via de sociale media stemmen op hun favoriete piloot. De drie piloten die de meeste stemmen behalen krijgen voor 5 seconden een extra powerboost van 30 kW die gebruikt kan worden bij het inhalen of verdedigen van zijn positie. De namen van de drie winnaars worden 20 minuten voor de race bekend gemaakt.

De punten na de race worden toegekend volgens de FIA standaard die ook in gebruik is bij de formule 1, er zijn punten voor de 10 eersten respectievelijk 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punt. De snelste ronde in de race wordt beloond met 2 punten.

Op het einde van het seizoen wordt er een titel voor de piloten en één voor de teams uitgereikt. Voor de teamtitel gelden alle resultaten terwijl de piloten beschikken over één schrapresultaat.

d3ecefae0db4ecba235bc3a2ecffc27cbcb3c592.jpg
Er kunnen straffen uitgedeeld worden voor het niet respecteren van de reglementen, een piloot die driemaal berispt wordt verliest 10 plaatsen op de grid bij de volgende race. Er is één motor, één versnellingsbak en één batterij per wagen per seizoen voorzien. Er mag eenmaal gewisseld worden wanneer daarvoor een grondige reden bestaat en deze door de technische commissie werd gevalideerd. Bij alle andere gevallen verliest de wagen 10 plaatsen op de grid bij de volgende race.

Ieder team mag maximum bestaan uit 13 personen, manager inclusief, die aan de vier wagens mogen komen tijdens het raceweekend.

De deelnemers:

Jérôme d'Ambrosio
Jérôme d'Ambrosio
Er zijn tien teams van ieder twee rijders toegelaten. Met Jérôme d’Ambrosio komt er één Belg aan de start. Verscheidene ex-formule 1 piloten, zoals Buemi, Piquet, Senna, Trulli, di Grassi, Chandhok, Alguersuari en Heidfeld hebben gekozen voor de Formule E. Sinds de laatste update van de deelnemerslijst enkele weken geleden werd Charles Pic bevestigd als tweede rijder bij Andretti Autosport. Mike Conway liet dan weer weten dat hij zich wil concentreren op het WEC met Toyota en laat zijn plaats voor gans het seizoen bij Dragon Racing over aan Oriol Servia. Antonio Félix da Costa komt normaal uit voor Amlin Aguri maar moet dit weekend present tekenen in het DTM en wordt voor de race in Beijing vervangen door Takuma Sato.

Amlin Aguri: Katherine Legge (#77) en Takuma Sato (#55)
Andretti Autosport: Franck Montagny (#27) en Charles Pic (#28)
Audi Sport Abt: Lucas di grassi (#11) en Daniel Abt (#66)
China Racing: Nelson Piquet Jr. (#99) en Ho-Pin Tung (#88)
Dragon Racing: Oriol Servia (#6) en Jérôme d’Ambrosio (#7)
e-DAMS-Renault: Nicolas Prost (#8) en Sébastien Buemi (#9)
Mahindra Racing: Karun Chandhok (#5) en Bruno Senna (#21)
Trulli: Jarno Trulli (#10) en Michela Cerruti (#18)
Venturi : Nick Heidfeld (#23) en Stéphane Sarrazin (#30)
Virgin Racing: Sam Bird (#2) en Jaime Alguersuari (#3)

De kalender:
Het kampioenschap bestaat uit 10 manches, maar er moet nog één datum vastgelegd worden.

Formula E Circuit Beijing 2014
Formula E Circuit Beijing 2014
13 september 2014: Beijing
22 november 2014: Putrajaya
13 december 2014: Punta del Este
10 januari 2015: Buenos Aires
?
14 maart 2015: Miami
4 april 2015: Long Beach
9 mei 2015: Monaco
30 mei 2015: Berlijn
27 juni 2015: Londen

Foto's: FIA Formula E & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule E op vrijdag 12 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Beijing (China).
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons