van der Horst

De terugkeer van Craig Dolby

Craig Dolby
Craig Dolby
Op de inschrijvingslijst van de WEC race in China valt voor de Belgische racefan een naam op, die van Craig Dolby, de meest Belgische van alle Britse rijders. Enkele jaren geleden was de naam van de Brit een begrip in het racewereldje van dit Belgenlandje, Craig Dolby werd met Astromega Belgisch kampioen Formule Renault 1.6 en werd een van de grote vedetten van het ter ziele gegane Superleague Formula kampioenschap waar hij een seizoen de kleuren van R.S.C. Anderlecht verdedigde. Een grote carrière bij de formulewagens leek voor hem weggelegd, maar het stopzetten van het Superleague kampioenschap en een gebrek aan financiële steun stopten abrupt zijn opmars. Na bijna twee jaar afwezigheid maakt de Brit nu zijn terugkeer in de autosport.
Mikke van Hool & Craig Dolby
Mikke van Hool & Craig Dolby
Craig Dolby reed al in 2003 in het Belgisch Formule Renault 1.6 kampioenschap en hij pakte er vier overwinningen. Maar na een mislukt seizoen in de Formule Renault 2.0 in Groot Brittannië het jaar daarop verdween de Brit voor een eerste maal van het toneel. Het was uit België dat een jaar later de redding kwam, Craig Dolby kreeg via Astromega, het team van Mikke van Hool, een herkansing in het Belgische Formule Renault 1.6 kampioenschap. Dolby bedankte voor het team voor het vertrouwen met zeven overwinningen en een Belgische titel. De Brit leek nu definitief op weg naar de top maar een nieuw seizoen in de Formule Renault 2.0, nu in Frankrijk, draaide opnieuw uit op een grote tegenvaller.

Opnieuw werd Dolby opgevist door Astromega dat hem plaatste in de wagen met de kleuren van voetbalclub Anderlecht in het nieuwe Superleague Formula kampioenschap. Dolby draaide
Craig Dolby - Zolder 2011
Craig Dolby - Zolder 2011
met de top mee, behaalde een tweede plaats op de Nürburgring en op Zolder en eindigde vierde in het kampioenschap. In 2009 stapt hij over naar het team van Alan Docking waar hij uitkwam in de kleuren van Tottenham Hotspur, Dolby won een race op Zolder en pakte de tweede plaats in het kampioenschap. Zelfde team en zelfde kleuren in 2010, hij won nu twee races en werd opnieuw vicekampioen. Dolby was vastbesloten om in 2011 kampioen te worden maar na twee races, Assen en Zolder, kwam er door financiële problemen plots een einde aan het Superleague verhaal, het kampioenschap werd opgeheven en Dolby viel zonder stuur. Dolby won dat jaar de superfinale in Assen en de eerst race op circuit Zolder.

Twee jaar probeerde Dolby vruchteloos om een stuur te bemachtigen in de GP2, maar zonder sponsordeal was dat een onbegonnen zaak. Uiteindelijk kwam hij tot het besluit om zijn carrière een nieuwe wending te geven en het Formulewagen hoofdstuk definitief af te sluiten en zich te richten op GT en
Delta-ADR Oreca 03 Nissan
Delta-ADR Oreca 03 Nissan
Prototype races. Vorige maand verscheen Dolby plots aan de start van de laatste manche van de Aston Martin GT4 Challenge die hij samen met Andrew Jarman prompt won. Nu duikt zijn naam op naast die van Robbie Kerr en Tor Graves op de Delta-ADR Oreca voor de WEC 6 uren race van Shanghai. Echt verwonderlijk is dit nu ook weer niet want ADR staat voor Alan Docking Racing, het team waarmee hij zo succesvol was in de Superleague en Alan Docking, die het talent van Dolby kent, was onmiddellijk bereid om zijn vroegere rijder een nieuwe kans te geven. Hopelijk is dit de start van een succesvolle tweede loopbaan voor de sympathieke Brit, die hier ten lande nog vele fans heeft.  

Foto's: Arne Simons & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op dinsdag 29 oktober 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons