De Toyota Corolla op waterstof rijdt voor het eerst op Fuji Speedway

De waterstofmotor is afkomstig van de GR Yaris, een 1,6-liter driecilindermotor met turbocompressor, maar de Corolla Sport werd als basismodel gebruikt om de vier waterstoftanks en leidingen van de auto te huisvesten. Dat werd dan weer afgeleid van de elektrische Toyota Mirai.
Met het oog op de veiligheid heeft Toyota aanvullende wijzigingen doorgevoerd. De vier waterstoftanks van 70 MPa worden opgeslagen in koolstofvezeldragers. Achterin de cabine, achter de cockpit, zijn ook crashstructuren van koolstofvezel geplaatst. Op het dak is een extra luchtuitlaat aangebracht om te voorkomen dat de waterstof zijn vlampunt bereikt. Daarnaast zijn de wielkasten vooraan en achteraan ook verlengd. Het verwachte bereik van de auto is ongeveer vijftig kilometer, wat betekent dat de auto tien ronden op Fuji kan afleggen voordat moet worden bijtgetankt. De snelste ronde van de auto tijdens de test was 2:04.301.
Toyota-fabrieksrijders Hiroaki Ishiura en Masahiro Sasaki voerden de testritten uit. Ishiura gaf zijn indruk over de motor en meldde aan Toyota Times: "Ik had verwacht dat het verschil met een gewone benzineauto groter zou zijn. Het voelt als een normale motor aan." Sasaki, Ishiura, Takuto Iguchi en Toyota Motor Corporation President Akio "Morizo" Toyoda zullen deel uitmaken van de #32 Corolla's line-up voor Fuji. De volledige deelnemerslijst wordt de komende weken bekendgemaakt.
Foto: Fuji Speedway
Tweet