van der Horst

De vier constructeurs voor LMP2 vanaf 2017 zijn gekozen

Duel in de LMP2-klasse - FIA WEC Silverstone 2015
Duel in de LMP2-klasse - FIA WEC Silverstone 2015
Na acht maanden werk en een selectieprocedure die twee maand duurde, hebben FIA, ACO en IMSA gezamelijk vier chassis-constructeurs genomineerd die exclusief het LMP2 veld mogen stofferen vanaf 2017, het jaar wanneer de nieuwe reglementen in werking treden. De vier constructeurs zijn Dallara, Onroak Automotive, Oreca en de joint-venture Riley Tech/Multimatic.
LMP2 - FIA WEC
LMP2 - FIA WEC
De nieuwe LMP2-reglementen moeten niet alleen leiden tot een kostreductie en meer stabiliteit op vlak van regelgeving, maar ook een verhoogd niveau welke de LMP2's dichter bij de snelheid van de LMP1's moet brengen. In alle races en kampioenschappen die georganiseerd worden onder de auspiciën van de FIA en de ACO (24H Le Mans, ELMS, FIA WEC, Asian LMS) zal er een eenheidsmotor worden gebruikt. De selectie voor de constructeur die de krachtbron mag leveren, zal in september gebeuren. In het TUSC aan de overkant van de Plas, waar IMSA de plak zwaait, worden meerdere mtoroconstructeurs toegelaten, maar zal men wel een Balance of Performance hanteren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle krachtbronnen een 600-tal PK produceren. Ook voor de elektronica zullen FIA, ACO en IMSA in september één producent kiezen.

#34 OAK Racing Ligier
#34 OAK Racing Ligier
Op bovenstaande regel geldt één uitzondering, met name voor de Amerikaanse teams (uit het TUSC) die in Europa racen. Tijdens de 24 Heures du Mans en de European Le Mans Series zullen LMP2-teams uit het TUSC kunnen deelnemen met hun gebruikelijke motor en chassis. Omgekeerd geldt ook dat LMP2-wagens uit de ELMS kunnen starten in het TUSC in hun normale configuratie. De bedoeling is dat alle wagens klaar zijn tegen de 24 Hours of Daytona 2017, de eerste wedstrijd van het TUSC en tevens de eerste race waar de nieuwe reglementen van kracht zullen zijn. Als alles goed gaat, keurt de FIA vandaag op de World Motor Sport Council de nieuwe reglementen goed.

Duel in de LMP2-klasse - FIA WEC Silverstone 2015
Duel in de LMP2-klasse - FIA WEC Silverstone 2015
Met de selectie van de vier constructeurs, vallen een aantal namen die momenteel beschikbaar zijn of de intentie hadden om deel te nemen weg, denken we bijvoorbeeld maar aan de nieuwe SMP Racing BR, de Strakka Dome, Gibson of Honda (via HPD). Dat is niet volledig een bijwerking van de beslissing, want de regelmakers hadden effectief de intentie om projecten als de BR01 te weren, gezien de komst van dit soort projecten mogelijk een kostenescalatie met zich meebrengt; iets wat haaks staat op de LMP2-filosofie. De selectiecriteria die gehanteerd werden (bijvoorbeeld een uitvalsbasis in zowel de VS als Europa) werkten dat natuurlijk ook in de hand. Mogelijk zien we (afgeleiden van) dergelijke projecten in de toekomst doorschuiven naar LMP1, als privateers zoals Rebellion Racing of Team ByKolles.

Foto: Arne Simons, Racing International Photography & FIA WEC/Rourke



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op vrijdag 10 juli 2015.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons