De vier constructeurs voor LMP2 vanaf 2017 zijn gekozen
Op bovenstaande regel geldt één uitzondering, met name voor de Amerikaanse teams (uit het TUSC) die in Europa racen. Tijdens de 24 Heures du Mans en de European Le Mans Series zullen LMP2-teams uit het TUSC kunnen deelnemen met hun gebruikelijke motor en chassis. Omgekeerd geldt ook dat LMP2-wagens uit de ELMS kunnen starten in het TUSC in hun normale configuratie. De bedoeling is dat alle wagens klaar zijn tegen de 24 Hours of Daytona 2017, de eerste wedstrijd van het TUSC en tevens de eerste race waar de nieuwe reglementen van kracht zullen zijn. Als alles goed gaat, keurt de FIA vandaag op de World Motor Sport Council de nieuwe reglementen goed.
Met de selectie van de vier constructeurs, vallen een aantal namen die momenteel beschikbaar zijn of de intentie hadden om deel te nemen weg, denken we bijvoorbeeld maar aan de nieuwe SMP Racing BR, de Strakka Dome, Gibson of Honda (via HPD). Dat is niet volledig een bijwerking van de beslissing, want de regelmakers hadden effectief de intentie om projecten als de BR01 te weren, gezien de komst van dit soort projecten mogelijk een kostenescalatie met zich meebrengt; iets wat haaks staat op de LMP2-filosofie. De selectiecriteria die gehanteerd werden (bijvoorbeeld een uitvalsbasis in zowel de VS als Europa) werkten dat natuurlijk ook in de hand. Mogelijk zien we (afgeleiden van) dergelijke projecten in de toekomst doorschuiven naar LMP1, als privateers zoals Rebellion Racing of Team ByKolles.
Foto: Arne Simons, Racing International Photography & FIA WEC/Rourke
Tweet