van der Horst

Debuterend Comtoyou Racing blikt tevreden terug op Monza-meeting

Nicolas Baert - Maxime Soulet - Max Hofer (Comtoyou Racing)
Nicolas Baert - Maxime Soulet - Max Hofer (Comtoyou Racing)
Niet Team WRT dat nochtans lang uitzicht had op de eindzege, maar Comtoyou Racing liet in Monza tot tweemaal toe de Brabançonne weerklinken. Bij zijn Fanatec GT World Challenge Europe-debuut sloot het team van Jean-Michel Baert de uithoudingsrace over drie uur zowel in de Gold Cup- als Silver-klasse als winnaar af, daarbij beslag leggend op een onverhoopte 7de en 16de plaats algemeen voor de respectieve trio's Hofer-Baert-Soulet en Hutchison-Hezemans-Dejonghe. Dat de Pro-Audi van Vervisch-Haase-Magnus nog in het eerste uur van de wedstrijd door een afgebroken wielbout moest opgeven, kon de pret niet bederven.
Vervisch - Magnus - Haase (Comtoyou Racing)
Vervisch - Magnus - Haase (Comtoyou Racing)
Het was nochtans schrikken voor Frédéric Vervisch die in de Parabolica plots met een loskomend achterwiel kreeg af te rekenen. Ternauwernood een sortie vermijdend wist de West-Vlaming zijn wagen nog net de pitlane in te sturen, waar opgave onvermijdelijk bleek.

Frédéric Vervisch (Comtoyou Racing)
Frédéric Vervisch (Comtoyou Racing)
"Jammer want we hadden wellicht een plaatsje op het algemene podium kunnen claimen als je het verloop van de wedstrijd ziet én de snelheid van de beide zusterwagens die meer deden dan de meubels redden. Ikzelf  had een erg goede start die me van twaalf naar zeven bracht en na een dikke halve stint zonder schade aan de auto lag ik zesde toen het noodlot toesloeg. Jammer ook voor Gilles en Christopher die niet eens aan rijden toe kwamen, een lot dat gisteren door de ingekorte quali mijn deel was" aldus de Audi Sport-rijder die donderdag alweer in Portimao wordt verwacht om er het eerste TCR World Tour-treffen met de Audi RS3 LMS TCR voor te bereiden.

Dejonghe - Hezemans - Hutchison (Comtoyou Racing)
Dejonghe - Hezemans - Hutchison (Comtoyou Racing)
Teambaas Jean-Michel Baert blikt spijts het vroege inbinden van de Pro-wagen erg tevreden op de bewogen race terug. "Ik denk dat we relatief goed voorbereid aan de start kwamen, met dit mooie resultaat als beloning" klonk het.  "Er zijn zeker nog zaken die voor verbetering vatbaar zijn; binnen het team moet de automatismen nog wat worden aangescherpt  en er waren nog wat communicatieprobleempjes, maar de 'performance' is er al. De pitstops verliepen erg gesmeerd en behoorden tot de snelste, op de baan bleven de auto's constante tijden draaien ook al
Sam Dejonghe (Comtoyou Racing)
Sam Dejonghe (Comtoyou Racing)
waren de BMW's vandaag onaantastbaar. Op de Silver-auto lukte Finley Hutchison een uitzonderlijk goede start waarbij hij zestien plaatsen goedmaakte.  Loris Hezemans en Sam Dejonghe - voor mij een revelatie gezien de luttele tijd dat hij met de wagen kon rijden - hebben de klus daarop geklaard.

Nicolas Baert - Maxime Soulet (Comtoyou Racing)
Nicolas Baert - Maxime Soulet (Comtoyou Racing)
Ik heb intelligente en geduldige piloten en dito ingenieurs gezien en ik ben uitermate tevreden en fier. Je mag echter de beste mensen hebben, je moet ook zorgen dat de mayonaise pakt en dat is ons gelukt. Nu wordt  het  analyseren en zien wat we op korte termijn moeten verbeteren, maar de basis is goed. Da's geen reden om onze ambities nu te gaan bijstellen. Ik wil geen druk naar resultaten toe, voor mij primeert vandaag de 'manier waarop'. 

Pas aan de hand van elkaar opvolgende races zullen we zien of we deze discipline correct kunnen beheersen. Veel tijd om te vieren is er helaas niet, want naast Frédéric moeten vanwege de clash tussen TCR World Cup en TCR Europe uitzonderlijk ook enkele ingenieurs reeds woensdag in Portimao zijn."


Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in GT World Challenge Europe op zondag 23 april 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons