van der Horst

Deldiche Racing met nieuwe Norma Turbo in Belcar en Supercar Challenge

Deldiche racing - Norma M20 FC
Deldiche racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing zal dit seizoen een dubbel programma afwerken met een deelname aan zowel de Supercar Challenge als de Belcar Endurance. Hiervoor opteert het team voor een nagelnieuwe Norma M20 FC, voorzien van een 1600 Peugeot turbo krachtbron. Aan het kwartet Luc De Cock, Tim Joosen, Thomas Piessens, Sam Dejonghe wordt niet gesleuteld waardoor we met een quasi zekerheid reeds de bemanning kennen voor de komende 24 Hours of Zolder, tenzij er nog een vijfde piloot het team zou vervoegen tijdens de Zolderse klassieker.
De tests die Norma vorig jaar deed met de Peugeot turbokrachtbron en de resultaten die het Franse prototype liet optekenen tijdens het slot van het seizoen in de VdeV waren bijzonder hoopgevend en drijven teams die een nieuwe wagen aanschaffen stilaan richting de 1.6 turbo.

Tim Joosen, Sam Dejonghe, Thomas Piessens en Luc De Cock
Tim Joosen, Sam Dejonghe, Thomas Piessens en Luc De Cock
Aan het woord is Jim De Cock, zoon van Luc en bestuurder van JDC EVENTS. "We hadden de keuze en gezien de normtijd gevoelig naar beneden gaat en ook de concurrentie zich goed bewapent, zouden we onze wagen of grondig upgraden of moesten we een nieuw exemplaar kopen. We hadden perfect nog een seizoen kunnen doorgaan met de 'oude' wagen die vorig seizoen nog een aerodynamische upgrade kreeg. Maar we kozen voor de aankoop van een nieuw exemplaar en zetten onze huidige wagen te koop of te huur. Op zich zal de turbomotor intrinsiek niet sneller zijn dan de Honda 2 liter omdat deze zal worden gebrideerd. We denken echter richting de toekomst van CN en het is voor ons terug een nieuwe uitdaging, terwijl het veld binnen proto's in 2018 zal aandikken met nieuwe teams en met nieuw materiaal. We zitten dus nog voor een tijdje goed. Het was trouwens Norbert Santos van Norma zelf die ons in die richting duwde en er is een groot vertrouwen in motorbouwer RDM en Norma Benelux-invoerder Vincent Deschans."

Dubbel programma

Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing werd in 2016 Belcar kampioen met Norma M20 FC en de atmosferische Honda 2 liter en won dat jaar de toenmalige Superlight Challenge binnen de Supercar Challenge. Vorig jaar deden Tim Joosen en Luc De Cock het nog eens over in de GT & Prototype Challenge binnen de Supercar Challenge. Opnieuw wil het team deze twee kampioenschappen combineren.


Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
"We gaan deze twee kampioenschappen aansnijden met onze vier piloten om iedereen evenveel kansen te bieden op de titel", gaat Jim verder. "Zodoende zullen de ploegen regelmatig worden gemixt. We gaan enerzijds deelnemen aan de Supercar Challenge, waarin we onder meer zullen uitkomen in de CN-klasse, maar weliswaar in een andere klasse ook tegen de LMP3 wagens die we vorig seizoen reeds enkele keren wisten te kloppen. Anderzijds staat ook de Belcar, waarin we vorig jaar reeds in het begin van het seizoen belangrijke punten verloren toen we in Spa uitvielen met brute pech, op het menu. De kalenders van de beide kampioenschappen overlappen elkaar tweemaal. Eenmaal rijden de Supercar Challenge en de Belcar samen in Zolder en eenmaal gescheiden. We zullen op dat moment een keuze moeten maken of een oplossing zoeken, maar zover zijn we nog niet. Uiteraard gaan we voor winst tijdens de 24 Hours of Zolder die we na tweemaal pech op rij toch willen bijschrijven op ons palmares."

"De nieuwe wagen zal ook maar net op tijd worden geleverd en dus wordt de eerste race een spannende aangelegenheid. We maken echter onze borst nat en gaan opnieuw voor winst in beide kampioenschappen. Ook de concurrentie zat evenwel niet stil met nieuwe wagens en nieuwe equipes. Het wordt bijgevolg bijzonder zwaar", besluit een gedreven Jim De Cock die opnieuw de rol van teammanager op zich neemt binnen Deldiche Racing.

Foto's: Marnik Mouchaers & Supercar Challenge



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op vrijdag 16 februari 2018.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons