van der Horst

Derde seizoen brengt bekroning voor Nathan Vanspringel !

Nathan Vanspringel
Nathan Vanspringel
Met kampioen Nathan Vanspringel, vice-kampioen Milan De Laet en Tomas De Backer, 3de, stond de finale van het vierde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup volledig in het teken van de heerschappij van een jongere generatie. Een bewijs dat de Ford-merkencup nog steeds de ideale kweekvijver blijkt te zijn voor jonge rijders, mét veel talent en niet noodzakelijk een dikke portemonnee !
Als we de finale puntentabel van de Ford Fiesta Sprint Cup 2021 erbij nemen en de resultaten bekijken van de hoofdrolspelers, dan valt het op dat kampioen Nathan Vanspringel als enige van de titelkandidaten slechts één keer laag scoorde en dat waren de acht punten die hij nog wist te sprokkelen, nadat hij in Race 1 van de Finale Races sterk leidde, maar halfweg aan de kant moest. Alle andere keren pakte de rijder van de #29 FordStore Vanspringel voldoende hoge punten, met één keer de volle 20 punten (de eerste en enige overwinning tijdens de Openingsraces). Milan De Laet daarentegen schreef twee overwinningen achter zijn naam en Tomas De Backer ging resoluut voor drie triomfen ! 

« En zonder het verlies van één plek voor de naar mijn bescheiden mening nog steeds betwistbare straf voor zogezegd inhalen onder de gele vlag, had niet Polle Geusens maar ikzelf Race 1 van het Superprix-weekend gewonnen, » licht Nathan meteen toe. «Dat ik op Circuit Zandvoort meteen won, was voor mij en het team van Ford Vanspringel het bewijs dat ik voluit voor de titel kon gaan. Om dat doel te bereiken, volstond het evenwel niet om enkel overwinningen te pakken. Zeker in dit soort hoogstaande merkencup, waarin voor elke meter, elke bocht hard wordt gevochten en dat is nooit zonder risico’s en, ja, schade en of minder goede uitslagen als gevolg. Ik wist dat ik elke race moest volmaken en proberen zo hoog mogelijk te finishen en… de auto zonder één schrammetje aan de finish te brengen. Niet één keer zette ik mijn auto in het gesloten wagenpark met zware schade of zo. Mijn directe concurrenten wonnen weliswaar meer races, maar zij grepen ook vaker naast de prijzen of haalden zelfs de eindmeet niet. Kampioen worden doe je door regelmatig te presteren. » 

Zo liet coach Martin Leburton na het incident met Philippe Huart in Race 1 van de Truck Grand Prix – Nathan voerde aan de Villeneuve een zodanig risicozwanger inhaalmanoeuver uit op Huart, dat hij bedacht werd met het verlies van vijf plaatsen – duidelijk verstaan dat je ‘geen kampioen wordt door in één bocht de snelste te zijn’ ! Onder invloed hiervan kreeg Nathan de missie om in Race 2 niet tot het uiterste te gaan en géén aanval in te zetten op leider Junior Planckaert en aldus te kiezen voor de 2de plaats en het scoren van 17 kostbare punten. Een gelijkaardige strategie maakte dat Nathan tijdens Race 1 op Spa-Francorchamps niet op zoek wou gaan naar kopman Tomas De Backer en weerom 17 punten mocht inschrijven.  Dat het pechduiveltje in de mechanische sporten nog altijd een belangrijke rol speelt, mocht Nathan aan den lijve beleven tijdens de voorlaatste krachtmeeting op TT Circuit Assen. 

«Via de omgekeerde Top 5 voor Race 1 stond ik als 2de op de grid in de ideale positie om sterk uit te halen en voor een klinkende overwinning te gaan, » benadrukt Nathan. « Ik slaagde erin om mij na de start samen met Nederlander Barewijk vooraan te positioneren en zelfs wat uit te lopen op de hele bende. Niet veel later geraakte ik voorbij Barewijk en na drie ronden telde ik zo’n zes seconden voorsprong. De auto liep als een trein, ik zag niemand meer achter mij opduiken en alles wees erop dat een eerste algemene overwinning én de bekroning er zaten aan te komen. En wat hierbij natuurlijk telde was het feit dat de Belgen – met rivalen Tomas De Backer en Milan De Laet – niet in mijn buurt te vinden waren. In de achtste ronde was het echter allemaal voorbij : ik moest de #29 met een stukke cardan aan de kant zetten ! Bovendien slaagden Milan en Tomas erin om, achter Polle Geusens, 2de en 3de te eindigen, waardoor het kampioenschap opnieuw nog alle kanten uitkon en ik, ingeval van een zege van Milan, minstens 7de diende te eindigen in die allerlaatste krachtmeeting. Ik heb dan ook geen enkel risico genomen en in die beslissende race niet één keer aangedrongen om Polle Geusens in zijn inhaalrace een strobreed in de weg te leggen. Zolang ik maar niet té ver achter Milan en Tomas eindigde, ook wetende dat Kenny Herremans niet meer meespeelde voor de top 5. Een 4de plaats volstond. » 

Tomas d Backer, Milan De Laet en Nathan Vanspringel
Tomas d Backer, Milan De Laet en Nathan Vanspringel
Gezien dezelfde punten gelden in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup bleef Nathan ook daar de sterkere van vice-kampioen Milan De Laet en Tomas De Backer, Junior-kampioen in 2020. Het was in zijn debuutjaar 2019 dat Nathan meteen die Junior-titel pakte – en door RACB werd uitgeroepen tot Rookie of the Year - , waarbij hij enigzins werd geholpen door een seizoen van veel ups en evenveel downs van rivalen Giovanni Van Lil en Hanne Terium en hij het in de eindstand haalde van Alexander Borgmans. Datzelfde jaar won FordStore Vanspringel de algemene titel met David De Saeger en gingen evenzeer voor de hoofdprijs in het Ford Dealer Team Championship. 

«Ik heb gedurende die drie seizoenen enorm veel geleerd. Bij mijn tweede race, en dan nog op het snelle Spa-tracé, tekende ik prompt voor de 5de snelste tijd, maar ging daarop, een beetje overmoedig, zwaar in de fout en herleidde de auto tot schroot. Gelukkig kon men bij Ford Vanspringel de auto van Jens Verbesselt op de kop tikken, waarmee ik het seizoen mocht afwerken. Vorig jaar vond ik nooit echt mijn draai in een « ander » team – en dat had niks te maken met de professionele omkadering van TeamFloral – en was ik meer dan tevreden dat mijn vader en broer Geoffrey zich zodanig wilden organiseren om opnieuw met een eigen structuur zowel mijn auto als die van Geoffrey te runnen. Ons team, dat zijn mijn vader, mijn broers en mecaniciens van de Ford-garages, zoals Philippe Lannaux, Patryk Rodziewicz en, niet te  vergeten, Martin Leburton. Met zijn ervaring en koersinzicht heeft hij met mij als rijder verwezenlijkt wat hij zelf in 2018 als rijder niet mocht waarmaken : FordStore Vanspringel de Belgische titel te veroveren ! Un grand merci, Martin ! » 

Vier jaar in de Ford Fiesta Sprint Cup, Belgisch kampioen in 2019 met David De Saeger, in het Ford Dealer Team Championship en de Junior Ford Fiesta Sprint Cup. Idem dito in 2021, maar dan « full » met Nathan Vanspringel..  

Geoffrey Vanspringel
Geoffrey Vanspringel
« Nathan is als rijder volwassen geworden, » zegt broer Geoffrey. « Dat heeft enorm veel te maken met zijn tegenstanders. Tot en met de finale hebben Milan, Tomas, Kenny Herremans, en niet op zijn minst Polle Geusens de onderlinge strijd van de Cup naar een tot hiertoe nooit gezien hoog niveau getild. Het heet geen toeval dat zij hoog eindigen in de Dutch Belgian Super Star. Het ogenblik lijkt gekomen om Nathan toe te laten een stapje hoger te zetten en elders aan de slag te gaan. Hij heeft in de Ford Fiesta Sprint Cup niets meer te bewijzen. Wat dat zal worden, weten we nog niet. FordStore Vanspringel blijft actief in de autosport, wij beschikken over drie rijklare Fiesta’s en op persoonlijk vlak hoop ik een vervolg te kunnen breien aan mijn, zeg maar bescheiden debuut als rijder. Ik had nooit voordien de start genomen in zo’n merkencup, ik heb veel geleerd – en een paar keer fair en mooi gestreden – maar altijd gewerkt in functie van Nathan. Indien er zich iets zou voorgedaan hebben – zware schade, stukken aan de auto – met de #29, wist ik dat ik de #30 zou opofferen. » 

Kampioenschap : 

Overall: 1. Nathan Vanspringel 176 ; 2. Milan De Laet 169 ; 3. Tomas De Backer 157; 4. Kenny Herremans 146 ; 5. Polle Geusens 140 ; 6. Philippe Huart 114 ; 7. Tom Feyaerts 95 ; 8. Junior Planckaert 78 ; 9. Geoffrey Vanspringel 74 ; 10. Maxim De Witte 74; 11. Alexander Borgmans 72; 12. Wim Coekelbergs 57; 13. Johan Van Loo 17 

Junior Ford Fiesta Sprint Cup: 1. Nathan Vanspringel 176; 2. Milan De Laet 169; 3. Tomas De Backer 157; 4. Alexander Borgmans 72 

Ford Dealer Team Championship: 1. #29 Vanspringel Automobiles 186; 2. #97 Ford Peerlings Pelt nv 166; 3. #3 AM FordStore Feyaerts,151 ; 4. #90 Ford Peerlings nv Pelt 145;  5. #98 Ford Peerlings 122; 6. #4 FordStore Feyaerts 106 ; 7. #11 Team Longin by FordStoreFeyaerts 97;  8. #30 Vanspringel Automobiles 88 ; 9. #19 Ford Peerlings Lommel 83; 10. #14 Ford Peerlings Lommel 80; 11. #95 Ford Peerlings nv Pelt 6 

Dutch Belgian Super Star: 1. Laurens de Wit 219 ; 2. Nikodem Wierzbicki 196 ; 3. Nathan Vanspringel 183 ; 4.. Milan De Laet 164 ; 5. Tomas De Backer 148 ; 6.  Polle Geusens 139 ; 7. Aleksander Olejniczak 137;  8. Kenny Herremans 132 ; 9. Philippe Huart 113 ; 10. Gianni Stefano van de Craats 104 ; 11. Stefan Barewijk 95 ;  12. Johan Land 89 ; 13. Tom Feyaerts 87 ; 14. Maxim De Witte, Daniëlle Geel 81 ; 16. Geoffrey Vanspringel 75 ; 17. Junior Planckaert, Esmée Kosterman 73 ; 19. Alexander Borgmans 60 ; 20. Jacco Van de Wal, Lisette Grinwis 54 ; 22. Wim Coekelbergs 45 ; 23. Kristoff Cox 27 ; 24. Marnix de Wit 20 ; 25. Bart Loenders 18 ; 26. Johan Van Loo 17 ; 27. Ievgen Rakhmailov 12 ; 28.Jurgen Van den Broeck 8 

Persbericht Ford Fiesta Sprint Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op donderdag 4 november 2021.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons