van der Horst

Detroit: Meyer Shank Racing doorbreekt de hegemonie van Porsche en BMW

Acura Meyer Shank Racing w/Curb Agajanian - Acura ARX-06
Acura Meyer Shank Racing w/Curb Agajanian - Acura ARX-06
Na vier opeenvolgende pole-positions voor Dries Vanthoor en vier overwinningen voor Porsche Penske Motorsport kwam er in Detroit een einde aan die reeks. Nick Yelloly was de snelste in de kwalificaties met de Meyer Shank Racing Acura, en teamgenoot Renger van der Zande wist, al was het pas vier minuten voor het einde, de zege naar zich toe te trekken. In GTD Pro ging de overwinning naar de Ford Multimatic Motorsports #64 van Sebastian Priaulx en Mike Rockenfeller.
  • Prospeed Competition
Renger van der Zande en Nick Yelloly
Renger van der Zande en Nick Yelloly
Porsche Penske Motorsport liet zich nochtans niet onbetuigd tijdens de race. Dankzij een strategische pitstop nam de #7 met Felipe Nasr de leiding, maar verloor die weer aan de Cadillac van Wayne Taylor Racing #10, waar Ricky Taylor minder dan tien minuten voor het einde de Porsche 963 wist te passeren op het smalle stratencircuit. Renger van der Zande deed vervolgens hetzelfde met de Meyer Shank Racing Acura en ging eveneens voorbij de Braziliaan. Gezien de beperkte inhaalmogelijkheden op dit krappe tracé, leek het erop dat Taylor de overwinning binnen handbereik had, maar op vier minuten van het einde wist de Nederlander alsnog voorbij de blauwe Cadillac te glippen en zo samen met Nick Yelloly de winst binnen te halen. Taylor en teamgenoot Filipe Albuquerque moeten dus blijven zoeken naar hun eerste overwinning.

Porsche Penske Motorsport eindigde op de derde en vierde plaats, waarbij Matt Campbell en Mathieu Jaminet het haalden van Nasr en Nick Tandy. De top vijf werd vervolledigd door Dries Vanthoor en Philipp Eng in de BMW M Team RLL #24.

Ford Multimatic Motorsports - Ford Mustang GT3
Ford Multimatic Motorsports - Ford Mustang GT3
In GTD Pro was het een dominant optreden van de Ford Multimatic Motorsports #64 van Sebastian Priaulx en Mike Rockenfeller, die vrijwel van start tot finish aan de leiding reed. De Brit begon vanaf pole, en ondanks dat het veld weer samenkwam door een full course caution, gaf de Duitser die het stuur over nam de leiding niet meer uit handen. Ze eindigden met minder dan twee seconden voorsprong op de Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports van Alexander Sims en Antonio Garcia. De derde plaats ging naar Marco Mapelli en Andrea Caldarelli in de Pfaff Motorsports Lamborghini. Voor Frédéric Vervisch verliep de race minder voorspoedig: minder dan 40 minuten voor het einde kwam hij in aanraking met de Paul Miller Racing BMW #48, liep schade op en moest de wagen in de slotfase parkeren.

Foto's: IMSA - Ford Performance

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 1 juni 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Detroit.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons