van der Horst

Dijon: Voorbeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
Over enkele dagen trekken de teams van de Be Trophy 2013 richting het Zuiden, meer bepaald naar de door het duel tussen René Arnoux en Gilles Villeneuve beroemd geworden omloop van Dijon-Prenois. Hoewel het circuit in zijn hoogdagen nog de F1 mocht ontvangen, is het tracé in de Bourgogne nu meer op maat van een… Be Cox. Daar zal op 10, 11 en 12 mei dan ook het seizoen 2013 op gang worden getrokken, een seizoen dat in het teken staat van de heropleving van dit unieke kampioenschap.
Het is geen nieuws meer als we u vertellen dat in 2013 een derde generatie van de Be Cox in actie zal treden. Na een eerste versie met een 1.8l benzinemotor kwam er een TDI en nu is het dus tijd voor de Evo 3. De bolide onderging een aantal belangrijke technische wijzigingen: een nieuw 2.0l VW Motorsport motorblok (rechtstreekse inspuiting, ECU Bosch MS 4.0,…), een sequentiële SADEV-versnellingsbak, een gewijzigde 4-in-1 uitlaat, een specifieke starter en koppeling, meerdere kleine wijzigingen aan het chassis. Heel wat rijders hadden tijdens een test in Zolder al de gelegenheid de Be Cox Evo3 aan de tand te voelen en ze waren allemaal in de wolken.
 
Maar er bestaat geen betere test dan het racen zelf. De eerste afspraak is Trophée de Bourgogne, goed voor zes uur racen. Er zijn twee manches: één van 170 minuten op zaterdagnamiddag en één van 190 minuten op zondagochtend.
 
Alle titelkandidaten tekenen present, aangevoerd door de regerende kampioenen Alexandre Viron, Laurent Richard en Gauthier Engisch. “Emmanuel Orgeval kon zich niet vrijmaken en is niet van de partij, maar hij stuurt ons Jean-Loup Chatin, één van zijn snellere landgenoten,” legt Gilles Terlinden (Delahaye RT) uit. “Het team komt aan de start met zijn gebruikelijke Be Cox TDI #264 terwijl Didier Van Dalen, Benoît Visnowsky en Arthur Tanghe over een Evo3 beschikken. Tenslotte zou ook de TDI #227 in Dijon moeten rijden, maar de rijders zullen pas op het laatste moment bekend worden gemaakt.”
 
Hoewel de inschrijvingslijst nog niet helemaal is afgesloten prijken er al enkele outsiders met een grote zegehonger op, zoals François Bouillon-Philippe Thewissen-Frédéric Vervisch (Evo3 van McDonald’s Racing), Michel Simul met Philippe Crosset op de Evo3 #19 (Colson Racing), Edouard Mondron-Guillaume Mondron-Thierry Van Dalen-Marc Van Dalen (Evo3 van Kronos Racing, die buiten klassement meerijdt), Frédéric Bouvy-Nicolas Jussy-Cédric Bollen (zware klanten op de Evo3 van Team Allure), Alain Delrez-Marc Lognard-Manu Nava (Evo3 van Astur Car) en nog vele anderen die van de partij willen zijn. Zo trekt AC Motorsport met drie Be Cox naar Dijon: twee Evo3’s waarvan de rijders binnenkort worden bekend gemaakt en een TDI waarop Arnaud Quédé samen rijdt met de jonge Yannick Hoogars (16 jaar 5 maanden), een kerel die nu al in de annalen staat als ‘junior nr. 1’ van de jaargang 2013 van de Be Trophy.
 
De Trophée de Bourgogne is één van de meest favoriete afspraken van de deelnemende teams, mede door het circuit, de sfeer… en de culinaire mogelijkheden die de streek biedt! Dat zal ook de Franse humorist Arnaud Tsamère, onlangs nog te zien op RTL-TVi, kunnen merken wanneer hij in het gezelschap van Fabrice Brouwers en Cédric Mathelin zijn groot racedebuut maakt.

Kronos Events press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Be Trophy op donderdag 2 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée de Bourgogne.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons