van der Horst

Dirk Van Rompuy & Chris Goris sluiten Dakar Classic af in zesde stelling

Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Op vrijdag is de vijfde editie van de Dakar Classic afgevlagd. Deze werd opnieuw parallel met de Dakar Rally verreden in Saoedi-Arabië. De Dakar Classic is een mix van regularity en navigatie en zowel fysisch als psychisch bijzonder zwaar vanwege de concentratie tijdens de ellenlange etappes. Tijdens de veertien dagen competitie, inclusief de proloog, moesten de 94 ingeschreven teams maar liefst 7246 km overbruggen waarvan 4033 km navigatie en regularity tegen de klok.
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy en Chris Goris reden een dijk van een wedstrijd met twee dagzeges en een zesde eindplaats als eindresultaat. Ze werden ook het team met de meest spectaculaire inhaalrace en passeerden 33 concurrenten in acht dagen na pech op dag 2.   

Vorig seizoen dook het VR Racing-duo als vierde onder de geblokte vlag, maar toch is deze Dakar Classic en de daaraan gekoppelde zesde plaats indrukwekkender dan de vorige editie. Wie een vierde plaats scoort mag uiteraard dromen van het podium. En daar had het duo waarschijnlijk wel op gehoopt. Maar de Dakar is niet voor niets de zwaarste rallyraid van de wereld. Zowel voor mens als machine. 

Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Na een goede start op de eerste wedstrijddag, sloeg het noodlot toe op dag 2 door een lekke band. “Op het slechtst denkbare moment,” aldus co Chris Goris. “We verloren 10 minuten bij het wisselen van de lekke band, maar pakten nadien ook nog extra strafpunten omdat we ons hierdoor telkens te laat aanmeldden op de controlepunten”.

Zodoende verhuisden ze naar de 39ste plaats in de tussenstand en stonden ze voor een quasi onmogelijke opdracht. Het duo slikte de strafseconden door en begon aan een indrukwekkende inhaalrace. Ze vochten voor iedere meter en iedere seconde en klommen tijdens de acht volgende wedstrijddagen op naar een schitterende zesde plaats algemeen. Voor het eerst in hun carrière pakten ze ook twee dagzeges. In totaal wonnen Dirk & Chris 9 klassementsproeven en eindigden 17 keer binnen de top 3. Als we rekening houden met de verloren tijd en de daaraan verbonden strafpunten, dan hadden Dirk en Chris een podiumplaatsen kunnen ambiëren. Ze pakten wel de tweede plaats bij de Iconics, een klasse voor wagens die in het verleden effectief de Dakar reden op hoog niveau.

VR Racing / TH Trucks
VR Racing / TH Trucks
Dirk Van Rompuy: “Een zesde plaats is uiteraard op papier minder goed dan de vierde plaats van vorig jaar, maar dan zou ik appelen vergelijken met peren. Het was de zwaarste en langste Dakar ooit. Dagelijks om 04.00u vertrekken om dan eerst een ellenlange verbindingsetappe te rijden alvorens aan de regularity of navigatie te beginnen. Dat kruipt in de kleren. Maar we maakten enkele perfecte tactische keuzes en als je dan een schitterende marathon etappe kan afwerken en twee dagzeges kan pakken, vergeet je snel alle ellende. Die dagzeges zijn een extra bonus waarvan we in het verleden alleen maar konden dromen. Het was de moeilijkste, zwaarste en langste Dakar ooit, maar ook onze beste gezien de inhaalbeweging die we deden van de 39ste naar de 6de plaats. We zijn zéér tevreden met de prestatie”.

Uiteindelijk ging de zege algemeen naar het Spaanse duo Milla / Vinas die ook de editie van vorig jaar achter hun naam schreef met een Toyota HDJ80 voor de Italianen Traglio / Briani (Nissan Terrano) en het Litouwse duo Raisys / Daunoravicius (Landrover).

Ondertussen wordt op het thuisfront hard gewerkt aan een Porsche 964 Carrera die half maart zal worden ingezet in de Rally Costa Brava.

VR Racing Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Dakar Rally Raid op zaterdag 18 januari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Dakar Rally.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons