van der Horst

Dirk Van Rompuy & Chris Goris winnen regularity Baja Lorca

Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
De tiende editie van de Baja Lorca kende afgelopen weekend een Belgische zege in regularity. Tijdens de loodzware race over twee dagen, die telt voor het Spaans kampioenschap onverhard, parkeerde Dirk Van Rompuy & Chris Goris de Toyota HDJ 80 op de hoogste podiumtrede en zette zo de verenigde Spaanse oppositie een hak.
  • St. Paul
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Na de succesvolle Dakar rally raid heeft de inmiddels 70-jarige Dirk Van Rompuy samen met zijn kompaan Chris Goris beslist om nog minstens een editie door te gaan. Normaliter zou 2022 de laatste Dakar worden voor Dirk Van Rompuy. Na een evaluatie kwamen ze evenwelvrij snel tot de conclusie dat het duo nog steeds evolueert in deze zeer moeilijke regularity discipline. Ze beslisten om er minstens nog een jaar bij te doen in de zwaarste rally ter wereld.

Ondanks het feit dat de teameigenaar van VR Racing zich laat omringen door het beste wat er op de markt te vinden is op vlak van navigatie (Chris Goris) en assistentie (Het Spaanse TH Trucks Rally Team dat onder meer ook de assistentie van Sebastien Loeb doet in Dakar), moet er echter ook worden gewerkt aan de voorbereiding. Hiervoor werden enkele rally’s uitgestippeld op Spaanse en Marokkaanse bodem ter voorbereiding reeds voor de Dakar eind december.

Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
De Baja Lorca is daar een van met afgelopen weekend een proloog op vrijdag en twee KP’s op zaterdag. De omstandigheden waren op zijn minst gezegd zwaar met heel veel modder in de omgeving van Alicante en verraderlijke stenen in de ondergrond.

De historische Toyota HDJ 80 van Dirk Van Rompuy, kreeg afgelopen winter bij TH Trucks een complete revisie na de Dakar en voelde bij piloot en copiloot bijzonder goed aan. De wagen doorstond de zware beproeving met glans. Evenals de bemanning die het complexe regularity systeem bijzonder goed onder de knie heeft, terwijl co Goris een kei is in het maken van compromissen tijdens het rijden.

Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Chris Goris: “Het plaatje klopte compleet. De wagen was top en zowel Dirk als ikzelf gaven het beste van onszelf. Dirk reed zich gedurende de ganse wedstrijd uit de naad en deed het schitterend. Het was echt geen sinecure, want tijdens de drie uren durende tweede KP, waar we het verschil maakten met de concurrentie, was het constant bijzonder zwaar. Ik kon amper mijn nota’s en apparatuur in de gaten houden door de extreem ruwe ondergrond. Na de tweede KP moesten we heen en terug 130 km rijden voor de service en dan moesten we de tweede KP opnieuw rijden, maar in omgekeerde richting. Er waren echter nogal wat wagens gestrand en die dienden nog te worden weggesleept. Zodoende moesten we twee uur langer wachten aan de start. Hierdoor verslapte de concentratie en het werd nog een zware slotetappe. We wonnen met een verschil van 81 strafpunten op de bekende Spanjaard Lorenzo Fluxa".

Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Chris Goris - Toyota HDJ80
"Zowel de organisatie als de andere piloten binnen de regularity waren onder de indruk van onze prestatie, en dan vooral omdat we geen jonge veulens meer zijn. Op de slotdag waren we immers van 8 uur tot 21u30 constant onderweg en dat vraagt toch veel van piloot en copiloot”, besluit een gelukkige Chris Goris.

In de loop van het seizoen, waarin Dirk Van Rompuy ook nog de 24 Hours of Zolder en de Belcar Historic Cup betwist, zullen er nog enkele onverharde rally raids met Chris Goris aan het programma worden toegevoegd in de aanloop naar de Dakar 2024. Een wedstrijd in Teruel op Spaanse bodem en een race in Marokko staan nog op de agenda.  

Foto's: TH Trucks Racing Team / VR Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally raid op maandag 29 mei 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons