van der Horst

Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde winnen de Coupe des Sources in Spa

Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona B
Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona B
Het is Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde eindelijk gelukt om de Coupe des Sources probleemloos uit te rijden en het VR Racing duo wist deze regularity wedstrijd bovendien nog te winnen in Legend 65 S waarin ze met hun Opel Ascona B respectievelijk 9 en 19 seconden sneller waren dan de Fords Escort van Baugnée/Remion en Schoonbroodt/Gehlen.
Met vier boucles van telkens vier KP’s werden de heren losgelaten over het parcours dat ze grotendeels kennen van de Legend Boucles de Spa. Het duo Dirk Van Rompuy / Jens Vanoverschelde hebben een haat-liefde-verhouding met deze moeilijke wedstrijd omdat ze in het verleden steeds met pech kregen af te rekenen. Ook nu zag de VR Racing Ascona bijna de start niet toen de alternator en de batterij het lieten afweten. Pas in de vroege morgen voor de start werd de oplossing gevonden en kon ze naar de start van de eerste KP.

Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona B
Dirk Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - Opel Ascona B
Van Rompuy was de eerste en de laatste leider van de rally. Daartussen kwamen ondermeer Baugnée (Ford), Schoonbroodt (Ford), Deflandre (Porsche), winnaar van de vorige editie, Pottier (Ford) en D’Hoe (Met Bjorn Vanoverschelde in het co-zitje) hun neus aan het venster steken, maar het was uiteindelijk Dirk Van Rompuy en Jans Vanoverschelde die aan het langste eind trokken na een spannende finale met Baugnée.

Jens Vanoverschelde: “Het was een bijzonder snelle en boeiende wedstrijd. Het gemiddelde was 65 km /uur die we moesten trachten om constant aan te houden. Er stonden verdoken controles langs de weg en wij moesten trachten om de opgelegde snelheid met een maximum van 65 km/uur zo dicht mogelijk te benaderen. Dat gebeurt met de hulp van een blunik, maar soms komen we er niet en moet er hard worden getrapt. Zo was er een KP die op het einde volledig over de kiezel ging en waar de piloot dan uiteindelijk het verschil moest maken. We kenden wel een momentje toen de remklauw achteraan los kwam, maar dat werd tijdens de service vakkundig opgelost. Maar we verloren er toch wat tijd door op de KP’s. Er wordt ook een coëfficiënt op de strafpunten toegepast, waarbij de jongste wagens extra worden belast. En met onze Ascona zitten we bij de wagens die het hoogste coëfficiënt krijgen. Onze opdracht was dus extra moeilijk, maar we hebben het uiteindelijk gehaald en zijn verlost van de vooroordelen. Nu gaan we richting de Rally van Portugal voor historische wagens. Een wedstrijd die ons bijzonder goed ligt, maar waarin we vorig jaar moesten opgeven toen een hond over de weg liep en onze radiator beschadigde.

Foto's: Coupe des Sources - RIP



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Historic Rally op maandag 12 september 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons