Dirk Van Rompuy gaat voor topprestatie in Dakar Classic
Voor Dirk van Rompuy en zijn inmiddels vertrouwde Toyota HDJ80 is het de derde Dakar op rij en hij wordt net als tijdens de vorige edities opnieuw tot het kransje van favorieten gerekend. De eerste maal kwam hij aan de start met Jean-Marie Lurquin, maar werd na een knappe wedstrijd ingehaald door Covid 19 en moest het strijdperk verlaten. Vorig jaar besliste de VR Racing piloot om beroep te doen op de diensten van Chris Goris, terwijl Erik Qvick en Jean-Marie Lurquin in een tweede identieke Toyota HDJ80 de rol van snelle assistentie kregen toebedeeld. Ze werkten beiden een schitterende wedstrijd af met een podiumplaats in het vizier. Maar door een navigatiefout in het slot van de wedstrijd werden ze tenslotte toch knap respectievelijk zesde en zevende op tachtig starters in de Dakar Classic.
Dirk doet nu opnieuw een poging en zou normaliter opnieuw Chris Goris naast zich krijgen in de praatstoel. Maar Dame Fortuna besliste er anders over en zodoende wordt Chris vervangen door de copiloot die eigenlijk voorzien was om zijn landgenoot Asier Duarte Rodriguez te vergezellen op de tweede Toyota HDJ80 die wordt ingezet als snelle assistentie in wedstrijd. Luis barbero Garcia wordt op zijn beurt vervangen door Raquel Arranz. Zij verzorgen de snelle assistentie op de piste. De assistentie in het bivak en het klaar stomen van de bolides wordt opnieuw gedaan door het ervaren Spaanse TH Trucks Team.
De voorbereiding, samen met Chris Goris verliep perfect voor Dirk met twee zeges in het Spaans kampioenschap op onverhard en een doorgedreven training tijdens de Rally van Marokko. Aangezien de Dakar 2024 enkele reglementswijzigingen ondergaat wat ondermeer inhoudt dat de regularity Classic rijders nu ook verplicht over de torenhoge kathedraalduinen moeten. Daarom werd vooraf een stage gedaan bij Isabelle Pattisier in haar ‘école de pilotage’ in Marokko wat een zeer geslaagd initiatief was om de scherpe kantjes er nog af te veilen. Vooral het nemen van de hoge duinen was nog een pijnpunt, maar ondertussen gaat Dirk er met de glimlach over.
Geen gezondheidswandeling
Meer dan 80 deelnemers nemen de handschoen op in Dakar Classic 2024. Het feest start op 6 januari met een proloog. In totaal wacht de deelnemers een loodzware tocht van maar liefst 7366 km waarvan 3586 km tegen de klok, verdeeld over 12 wedstrijddagen. Na een week wedstrijd wacht er een rustdag op zaterdag 13 januari. Deze zal meer dan welkom zijn, want een dag eerder krijgen de deelnemers een marathonetappe voor de wielen geschoven. Deze omvat maar liefst 1112 km waarvan 585 tegen de chrono en over een periode van twee dagen. De deelnemers krijgen na de eerste dag geen assistentie van buitenaf en moeten in de woestijn zelf hun tentje opslaan en hun materiaal onderhouden of repareren. Er zijn in totaal twee etappes over twee dagen waarbij er geen assistentie mag worden gedaan van buitenaf. Binnen het bivak mogen de teams elkaar wel helpen en dan komt de meerwaarde van de tweede Toyota van TH Trucks boven drijven. Naast een excellent rijdersduo zijn de Spanjaarden in de assistentiewagen ook technisch zeer bedreven. Ook tijdens de etappes is het de bedoeling dat het tweede team steeds in de schaduw blijft van Van Rompuy/Garcia als snelle assistentie. Indien Dirk en Louis door omstandigheden zouden uitvallen, dan krijgt beide Spanjaarden carte blanche om hun eigen ding te doen in functie van het eindklassement.
De moeilijkheidsgraad van regularity is immens
Een topprestatie realiseren is aartsmoeilijk in regularity waarbij rekening moet worden gehouden met een pak aan factoren.
Het schema is elke dag hetzelfde:
Start in bivak, verbindingsetappe, wedstrijdgedeelte, verbindingsetappe en aankomst bivak. Ook de verbindingsetappes zijn gelimiteerd in tijd en kunnen dus strafpunten opleveren.
Het wedstrijd gedeelte bestaat uit meerdere opdrachten:
De dagelijkse wedstrijd bestaat uit verschillende opdrachten die door elkaar lopen.
1. RT of REGULARITY TEST. Daarin moeten de deelnemers elke meter trachten juist tot op een tiende van een seconde passeren. De snelheid is opgelegd en wisselt constant wat het nog moeilijker maakt voor piloot en copiloot.
2. NT of NAVIGATION TEST. Daarbij moeten Waypoints (WP’s) worden gevonden op basis van kompas. Daarbij moeten ze zo dicht mogelijk de afstand benaderen die de organisatie afgelegd heeft bij het uitzetten van de proef. Je leest dus bvb in je roadbook dat je de volgende 12km een Cap van 321° of gewoon rechtdoor moet aanhouden. Dat lijkt goed te doen maar er liggen rotsen, valleien of duinen in de weg waar je moet beslissen of je erover gaat of eromheen. De afstand die je meer aflegt dan de organisatie wordt bestraft. Dit alles moet binnen een beperkte tijd gebeuren dus aan een bepaald (hoge) snelheid.
3. DT of DUNE TEST. De deelnemers moeten ook in de duinen WP’s vinden binnen een opgelegde tijd.
Marathon en tweedaagse etappe. Fysiek en mentaal zéér zwaar
Ongeveer de helft van de afgelegde km zijn wedstrijd km. De verbinding etappes zijn lang en dat maakt de dagen lang. 600 à 700 km per dag is geen uitzondering en dat twee weken lang.
Stage 3 Is een marathon etappe. De crews passeren tijdens de verbindingsetappe een “service park” waar ze max twee uren service mogen krijgen van het assistentieteam. Na die service gaat het naar het “Marathon bivak” waar géén assistentie mag gegeven worden. De voertuigen worden ’s nachts geparkeerd in een afgesloten park waar enkel competitors mekaar mogen helpen. En hier mogen Dirk en Louis dus assistentie krijgen van hun Spaanse ploegmaten. Indien deze nog in wedstrijd zijn uiteraard, want ook zij moeten tijdens de race overeind zien te blijven.
STAGE 6 Is een etappe die gereden wordt over 2 dagen. ’s Avonds verblijven de équipes in hun eigen tentje binnen een geïmproviseerd “Marathon Classic Bivak" waar geen assistentie is toegelaten. Ook hier mogen de teams elkaar helpen maar verder geen assistentie ontvangen van buitenaf.
Er is geen ranking voorzien en ze starten dus de tweede dag in dezelfde volgorde als de voorgaande dag.
Wijzigingen in de Dakar Classic 2024 tov editie 2023
*Elke deelnemer moet verplicht door de duinen. Je kan er nog omheen maar dat levert straftijd op.
*Elke categorie krijgt een snelheid opgelegd. Er is dus een beperking in de tijd.
*De RT’s worden langer en sportiever
*De daguitslag wordt dagelijks om 19:30u bekend gemaakt. Vorig jaar werd gewacht op de aankomst van de laatste deelnemer en dat was soms héél laat.
*De proloog telt deze editie wél voor het startklassement van etappe 1.
*De proloog is veel langer en niet zoals vorige editie in de buurt van het bivak
VR Racing auto 1 Dirk Van Rompuy en Louis barbero Garcia. Wedstrijdnummer 703
VR Racing auto 2 Asier Duarte Rodriguez en Raquel Arranz, Wedstrijdnummer 711
Foto's: André Chaco / Dakar Rally / VR Racing
Tweet