van der Horst

Dominante zege voor Hamilton en Mercedes

Podium 2019 F1 GP van Spanje
Podium 2019 F1 GP van Spanje
Lewis Hamilton heeft de Grote Prijs van Spanje gewonnen. De Brit raakte voorbij teamgenoot Valtteri Bottas bij de start en gaf de eerste positie niet meer uit handen. Bottas reed iets trager dan Hamilton maar even dominant naar de tweede plek. Max Verstappen slaagde er bij start in om de derde plek in te nemen en ook hij werd niet meer bedreigd. Sebastian Vettel en Charles Leclerc sloten de top vijf af.
Bij de start kwam Hamilton beter weg dan zijn teamgenoot en kon hij de eerste positie overnemen. Vettel was ook goed gestart maar moest in de eerste bocht ruimte laten voor de twee Mercedes-rijders die naast hem reden en daardoor remde hij iets te laat. Verstappen kon profiteren en de derde plek overnemen.

Charles Leclerc en Sebastian Vettel
Charles Leclerc en Sebastian Vettel
Leclerc voerde vanaf de achtste ronde druk op op teamgenoot Vettel en in de twaalfde ronde liet de Duitser hem voorbij. Hij kon vervolgens het tempo van de Fransman niet volgen, maar had last van zijn banden en vroeg Ferrari om zo vroeg mogelijk binnen te komen. Uiteindelijk kwam Vettel als eerste van de koplopers binnen op het einde van de negentiende ronde. Er werden medium banden gemonteerd. Een ronde later riep Red Bull Verstappen binnen en daar werden opnieuw zachte Pirelli’s op wagen nummer 33 geplaatst. Alle andere rijders uit de top zes kozen voor de medium band, met uitzondering van Leclerc, bij hem monteerde Ferrari verrassend genoeg het harde rubber.

Max Verstappen - Red Bull
Max Verstappen - Red Bull
Vanaf ronde 33 werden de rollen bij Ferrari omgedraaid. Terwijl Hamilton zo’n negen seconden voorsprong hield op Bottas en Verstappen daar nog eens vier seconden achter alleen rondtoerde, was Vettel genaderd tot onder de achtervleugel van Leclerc. Drie ronden later werden de posities omgewisseld. Nog eens vijf ronden verder maakte Vettel als eerste een tweede pitstop. Toen ook Verstappen enkele ronden later zijn tweede stop maakte, zakte de Nederlander terug naar een vierde plek, zes seconden voor Vettel. Ook Bottas volgde en stopte voor nieuwe banden. Net nadat de Fin de pits verliet, raakten Stroll en Norris elkaar waardoor beide rijders moesten opgeven. Dit bracht de safety car naar buiten waarop Hamilton, Leclerc en Gasly ook hun tweede stop maakten. Toch kwam niet iedereen terug op dezelfde strategie terecht, beide Mercedes-rijders kozen voor de zachte band, net als Gasly, terwijl de Ferrari’s en Verstappen met het medium rubber hun weg verderzetten.

Uiteindelijk wijzigden de posities in de top zes niet meer, waardoor Hamilton comfortabel en onbedreigd de zege behaalde voor teamgenoot Bottas. Hamilton behaalde ook nog een extra punt omdat hij de snelste ronde neerzette. Noorderbuur Verstappen vervolledigde het podium, gevolgd door beide Ferrari-rijders en Gasly. Magnussen kon Grosjean nog verschalken en eindigde als zevende, terwijl z’n teamgenoot nog terugviel naar de tiende plek maar zo toch nog zijn eerste punt van het seizoen behaalde. Tussen hen eindigden Sainz en Kvyat op de achtste en negende positie.

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Spanje 2019

#RijderTeamResultaat
1.Lewis HamiltonMercedesWinnaar in 1:35:50.443
2.Valtteri BottasMercedes+4.074
3.Max VerstappenRed Bull Racing Honda+7.679
4.Sebastian VettelFerrari+9.167
5.Charles LeclercFerrari+13.361
6.Pierre GaslyRed Bull Racing Honda+19.576
7.Kevin MagnussenHaas+28.159
8.Carlos Sainz Jr.McLaren Renault+32.342
9.Daniil KvyatScuderia Toro Rosso Honda+33.056
10.Romain GrosjeanHaas+34.641
11.Alexander AlbonScuderia Toro Rosso Honda+35.445
12.Daniel RicciardoRenault+36.758
13.Nico HülkenbergRenault+39.241
14.Kimi RäikkönenAlfa Romeo Racing Ferrari+41.803
15.Sergio PérezRacing Point BWT Mercedes+46.877
16.Antonio GiovinazziAlfa Romeo Racing Ferrari+47.691
17.George RussellWilliams Mercedes+1  ronde
18.Robert KubicaWilliams Mercedes+1  ronde
19.Lance StrollRacing Point BWT MercedesDNF
20.Lando NorrisMcLaren RenaultDNF


Foto's: Georges De Coster



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons