van der Horst

Drie Belgische titels in 2014

Belgian Masters: De laatste endurance race uit 2013 in beeld gebracht
Kronos Events heeft er enkele bewogen weken opzitten van vergaderen en luisteren naar de noden van de piloten en de teams. In samenspraak met RACB Sport is de promotor van de BRCC tot een consensus gekomen waarbij alles zowat door elkaar werd gegooid en waarin quasi iedereen zijn gading moet vinden. Als we een analyse maken hebben we het gevoel dat Kronos ietwat terug gaat in het verleden richting de succesdagen van de Belcar toen er ook vier verschillende Belgische kampioenschappen werden onder gebracht in een organisatie met name de GTA, GTB, TA en TB.
PK Carsport - Audi R8 LMS
PK Carsport - Audi R8 LMS
Volgend seizoen zullen er drie kampioenschappen zijn in het Belgian Racing Car Championship, elk met hun eigen Balance of Performance. De Endurance Pro, Endurance Cup en Endurance Trophy zullen alle drie weliswaar in dezelfde wedstrijden worden verreden, maar elk kampioenschap kent na afloop van een wedstrijd zijn eigen podium en aan het einde van het seizoen zijn eigen kampioen.  Een overzicht van de verschillende kampioenschappen:
  • Endurance Pro: GT Pro Evo, GT Pro en Silh Pro Evo
  • Endurance Cup: GT Cup, GT Challenger, Tour Pro Evo en Silh Pro
  • Endurance Trophy: GT Light, Silh Light, Tourisme Pro, Challenger en Light

Belgium Racing - Porsche 997 Supercup
Belgium Racing - Porsche 997 Supercup
Op technisch vlak zal er één nieuwigheid zijn komend seizoen die betrekking heeft op de verdeling van de Silhouette-klassen in de drie verschillende kampioenschappen. De Silhouette Pro Evo zijn de auto’s met een niet gewijzigde V8 motor, de Silhouette Pro omvat de ex-S1 met een gewijzigde V6 motor, en de Silhouette Light is de gewezen S2, met niet gewijzigde V6 motor.
 
Nicolas Van Dierendonk-Olivier Van Oost - Thems Racing by Powercars
Nicolas Van Dierendonk-Olivier Van Oost - Thems Racing by Powercars
RACB Sport zal zich ook in 2014 ontfermen over de Balance of Performance en dit via aanpassingen op technisch vlak of langere pitstops. Ook is er de terugkeer van een "succes straf", in die zin dat de top 3 (per kampioenschap) in de uitslag extra seconden krijgt toebedeeld tijdens de pitstops in de eerstevolgende wedstrijd.  Xavier Schène van RACB Sport licht toe, “De BOP die totdan (vorig seizoen nvdr.) voor de lagere categorieën van toepassing was, hield weinig of geen rekening met de onderlinge waarden, gezien ieder voor zich streed voor de zege in zijn klasse. In 2014 blijven alle klassen behouden, maar er is geen cumul meer – en dus ook geen halve punten meer - , gezien de BOP er moet voor zorgen dat verschillende auto’s zoveel mogelijk gelijke winstkansen krijgen in één van de drie kampioenschappen.”
 
Podium BRCC Endurance
Podium BRCC Endurance
Ook weerhouden in 2014, is het schrapresultaat. Ondanks dat er dus zes meetings op de BRCC kalender 2014 prijken, zullen slechts de vijf beste resultaten in rekening worden gebracht om te bepalen wie in elk kampioenschap als winnaar over de meet rijdt. Voor de duidelijkheid: er zal volgend seizoen geen algemene titel meer worden toegekend, gezien er in feite strijd is in drie aparte kampioenschappen.

Foto's: Martijn Wouters, Marnik Mouchaers & Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Racing Car Championship op dinsdag 17 december 2013.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons