van der Horst

Drie voorspellingen om de 12 Uur van Bathurst in te leiden

Bathurst 12 Hour 2019
Bathurst 12 Hour 2019
De 24 Uur van Daytona heeft ons, de autosportliefhebber, even wakkergeschud uit onze winterslaap. Tijd om weer in te dommelen is het nog niet, want dit weekend volgt er alweer een klassieker van formaat: de 12 Uur van Bathurst. Een bijzonder atypische wedstrijd, en misschien wel nog meer een loterij dan Macau - door de langere duur en het tragere verkeer op een razendsnelle omloop waren de muren vervaarlijk dichtbij staan. Aan de hand van drie voorspellingen probeert Autosport.be een beeld te schetsen van de editie 2019.
De 12 Uur van Bathurst is uiteraard geen alleenstaande wedstrijd, maar maakt sinds enkele seizoenen deel uit van de Intercontinental GT Challenge, als openingsmanche van het 'wereldkampioenschap' van SRO. In tegenstelling tot de 24 Uur van Spa, zijn andere type wagens (GT4, MARC, Porsche Cup...) wel toegelaten in Australië. En dat zorgt vaak voor het nodige spektakel. Het is ook de aanleiding voor onze eerste voorspelling.

De Safety Car zal ook tijdens de komende editie zijn werk hebben.

In vergelijking met vorig jaar starten er dit weekend ongeveer tien auto's minder, terwijl het aantal GT3's identiek is gebleven. Dat zou kunnen betekenen dat het aantal neutralisaties zal dalen, ware het niet dat heel wat van die tussenkomsten van de racedirectie vorig jaar nodig waren omwille van incidenten waar de GT3-bolides met de vinger werden gewezen. De boodschap blijft dus dezelfde: in dezelfde ronde blijven en proberen te profiteren van incidenten om met een geslaagde strategie naar voren te stormen. 



Een Pro Am-auto verovert zondagochtend een algemene podiumplaats.

Ook op andere vlakken valt de race op Mount Panorama onmogelijk te vergelijken met wat er zich eind juli afspeelt in onze Belgische Ardennen. Een blik op de deelnemerslijst leert heel snel dat het reglement voor Pro Am-bezettingen veel toegeeflijker is: twee professionele rijders kunnen vergezeld worden door één amateurrijder en toch uitkomen in Pro-Am. Dat is meteen ook de reden waarom er vorig jaar een auto uit die categorie op het algemene podium terechtkwam en de kans heel groot is dat dat scenario zich dit jaar zal herhalen. De amateurrijder neemt een groot deel van de openingsfase voor zijn rekening, probeert in dezelfde ronde te blijven en hoopt dat zijn teamgenoten later zullen toeslaan. Om in het oog te houden dus: de #12 en #540 Porsche 911 GT3-R van respectievelijk Competition Motorsports (Calvert Jones-Estre-Evans) en Black Swan Racing (Pappas-Bleekemolen-Lieb zijn inmiddels al uitgeschakeld door een crash), maar ook de #75 SunEnergy1 Racing Mercedes met Kenny Habul, Dominik Baumann en Thomas Jäger als rijders.

KCMG en Nissan zullen na afloop in de spiegel moeten kijken.

De strijd vooraan, waarin acht constructeurs hopen een hoofdrol te spelen, lijkt bijzonder hevig te worden. Landgenoten zijn er bij regerend winnaar Audi (met Fred Vervisch op de #22 maar zonder regerend winnaar Dries Vanthoor) en Bentley (Maxime Soulet krijgt zijn vaste teamgenoten naast zich op de #108). Laurens Vanthoor is er net als zijn broer niet bij, aangezien Porsche opteert voor de twee rijderstrio's die het volledige kampioenschap en de Blancpain Endurance Cup betwisten. Verder zijn er uiteraard de twee andere Duitser constructeurs, Mercedes (met Raffaele Marciello en Shane van Gisbergen als attractiepolen) en BMW, die met sterke teams mikken op de zege.

KCMG - Nissan NISMO GT-R GT3
KCMG - Nissan NISMO GT-R GT3
Ferrari en Aston Martin hopen eveneens wat in de pap te brokken te hebben, maar moeten het allebei stellen met slechts één kandidaat-winnaar. Enkel Nissan hebben we tot slot nog niet vernoemd, maar bij het potentieel van KCMG en diens rijders mogen minstens enkele vraagtekens geplaatst worden. Het Chinese team maakte zichzelf belachelijk tijdens de GT World Cup - de ingenieurs probeerden beteuterd te achterhalen waarom de GT-R bij momenten drie seconden trager was dan de concurrentie - en heeft met Katsumasa Chiyo slechts één rijder in huis die bewezen heeft dat hij écht kan schitteren aan het stuur aan het stuur van een GT3-wagen. Aan de auto zal het in ieder geval niet liggen, want de Nissan houdt van de snelle omloop in het zuidoosten van Australië, dat kan de zege in 2015 (van onze landgenoot Wolfgang Reip) bewijzen.

Het programma (Om aan te passen aan de Belgische tijdzone moet u tien uur aftrekken. De race start - in het donker - om 5.45u op zondagochtend en kunt u hier volgen vanaf 19.45u op zaterdagavond.)

De deelnemerslijst (40 wagens schreven zich in voor de achttiende editie van de 12 Uur van Bathurst.)

Foto's: Bathurst 12 Hour, KCMG
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Intercontinental GT Challenge op vrijdag 1 februari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Bathurst 12 Hours.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons