van der Horst

Drukke agenda voor Patrick Van Glabeke

Patrick Van Glabeke - Ferrari 488 GT3
Patrick Van Glabeke - Ferrari 488 GT3
De bedenker en ex eigenaar van Curbstone (nu onder de vlag van SRO & RACB), Patrick Van Glabeke, kijkt opnieuw tegen een drukke agenda aan. Naast een nieuw seizoen met de Ferrari 488 GT3 in de snel groeiende Blancpain GT Sports Club staan nog enkele andere belangrijke evenementen, die hij onder het banier van 1MANIAC hoopt van zijn bucketlist te kunnen schrappen. Zo komt hij, als alles verloopt volgens plan, onder meer aan de start van Porsche Supercup in het voorprogramma van de F1 in Monaco. Hij zal ook in het voorprogramma rijden van de 24 Hours Le Mans in de Michelin GT3 Le Mans Cup en er wordt opnieuw werk gemaakt van een deelname aan de 24 Hours of Spa.
Patrick Van Glabeke - Ferrari 488 GT3
Patrick Van Glabeke - Ferrari 488 GT3
De Blancpain GT Sports Club wordt uiteraard de hoofdbrok en daarin wil de Oost-Vlaming het beter doen dan vorig seizoen. Toen werd hij in een peloton van gemiddeld 25 wagens  knap 4de algemeen na wat puntenverlies vooral in het begin van het seizoen.

Patrick Van Glabeke: “De eerste race in 2016 op Misano reed ik noodgedwongen met een gehuurde Ferrari 488 en kreeg technische problemen met de schakelbak in de eerste vrije training. Hierdoor kon ik ook geen kwalificatietijd neerzetten en moest ik als laatste starten in de qualifying race. Die werd bovendien in natte omstandigheden afgewerkt wat zodoende mijn eerste race weekend hypothekeerde. Een tweede en een derde plaats in Brands Hatch bracht me terug in het kampioenschap, maar in Paul Ricard volgde de aanrijding met Cordoni op een moment dat ik de wedstrijd had kunnen winnen. In Spa heb ik dan wat puntjes laten liggen door een eigen foutje in Combes tijdens de kwalificatierace. Ik had dichter kunnen eindigen in het kampioenschap, maar ik had teveel pech om een podiumplaats weg te kapen”.

Podium Kwalificatierace Brands Hatch: Van Glabeke - Bronizewski - Ojjeh
Podium Kwalificatierace Brands Hatch: Van Glabeke - Bronizewski - Ojjeh
Zijn mooiste races van het seizoen waren ongetwijfeld in Brands Hatch en de heroïsche inhaalrace in het voorprogramma van de 24 Hours of Spa toen hij na het bewuste foutje tijdens de kwalificatierace vanuit een schijnbaar verloren 20ste positie moest vertrekken voor de main race. Hij wist echter op te rukken naar een schitterende vijfde plaats onder de achtervleugel van zijn voorganger. Broniszewski was een gans seizoen buiten categorie voor de rest van het peloton, maar de Pool was wel bevoordeeld door het feit dat hij ook startte in andere Blancpain races tijdens deze weekends en hij zodoende telkens de bronze test, vrije training en kwalificatie kon meepikken. De Pool was effectief de snelste van het lot, maar er komt nu binnen het reglement verandering inzake de extra rijtijd.

Van Glabeke voor Soenen
Van Glabeke voor Soenen
De minimum leeftijd om deel te nemen aan de Blancpain GT Sports Club is vanaf 2017 gezet op 40 jaar, het blijft voorbehouden voor bronze rijders terwijl de piloten die ook andere wedstrijden rijden in hetzelfde weekend binnen SRO zullen gekortwiekt worden in rijtijd. De bronze test valt weg en ook één vrije training moeten ze aan zich laten voorbij gaan. Verder wordt inzake het ballast gewicht ook rekening gehouden met het fysieke gewicht van de rijders, want er lopen wel wat Bourgondiërs rond in het wereldje van de GT Sports Club, welke minder balast gewicht gaan meekrijgen. Voor de  rest blijft de BoP identiek aan deze van de Blancpain Endurance en Sprint Series. Verder zal er ook streng worden toegekeken op wagens die in de nieuwe Xtra Cup klasse stappen voor Trophy Cars, genre Lamborghini Super Trofeo of de Renault RS01 Trophy die laatste serie is van de kalender verdwenen waardoor deze wagens momenteel stil staan. Op papier zijn deze wagens sneller dan een GT3 en moet de BoP dus ook in deze richting worden herbekeken. We mogen ons dus opnieuw aan een mooi en goedgevuld deelnemersveld verwachten. 

Marco Cioci & Patrick Van Glabeke
Marco Cioci & Patrick Van Glabeke
“Het is momenteel uiteraard nog koffiedik kijken hoe de concurrentie uit de hoek zal komen, maar ik heb me voorgenomen om minstens één wedstrijd te winnen, een ambitie die ik ook al voor 2016 had maar niet heb kunnen realiseren, al was ik er zeer dicht bij in Paul Ricard.”, gaat de Oost-Vlaamse zakenman verder.
"Ik verheug me ook reeds op de (sportieve) strijd met ondermeer Louis-Philippe Soenen en Martin Lanting die zich ook een Ferrari 488 GT3 hebben aangeschaft, de Lamborghini Huracan GT3 van Nicolas Vandierendonck en Jean-Michel Baert met zijn Audi R8 GT3. Voor de rest is het afwachten wie
Belgisch duel met Patrick Van Glabeke en Nicolas Vandierendonck
Belgisch duel met Patrick Van Glabeke en Nicolas Vandierendonck
we nog aan de start krijgen. In ieder geval krijgt dit programma prioriteit. De Blancpain GT Sports Club is een snel groeiend kampioenschap dat startte met vier races in zijn maidenseizoen in 2015, er vijf kreeg in 2016 voor 2017 komt er nog een wedstrijd bij op de Hungaroring. Daarnaast verhuist de race op Brands Hatch richting Silverstone, terwijl Spa, Misano, Paul Ricard en Barcelona op de kalender blijven. We hebben onze kalender van Curbstone dan ook in die richting aangepast omdat er verschillende omlopen zijn waar we nog niet op reden. We hebben ondertussen reeds twee keer twee testdagen achter de kiezen in Barcelona en ik heb een goede afstelling gevonden voor de Ferrari”.

Verder zijn er nog enkele merkwaardige deelnames die vrij verrassend uitvallen.

Patrick Van Glabeke
Patrick Van Glabeke
“Rondrijden op de grote omloop van Circuit de la Sarthe is een droom die ik dit jaar laat uitkomen door de wedstrijd mee te rijden van de Michelin GT3 Le Mans Cup in het voorprogramma van de mythische 24 Hours of Le Mans. Een identieke reden waarom ik inteken voor de deelname aan de Porsche Supercup in het voorprogramma van de F1 in Monaco. Zonder ambitie uiteraard, maar we hebben het dan toch weer meegemaakt. Dit zijn magische momenten die ik van mijn bucketlist kan schrappen. Voor het seizoen 2018 ben ik reeds bezig inzake een deelname aan de 24 Hours of Daytona. Maar zover zijn we nog niet. Eerst de 24 Hours of Spa waarin we twee jaar geleden reeds interesse toonden met een volledig Am team. Uit veiligheidsoverweging hebben we dan afgehaakt, maar nu wil ik er opnieuw werk van maken, maar dan wel in een Pro-Am team. Ook de 25 Hours VW Fun Cup staat opnieuw op mijn kalender.”

Foto's: Niels Vaeck - Arne Simons - Blancpain GT Sports Club



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zaterdag 18 februari 2017.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons